Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla-avgift fra 2018

Startet av Tuten, onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:45

« forrige - neste »

Red_Harvest

#135
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/oensker-tesla-skatten-velkommen/a/24162197/

Les nederst i artikkelen, hva SSB-forskeren sier.

SitatDisse tunge elbilene lager veldig mye veistøv, og veistøv er en mye viktigere forurensningskilde fra personbiler enn det som kommer ut av eksospotten.

SitatGrunnen til at man har avgifter på biler er fordi de forurenser. En tung Tesla lager vesentlig mer veistøv en en lett, ny personbil som går på bensin. Likevel har du høye avgifter på små personbiler. Det rammer også familier, så det er ikke noe relevant argument.

Det er en så ekstrem forenkling... blir for dumt rett og slett. Rart folk i slike posisjoner ikke har tatt innover seg rapporten til TØI som har vært gjengitt i Teknisk Ukeblad. Der er konklusjonen følgende:

SitatPåstand: Elbiler skaper mer svevestøv enn vanlige biler
Konklusjon: Feil. Eksos er en stor kilde til svevestøv alene, både som primær og sekundær partikkelforurensing. I tillegg bidrar elbiler i langt mindre grad til utslipp av partikler fra slitasje på bremser.

Domis

Bra det er en milliardær som prater for tesla eiere i vg, og drar alle eiere av tesla over en kam som steinrike. Clueless  :laugh:

Lepet65

Neste år setter de vektgrensen ned til 1500 kg for da kommer Model 3 (TM3 LR veier ca 1700 kg)

ModelS_Oslo88

#138
Sitat fra: Lepet65 på fredag 13. oktober 2017, klokken 10:24
Neste år setter de vektgrensen ned til 1500 kg for da kommer Model 3 (TM3 LR veier ca 1700 kg)

Selvsagt! Det som er problemet med skatter og avgifter her i Norge er at når de først kommer, stopper det neppe der det startet. Neste år setter de vektgrensen ned enda mer når alle er "blitt vant med" avgiftsnivået slik at de får inn mest mulig penger når Audi/Jaguar ++ begynner å levere ut bilene sine.

Så sterke reaksjoner kommer fordi folk som er litt oppegående skjønner at dette her, hvis innført, er jo bare begynnelsen!

ludwig_holberg

Fordi provenyeffekten er så liten dette året, er det nok gode muligheter for at de utsetter dette med ett år eller to.

Denne omleggingen hadde vært mye enklere å forsvare hvis den hadde skjedd i sammenheng med at man satt opp bensin- og dieselavgiftene. Det kan de jo gjøre til neste år.

ModelS_Oslo88

Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 13. oktober 2017, klokken 10:40
Fordi provenyeffekten er så liten dette året, er det nok gode muligheter for at de utsetter dette med ett år eller to.

Denne omleggingen hadde vært mye enklere å forsvare hvis den hadde skjedd i sammenheng med at man satt opp bensin- og dieselavgiftene. Det kan de jo gjøre til neste år.

Enig, merkelig at det kun skal "straffe" elbil og hybrid  :o

geear

Sitat fra: Red_Harvest på fredag 13. oktober 2017, klokken 08:52
Det er en så ekstrem forenkling... blir for dumt rett og slett. Rart folk i slike posisjoner ikke har tatt innover seg rapporten til TØI som har vært gjengitt i Teknisk Ukeblad. Der er konklusjonen følgende:

SitatPåstand: Elbiler skaper mer svevestøv enn vanlige biler
Konklusjon: Feil. Eksos er en stor kilde til svevestøv alene, både som primær og sekundær partikkelforurensing. I tillegg bidrar elbiler i langt mindre grad til utslipp av partikler fra slitasje på bremser.
Å vise til en generell kommentar om elbiler er også forenkling og gir heller ingen dokumentasjon. "Elbil" er så mye mer enn en TMX, og om de viser til et snitt av elbiler så er alt fra Think til Model X med. Eller kanskje de viser til i samme vektklasse med tilsvarende ytelser? Uansett er det betenkelig at bilene legger på seg så voldsomt i vekt, og det er mange faktorer som taler mot så tunge biler som TMX, og ikke minst også med så høy ytelse. Veislitasje, dekkslitasje, støy, og det faktum at en tung bil tilfører en eventuell ulykke mye mer energi og skade.

Jeg syns det er mye krisemaksimering rundt dette budsjettforslaget. Nå kommer nok salget til å droppe fordi veldig mange som kunne vært på vippen har handlet nå under rentekampanjen, men jeg tror ikke helt på at folk slutter å kjøpe en bil til 700000 fordi den koster 735000 fra nyttår, eller at de slutter å kjøpe en bil til 1200000 fordi den koster 1270000 etter nyttår. Hvis Tesla gjør valutajusteringen de burde ha gjort for lenge siden så er man tilbake der man var...

geear

Sitat fra: ModelS_Oslo88 på fredag 13. oktober 2017, klokken 10:42
Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 13. oktober 2017, klokken 10:40
Fordi provenyeffekten er så liten dette året, er det nok gode muligheter for at de utsetter dette med ett år eller to.

Denne omleggingen hadde vært mye enklere å forsvare hvis den hadde skjedd i sammenheng med at man satt opp bensin- og dieselavgiftene. Det kan de jo gjøre til neste år.

Enig, merkelig at det kun skal "straffe" elbil og hybrid  :o
Nå er det jo allerede slik at man betaler gjerne 300 000,- i ren vektavgift på en tilsvarende diesel-SUV som en Model X, så...

ModelS_Oslo88

#143
Jada, men prisen på selve bilen (avgiftsgrunnlaget) er betydelig høyere på elbiler i dag pga produksjonskostnader, så elbil markedet er helt avhengig av lave avgifter for å være konkurransedyktig. Så ved å minske prisforskjellen med økninger for elbil uten tilsvarende økninger for diesel/bensin biler så svekker man jo etterspørselen etter større elbiler som kan erstatte Diesel SUV'ene.

Red_Harvest

gr: Du har helt rett at det er en generell kommentar jeg henviser til, men meg bekjent er de fleste elbiler i det norske markedet i dag biler under 3,5 tonn, altså lette kjøretøy. Man må også se nærmere på akseltrykk, en vesentlig faktor.

Anbefaler denne artikkelen: https://www.tu.no/artikler/hevder-de-store-tunge-elbilene-sliter-mer-pa-veien-avvises-av-fagfolkene/409400

SitatDet er akseltrykket som er avgjørende for veislitasjen. Om kjøretøyet i seg selv veier 28 tonn, vil ikke ha noe si hvis det ikke er mer enn noen tonn trykk på hver aksel, sier Ragnøy til tu.no. Han poengterer at når vi vanligvis snakker om lette kjøretøy, mener vi biler under 3,5 tonn. Dette er også skillelinjen som Statistisk Sentralbyrå opererer med.

SitatMen han er ikke i tvil om at akseltrykk på ett tonn ikke vil gi noen veislitasje å snakke om.
– Det spiller ingen rolle om bilen veier ett eller to tonn, sier han til tu.no.

ludwig_holberg

Men poenget må jo være å ta utgangspunkt i målsetningen og i resultatene man faktisk oppnår.

Man ønsker en nullutslipps bilpark.

Per i dag er man langt unna at elbiler dominerer i SUV-klassen på nybilkjøp.

Da er det å gå i feil retning å heve prisen på elektriske SUV'er mer enn man hever prisen på fossile SUV'er. Om noe burde man gjort det motsatte.

Sitat fra: gr på fredag 13. oktober 2017, klokken 10:47
Sitat fra: ModelS_Oslo88 på fredag 13. oktober 2017, klokken 10:42
Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 13. oktober 2017, klokken 10:40
Fordi provenyeffekten er så liten dette året, er det nok gode muligheter for at de utsetter dette med ett år eller to.

Denne omleggingen hadde vært mye enklere å forsvare hvis den hadde skjedd i sammenheng med at man satt opp bensin- og dieselavgiftene. Det kan de jo gjøre til neste år.

Enig, merkelig at det kun skal "straffe" elbil og hybrid  :o
Nå er det jo allerede slik at man betaler gjerne 300 000,- i ren vektavgift på en tilsvarende diesel-SUV som en Model X, så...

Red_Harvest

Min vurdering av hele saken er at det bunner i lite fremtidsrettet og langsiktig planlegging, mangel på faglig innsikt og vurdering av fakta, samt generell misnøye blant folk - med utgangspunkt i janteloven :)

Bare les hva Fremskrittspartiets parlamentariske leder, Hans Andreas Limi, sier til Teknisk Ukeblad:

Sitat– Mitt poeng er at det har vært for stor forskjellsbehandling mellom store, tunge elbiler og fossile biler, og derfor riktig å gjøre en liten justering som ikke rammer små og mellomstore elbiler, skriver han i en epost.

– Bruk av elbiler påfører også samfunnet kostnader, blant annet knyttet til kø, ulykker, veislitasje osv. Slike kostnader prises gjennom veibruksavgiften på bensin og diesel for fossile biler og ladbare hybrider, skriver han.

It makes no sense!

My two cents...

o.b.lix

Å være i regjering gjør noe med partiene - selv FrP er blitt avgiftskåte etter 4 år...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Sitat fra: o.b.lix på fredag 13. oktober 2017, klokken 11:36
Å være i regjering gjør noe med partiene - selv FrP er blitt avgiftskåte etter 4 år...
Det henger nok sammen med at når de havnet i regjering, så har de også blitt nødt til å få budsjettene til å gå opp.

Lynet

Det handler om at FrP er et parti for de som er misunnelige.
Kjører Tesla. Og har en gigantinntekt på 550000, klart FrP blir misunnelig.....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA