Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla-avgift fra 2018

Startet av Tuten, onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:45

« forrige - neste »

ludwig_holberg

Nei, regjeringen forhandler ett samlet budsjett med ett flertall på Stortinget - fortrinnsvis V/KrF. Og ingenting tyder på at ikke disse partiene skal bli enige.

Hva Støre sier er dermed nokså underordnet, men det kan selvsagt gjøre det litt mer vrient for V/KrF å forhandle på punktene om AP større regjeringen i den offentlige debatten.

schcar

Seriøst - skal man og er det lov å skattlegge en produsent i EU? Tesla er de som har fått øynene opp hos verdens bilprodusenter og dermed fått gang i reduksjonen av lokal forutrensning. Skal de straffes for det? Slik går det når inkompetente politikere sitter i regjering. Lovde de ikke nettopp at subsidiene av EL biler skulle fortsette til 2020. Siv og Erna gå hjem.
Et annet bevis på deres inkompetanse er vel subsidieringen av store hybrider fra Porche, Audi, BMW med flere. Latterlig at en bensinsluker skal få rabatt på grunn av en modelljernbane motor montert sammen med en stor bensinmotor. Burde ikke de i det minste ha fått en tung bil skatt, hvis Tesla skal få det? 
Tesla Model X bestilt 28.09.2017
Audi E-tron bestilt 21.04.17 (avbestilt 1.10.2017)
e Golf levert 18.12.05
Audi Q5 hyttebil levert 28.04.2015 ( til salgs)

Geilo

Dette er en fiin diskusjon i et land hvor vi har det temmelig fælt fra før.
God bedring!

Frisco

Sitat fra: Geilo på torsdag 12. oktober 2017, klokken 15:48
Dette er en fiin diskusjon i et land hvor vi har det temmelig fælt fra før.
God bedring!

Godt å se ikke elbileiere oppretter konto her inne for å kaste en brannfakkel og se hvordan det utarter seg. Lykke til da!
TMX 75D, 6S, FSD. VIN69xxx
- Utlevert 06.12.17 @Drammen
- Bekreftet 03.09.17
Kia e-Soul [2015]

ludwig_holberg

#109
 ;D Ja jøss, tenke seg til - tenk at det finnes et sted hvor folk diskuterer politikk. Ikke basert på egeninteresse, for bortimot alle her har allerede kjøpt elbil, og har strengt tatt en økonomisk egeninteresse i at taustigen for alle andre nå trekkes så høyt opp som mulig, og at bruktverdien på egen bil blir høyest mulig. Men tenk at her - i verdens rikeste land - sitter det altså folk og fokuserer på best mulig politikk for klima og miljø i stedet for å være fornøyd med å polere egen nesetipp. Litt av et land! ;D

Sitat fra: Geilo på torsdag 12. oktober 2017, klokken 15:48
Dette er en fiin diskusjon i et land hvor vi har det temmelig fælt fra før.
God bedring!

Lynet

Er det noen som kan forklare hvordan budsjettet sier at vektavgiften skal regnes ut?
Har prøvd flere modeller men de stemmer ikke med det media sier!
Går man rett inn på høyeste vektsats eller begynner man på laveste?
Hvis man bruker bilnorge.no sin kalkulator kommer avgiften inn ved 2060kg, og en X100D på 2458kg blir den kr 74914,-
XC90 PHV øker med bare 17000!!!

Hvilket miljøsignal er det Erna og Siv sender til resten av verden!!!!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Vhagar

Mye som er motsigende i media i dag ja når det kommer til beregnet avgift. Selv fra setning til setning i noen tilfeller. La dette roe seg noen dager så blir nok bildet av denne avgiften et helt annet. Mitt tips er fortsatt at den faller bort innen budsjettet vedtas. Et billig forhandlingskort bare.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Oddaa

Sitat fra: Lynet på torsdag 12. oktober 2017, klokken 17:43
Hvis man bruker bilnorge.no sin kalkulator kommer avgiften inn ved 2060kg, og en X100D på 2458kg blir den kr 74914,-
XC90 PHV øker med bare 17000!!!

Joda, men det betyr ikke at vektavgiften på XC90en kun er 17000,-



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Lynet

Sitat fra: Oddaa på torsdag 12. oktober 2017, klokken 18:52
Sitat fra: Lynet på torsdag 12. oktober 2017, klokken 17:43
Hvis man bruker bilnorge.no sin kalkulator kommer avgiften inn ved 2060kg, og en X100D på 2458kg blir den kr 74914,-
XC90 PHV øker med bare 17000!!!

Joda, men det betyr ikke at vektavgiften på XC90en kun er 17000,-



Sent from my iPhone using Tapatalk
X øker over 70000 mens XC90PHV øker bare 17000 var saken her. Hvem er mest miljøvennlig?
Volvo selv sier hybriddelen kun er for å gi god aks og lav pris. Altså ikke noe miljøsak!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

es

#114
Nå er levering endret fra desember til februar.

Ser ut som om jeg må ut med over kr 70.000,-. (Som jeg neppe får noe igjen av ved salg (i forhold til 2017-modeller)).

Dette var et kjøp vi gjorde utelukkende pga alle de gode betingelse og vi strakte oss derfor ekstremt langt over det vi tidligere har brukt på bilkjøp.

Det er faktisk over 10% prisøkning på min X75D.
Eller dieselforbruket mitt i nesten 3 år (kr 2000,- i måneden).

Hvis ikke min bestilling var låst (med kr 30.000,-) hadde jeg garantert avbestilt og kjøpt en gammel bruktbil med plass til hele familien og hengerfeste som jeg pleier.
Tesla Model S 85 2014 - bestilt Model Y LR

Lynet

Engangsavgift på XC90PHV er i år 64236 og øker til 81394. Det vil si at regjeringen sier at disse to bilene skal ha omtrent samme engangsavgift. Og det er midt sagt en skandale.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Oddaa

Sitat fra: Lynet på torsdag 12. oktober 2017, klokken 18:59
Sitat fra: Oddaa på torsdag 12. oktober 2017, klokken 18:52
Sitat fra: Lynet på torsdag 12. oktober 2017, klokken 17:43
Hvis man bruker bilnorge.no sin kalkulator kommer avgiften inn ved 2060kg, og en X100D på 2458kg blir den kr 74914,-
XC90 PHV øker med bare 17000!!!

Joda, men det betyr ikke at vektavgiften på XC90en kun er 17000,-



Sent from my iPhone using Tapatalk
X øker over 70000 mens XC90PHV øker bare 17000 var saken her. Hvem er mest miljøvennlig?
Volvo selv sier hybriddelen kun er for å gi god aks og lav pris. Altså ikke noe miljøsak!
Volvo betaler vektavgift etter samme sats. Pluss mva. Det må vel være mer relevant enn akkurat økningen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Jeronan

Sitat fra: es på torsdag 12. oktober 2017, klokken 19:00
Nå er levering endret fra desember til februar.

Ser ut som om jeg må ut med over kr 70.000,-. (Som jeg neppe får noe igjen av ved salg (i forhold til 2017-modeller)).

Dette var et kjøp vi gjorde utelukkende pga alle de gode betingelse og vi strakte oss derfor ekstremt langt over det vi tidligere har brukt på bilkjøp.

Det er faktisk over 10% prisøkning på min X75D.
Eller dieselforbruket mitt i nesten 3 år (kr 2000,- i måneden).

Hvis ikke min bestilling var låst (med kr 30.000,-) hadde jeg garantert avbestilt og kjøpt en gammel bruktbil med plass til hele familien og hengerfeste som jeg pleier.

There are many incoming inventory cars in November, including Model X 75D's. Just switch to one of those and you skip the 70k NOK.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

sfinxern

Uten å ha fått lest veldig mye rundt statsbudsjettet enda, så registrerer jeg at det også kommer økte avgifter for både hybrider og lade-hybrid.

MEN, hva er status på fossilbilene? Får de noen økte avgifter? Eller er det så latterlig at de er skjermet?!
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Stikkkontakt

#119
Avgiften for elbil regnes ut etter følgende mønster.
Vektavgift basert på 77% av bilens vekt minus den negative CO2-avgiften man får med 0 i utslipp.
En elbil på 2500 kilo får dermed 160.941 kr i vektavgift minus 78.139 kr i negativ avgift.
En plug-in på 2500 kilo får samme vektavgift, men fra og med 1.juli må PHEV ha 50km eller mer  i typegodkjent elektrisk rekkevidde for å få 23% fradrag i vekten.
For øvrig er  vektavgiften på en dieselbil på 2500 kilo ca 301.000 kroner.

Og om noen er i tvil: En Tesla XP100D har fremdeles momsfritak på ca 300.000 kroner. Det er på en måte penger det også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA