Skrevet av Emne: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k  (Lest 557 ganger)

sn0le

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1572
  • Nordlending i eksil sørpå...
    • Vis profil
Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
« på: onsdag 11. oktober 2017, klokken 16:48 »
En venninne spør meg om hjelp til kjøp av elbil.
Budsjettet er max 150k, og hun ønsker helst 5-seter.
Har styrt henne unna Ford Focus pga manglende hurtiglading.

Har og bedt henne om å unngå 1st gen Leaf og at USA-importert Leaf er dumt siden man da ikke får brukt app.
Er dette gode råd, først og fremst?  ;D
Har ikke så veldig god peil på Leaf, men har skjønt at det er forskjeller.
Og mange prøver å selge 1st gen til 2nd gen priser.
Fant ut at den letteste måten å se forskjell var i bagasjerommet og på håndbrekket.

Er det andre ting som er verdt å vite for henne?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

leafnor

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1366
  • Høst av teori i praksis.
    • Vis profil
    • Nordsol
Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
« Svar #1 på: onsdag 11. oktober 2017, klokken 21:31 »
Måtte være at en kan finne en med kortest mulig km, og ha pengene på labben.
For en Leaf som du skisserer er mer eller mindre solgt momentant.
Leaf 2012/Aug 121.000 km
Solvarmepanel på hustaket. (Vakumrør)
Solceller på hustaket.
2014 Mitsubishi Outlander PHEV
1972 Toyota Corolla KE20
1942 Ariel 350 WN/G

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1229
    • Vis profil
Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
« Svar #2 på: torsdag 12. oktober 2017, klokken 22:27 »
2017 Focus har vel DC-inngang. I alle fall noen av dem. Men bilen er så sjelden at den ikke er så mye verdt å snakke om.
Når det gjelder ekstrautstyr, så spørs det hva kjøperen har behov for og glede av.  Det er alltids mange typer utstyr som er et must for en bilist, men som andre ikke bryr seg om.

bob-bob

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 341
    • Vis profil
Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
« Svar #3 på: fredag 13. oktober 2017, klokken 08:49 »
Vurderer å legge ut konas bil på finn.no , det er en 2013 ACENTA norsk Gen2 (varmepumpe) med fabrikkgaranti ut 2018. Nye dekk osv. Helt strøken så den burde være lett å selge til ca 140K.

MEN:
Problemet er : vi får jo ikke kjøpt noen ny bil nå. Og det blir for dyrt å ta i bruk vår fossil-reservebil mens hun venter på ny bil til mars/april. Tror mange er i samme situasjon og derfor er markedet støvsugd for slike bruktbiler.  Import og Gen1 biler (noen gen1 er registrert i begynnelsen av 2013 obs obs) er det masse av.  :(
« Siste redigering: mandag 16. oktober 2017, klokken 10:45 av bob-bob »
30kWh Tekna , bronze , 6,6kw - levert 1.mars 2016

Consult

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 3
    • Vis profil
Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
« Svar #4 på: lørdag 14. oktober 2017, klokken 00:59 »
Halloooooooooo du gode rådgiver.
Du anbefaler din gode venninne og kjøpe en bil hun kan tjatte med samtidig som hun bruker en utrangert navi til jobben og rema 1000 (google med trafikk info er jo det som gjelder (i bl.a Tesla)). Det er jo ganske sikkert verdt 30 til 40000 kroner på en utrangert teknologi............, get real.
Du får en 2015 USA Leaf med 20 til 30000Km , inkludert samme garanti som Nissan Norge, fra en seriøs sideimport forhandler. Da med bedre utstyr enn en Europa modell. Nå snakker vi Visia (som ikke har Navi eller Carvings i Euromodellene). I motsetning mangler Euromodeller som regel 6,6Kw onboard lader, ryggekamera, trykksensorer i vinter og sommerdekk, cruise kontroll, Eco mode, brake mode samt at batteriet i en USA tåler mere varme enn en Euromodell.

Neste to "Euro" hakk opp (Acenta og Tekna) har Navi og Carwings, det har også USA modellene. men Nissan Norge ønsker ikke og selge kart eller slippe til disse på Carwings.....Who cares.
Så da er det jo bare og kjøpe en Europa modell til overpris så man koseprate med bilen og navigere trygt til lokal fotballtrening eller jobb. I may stand corrected, men dette er jo ikke en feriebil. For de av dere som kommer med alle disse argumentene for "Norske" biler, så har dere selvfølgelig helt rett: Nissan (i Japan) lager en hel masse skikkelig dårlige Leafer som de sender ut i verden, for så og sende sine små gullkorn til Norge.
 Av en eller merkelig grunn har alle norske bilforhandlere klart og innprente dette i mange Norske hjerner. Mitt råd til resten av oss, ikke kjøp privat import eller fra en useriøs forhandler, deretter kjøp den bilen du trenger. Og sist men ikke minst, kjøp den til riktig pris. Ikke betal for dett Norske forgyllede bildet noen prøver og tegne som inkluderer utrangert teknologi og annet vis vas.
Har godkjent og ekte Leaf diagnostikk utstyr som til enhver tid er oppdatert. Kan programmere nøkler samt oppdatere Leaf Software

lifern

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 389
  • SVART EUROLEAF 2013
    • Vis profil
Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
« Svar #5 på: lørdag 14. oktober 2017, klokken 09:46 »
Jeg har Euro VISIA med navi og ryggekamera, så de som sier alle Visia kommer uten har tydeligvis ikke peiling.
SVART EUROLEAF 2013

Powerflux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1059
    • Vis profil
Sv: Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k
« Svar #6 på: i dag kl. 11:46 »

inkludert samme garanti som Nissan Norge, fra en seriøs sideimport forhandler.
Kan du nevne noen som utpeker seg i positiv rettning.....negativ også i og for seg!!

Hilsen en som har en 13 mod  1.gen norsksolg og kikker etter en billig kjerre til min datter!
Japan Leaf, levert juni 2013.
101000 km. Alle barer inntakt.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
20000 km.