Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Råd til kjøp av brukt Leaf til max 150k

Startet av sn0le, onsdag 11. oktober 2017, klokken 16:48

« forrige - neste »

Sjulimann

Jeg kjøpte min første elbil i dag. Fikk tak i en norsk gen2 Tekna fra 2013, med ett år garanti igjen, til 145.000. Har gått 59000km.

Håper jeg har gjort et fornuftig kjøp! Blir hvertfall spennende og annerledes og kjøre EL fremover :)
2013 Leaf Tekna Gen2 (2017-2020)
2020 Tesla Model 3 Long Range AWD (2020- )

borge

#16
Min 2013 US gen 2 med noe lavere km enn du nevner gikk for 100k. 45k for app og "garanti"? jeg synes det var rart at det var så stor forskjell, men det er vel markedet som bestemmer.

bob-bob

Sitat fra: Sjulimann på onsdag 08. november 2017, klokken 23:33
Jeg kjøpte min første elbil i dag. Fikk tak i en norsk gen2 Tekna fra 2013, med ett år garanti igjen, til 145.000. Har gått 59000km.

Håper jeg har gjort et fornuftig kjøp! Blir hvertfall spennende og annerledes og kjøre EL fremover :)

Gratulerer. Prisen høres helt ok ut , tatt i betraktning markedet akkurat nå. Garanti kan være veldig greit å ha. Husk å ta en garanti utløps-test hos merkeforhandler når tidspunktet nærmer seg !  Da kan du få tatt unna eventuelle små og store problemer aldeles gratis - det er ikke alt man oppdager som bileier.

Ole Irgens

Sitat fra: borge på torsdag 09. november 2017, klokken 08:53
Min 2013 US gen 2 med noe lavere km enn du nevner gikk for 100k. 45k for app og "garanti"?

45k mer for en bil som ganske sannsynlig ikke er en gjenoppbygd vrakbil.

mv

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Powerflux

Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.


TorC

Og der var Ole Irgens igang igjen.
Jeg kan virkelig ikke skjønne hvorfor han stadig skal svartmale importbiler. Sistgang mente han at alle importbiler manglet garanti, noe som selvsagt er feil. Import fra Europa har garanti, og alle andre forhandlere gir garanti, som er kjøpt av tredjepart. Han har vært i flere slike diskusjoner, hvor han stadig har blitt tilbakevist.

Denne gangen er altså argumentet at importbiler er "gjenoppbygd vrakbil". Useriøse aktører finnes overalt. Selvsagt må man sjekke selv før man kjøper. Dette forumet gjorde for et par år siden en sjekk av samtlige importerte biler og kontaktet de eiere som hadde en "vrakbil". Av de mange mange tusen biler som ble sjekket var det bare en håndfull biler som var "vrakbiler". Hvor mange av dem igjen som var mangelfullt reparert er ukjent. Dette er ikke et stort problem totalt sett siden det er svært få kjøretøy det er snakk om. Det er et stort problem for dem som blir utsatt for denne svindelen, men antallet er svært lavt. Et kjapt google-søk vil avsløre om bilen er omfattet av svindelen. Og det er heller ikke slik at kjøp av en norsk bil fra en forhandler er noen garanti for at alt er iorden. Se bare på Olsen Bil saken.

Mitt råd er å "gjøre hjemmeleksen", og ta vurderingen selv. Det å kjøpe importbil medfører større risiko enn "norske" biler, og har også andre ulemper. Spørsmålet man må stille seg er om hva disse ulempene og risikoene er verdt i kroner.

Selvsagt er en "norsk" bil best, men den er også dyrest. Er man villig til å ta den økte risikoen, samt ulempene for å spare de tusenlappene, så må folk selv vurdere det. Vi trenger ikke Ole Irgens til å svartmale og komme med nærmest injurierende påstander om at andres kjøretøy er "gjenoppbygd vrakbil".
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Amatøren

Noen må bare skrive negativt om omtrent alt bare for å skrive noe..... 
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Ole Irgens

#23
Sitat fra: TorC på torsdag 09. november 2017, klokken 17:25
Og der var Ole Irgens igang igjen.
Jeg kan virkelig ikke skjønne hvorfor han stadig skal svartmale importbiler. Sistgang mente han at alle importbiler manglet garanti, noe som selvsagt er feil. Import fra Europa har garanti, og alle andre forhandlere gir garanti, som er kjøpt av tredjepart. Han har vært i flere slike diskusjoner, hvor han stadig har blitt tilbakevist.

<klipp>

Jeg har ikke noe spesielt imot importbiler. Men jeg synes det er grunn til å advare når noen litt hånlig påpeker at "den bilen du kjøpte for 145.000 fikk jeg som USA-import for 100.000, og hele forskjellen er en app og litt garanti."

USA-importerte biler har i utgangspunktet INGEN garanti i Norge, ut over den "garantien" som en forhandler måtte gi deg. Den består stort sett av et produkt som er kjøpt gjennom et garantiselskap. Slike garantier er ganske begrenset i forhold til en fabrikkgaranti. Les gjerne selv: https://norskbilgaranti.no/garantier/

Så har man en reklamasjonsfrist gjennom kjøpsloven, men den gjelder overfor den parten man kjøpte bilen av. Dersom man har importert bilen selv, må man gå på forhandleren i f eks USA. Kjøpte man bilen av en forhandler som selv driver import, er det denne forhandleren som skal ta seg av reklamasjonen. Dersom denne forhandleren fortsatt eksisterer.

I tillegg vil det være vanskeligere å verifisere kjøretøyhistorikk, km-stand og så videre på en bil som kommer fra USA. Risikoen for at man får en vrakbil som er gjenoppbygd er alltid til stede, men i Norge er forhandlere forpliktet til å gjøre kunden oppmerksom på at bilen han selger har vært kondemnert og gjenoppbygd. Saken om Olsen Bil kjenner jeg svært godt, det er et beklagelig eksempel på et verksted som ikke har fulgt norsk lov og bransjens pålagte spilleregler.

Erfaringen min, som vi har sett flere eksempler på her på gruppa, er at folk utelukkende ser på pris når de skal kjøpe en Leaf. Først etter kjøpet, når feil og mangler oppstår, blir man klar over begrensinger i garanti og reklamasjonsrett, og så står man der med en bil som brått blir svært dyr, fordi man må reparere feil for egen regning som man ellers ville fått på garanti.

Jeg tror det sikreste er å kjøpe Leaf, nye som brukte, som er tatt inn i Norge gjennom vanlige kanaler, altså Nissan Norge. Det kan godt hende disse bilene vil være litt dyrere. Men Leaf er ingen dyr bil i utgangspunktet, nye selges de jo fra 200.000 kroner og oppover. For min egen del er tryggheten ved å kjøpe en bil gjennom autoriserte kanaler mye viktigere enn de få tusenlappene jeg kunne ha spart ved å kjøpe en importbil med tvilsom historikk av en forhandler som ofte mangler nødvendig kompetanse.

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Initium

Bra innlegg, og bra oppsummert.

Vi selger nå vår 2013 Leaf, og får stort sett tre type spørsmål.
1. Hvor langt går den.
2. Hvorfor er den dyrere enn den billigste på finn ( som er eldre , gått lengre, privatimportert og mangler masse greier vår har
3. Har den varmepumpe ?

I sum: mange går nok på en smell, når de oppdager at den 2012 USA leafen som er oppgitt ha både varmepumpe, Xenonlamper og 30KWbatteri, som går 120km i 20 minus og ikke minst har 5 års garanti  ikke viser seg være helt det de så for seg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA