Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny bil rett rundt hjørnet =) tips? + Connect EV

Startet av Alkeez, onsdag 01. november 2017, klokken 22:14

« forrige - neste »

Alkeez

Heisann folkens! :)

Egentlig aldri brydd meg særlig om bil, men nå som en ny Tekna er på vei, så merker jeg at jeg gleder meg en del, hehe. Har aldri hatt en bil tidligere som har vært verdt noe særlig. Enten kjørt rundt i vrak ellers har jeg hatt firmabil, men denne gangen ble det til å investere litt. Da ble det plutselig elektrisk ;)
Siden jeg aldri har hatt egen ny bil tidligere, har dere noen tips til hva som er greit å huske på ved henting og kanskje påfølgende måned? All erfaring dere kan dele er god info ^_^
Jeg leste i en annen tipstråd at en liten flaske med bilens lakk (fra forhandler) + automatisk parkeringsur (har dere forslag til et enkelt og greit et?) er lurt å ordne seg relativt raskt.


Jeg registrerte meg i går på YouplusNissan (har fått sjassinummer, men ikke bilen ennå) og prøver å logge meg inn på denne NissanConnect EV appen som jeg har lastet ned. Mulig jeg er litt ivrig og at bilen må være tilstede for at denne skal fungere, men jeg lurer på hvordan man får dette User ID-et. Man får ikke tastet inn mailadresse, siden iphonen ikke gir meg tilgang til @-symbolet derifra. Og klarer ikke helt se hva brukernavnet kan være når jeg logger inn på y+n sine sider (btw. går det an å velge farge på bilen som vises på bildet der? Eller viser den hvit som standard uansett?)

Tusen takk for all bistand. Bilen er visstnok rett rundt hjørnet, så nå kribler det bra  ;D

bob-bob

Norsk bil eller import ? ( bilen må aktiveres i Nissan nettverket før du får kontakt med den . Usa biler vil ikke ha fungerende carwings.

Alkeez

Den bør være norsk :P Kjøpt fra Birger N Haug. Ikke Nordic edition, men Tekna. Ble ikke nevnt at den var fra USA i alle fall

ohowl

Må aktiveres i selve bilen før du får tatt det i bruk - regner med forhandleren kan hjelpe deg med det når du får bilen.

Ellers er EV Connect en helt fantastisk ustabil og imponerende elendig designet tjeneste, så av og til fungerer det rett og slett ikke.
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

kodalse

Sitat fra: ohowl på torsdag 02. november 2017, klokken 11:53
Ellers er EV Connect en helt fantastisk ustabil og imponerende elendig designet tjeneste, så av og til fungerer det rett og slett ikke.
Leaf manager derimot, for Android, fungerer hver eneste gang.  :+1:
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Alkeez

Har iPhone igjennom jobben, så får bare håpe på at det fungerer når jeg trenger det ;)

Leste på dette forumet at fjernlysa er dårlige pga liten jordledning. Er det slik med 2017-leafen også? Burde jeg kontakte forhandler å få dette forbedret med en gang bilen kommer? Eller er det sånn at det er først når man har litt dårlig syn at det irriterer?

Alkeez

Jeg var innom forhandler i dag og spurte selger om 2 ting jeg har lest på forumet her

1. Fjernlys er ganske dårlig og kan rettes med en større jordledning - noe de først gjør hvis man klager
2. Man skal unngå å lade lenge etter at batteriene er på 100% - noe jeg lurte på hvordan man kunne unngå ved feks lading på natten

Begge ble besvart med at dette gjaldt tidligere versjoner, ikke denne (2017 Tekna)

Stemmer dette? =)

TB

#7
Sitat fra: Alkeez på mandag 06. november 2017, klokken 21:23
2. Man skal unngå å lade lenge etter at batteriene er på 100% - noe jeg lurte på hvordan man kunne unngå ved feks lading på natten
Begge ble besvart med at dette gjaldt tidligere versjoner, ikke denne (2017 Tekna)
Stemmer dette? =)
Dette er nok tatt litt ut av sammanheng? Rådet er å lade nær opp til avreisetid, slik at batteri er lada til 100% i kortere tid, samt lading vil og varme batteriet litt.

"Å lade etter batteriene er 100%" er ikkje mulig, heldigvis. BMS stopper lading, og ingen lading skjer så snart det er fylt opp. Litium batteri har meir avansert ladekontroll enn t.d. NiCd der batteridrevet verktøy og leiketøy i ein del tilfeller lada med fast spenning, låg ampere der bruker manuelt måtte stoppe lading. Om lading ikkje blir stoppa vil ladestrømmen gå over i varme, og over tid skade battericellene.


På tidlige versjonar av Leaf var det ein feil som i enkelte situasjonar tappa ut 12 V batteri om ladekabelen stod i, men dette var ein programvare feil på bilene.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Alkeez

Takk for svar! :) Det kan fort hende at jeg leste feil eller hørte på feil person. Går det an å sette timer på ladingen?

bob-bob

Sitat fra: Alkeez på tirsdag 07. november 2017, klokken 16:17
Takk for svar! :) Det kan fort hende at jeg leste feil eller hørte på feil person. Går det an å sette timer på ladingen?
Jepp , i bilen.

Alkeez

Godt å høre! Gleder meg til jeg får bilen og får trykka og kjørt litt selv :p Ikke bare lese på forum, hehe

sylwester

Sitat fra: ohowl på torsdag 02. november 2017, klokken 11:53
Ellers er EV Connect en helt fantastisk ustabil og imponerende elendig designet tjeneste, så av og til fungerer det rett og slett ikke.

Den kunne vært bedre, men den fungerer uansett milevis bedre enn Kia og Hyundai sine  :P
Dvs. uansett hvor nærsynt du er ser du bedre enn de som er blind.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA