Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konstruktiv kritikk av Kona

Startet av Gordon Retriever, mandag 09. oktober 2017, klokken 18:17

« forrige - neste »

ProsjektX

Sitat fra: ProsjektX på torsdag 12. oktober 2017, klokken 08:43
SitatIf Hyundai and Kia expand its line-up of electric vehicles such as the Kona and the Niro, their annual production of electric vehicles is expected to nearly double. They are planning to roll out 25,000 units of electric vehicles a year -- 13,000 units of the Kona electric car and 12,000 units of the Niro electric cars. Hyundai and Kia's production will increase to more than 50,000 units by adding existing production of the Ioniq Electric and the Soul EV
Wow.. så Kona skal produseres i samme volum sånn ca som Ioniq har blitt gjort til nå, og dette skal fordeles på alle markeder. Så da snakker vi fort 1+ års ventetid ganske raskt tenker jeg. Men bra å høre at de igjen bekrefter Niro EV.
Visstnok har 6000 stykk satt seg på venteliste nå. Ok, si at halvparten av disse faktisk skriver kontrakt, så er ventetiden med antatt produksjonstakt fort nærmere 2 år allerede..!
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

HCO

Sitat fra: ProsjektX på torsdag 12. oktober 2017, klokken 09:36
Visstnok har 6000 stykk satt seg på venteliste nå. Ok, si at halvparten av disse faktisk skriver kontrakt, så er ventetiden med antatt produksjonstakt fort nærmere 2 år allerede..!
Listen er veldig "lavterskel" i den forstand at det tar 2 klikk å melde interesse, og at det ikke er noen form for depositum eller annen forpliktelse. Så jeg tviler på at halvparten av disse skriver kontrakt.

Selv er jeg relativt avslappet til om vi skal skrive kontrakt på Kona når den tid kommer. Dersom den med stort batteri havner nærmere 300' enn 400' i pris, kan den være aktuell for oss - men bare fordi vi nå kun er 2 voksne i husstanden. Det finnes sikkert de som får denne småtassen til å fungere som familiebil, men da er det 'på tross av', ikke 'på grunn av'.

Om det etterhvert blir uforholdsmessig dyrt å eie fossilbil, og familieelbiler i normal prisklasse lar vente på seg, kan det være at en del barnefamilier ikke har noe valg pga. økonomi. VW Boble var jo en familiebil i sin tid...
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Counterpointer

Sitat fra: HCO på torsdag 12. oktober 2017, klokken 09:46
Om det etterhvert blir uforholdsmessig dyrt å eie fossilbil, og familieelbiler i normal prisklasse lar vente på seg, kan det være at en del barnefamilier ikke har noe valg pga. økonomi. VW Boble var jo en familiebil i sin tid...
Fiat 500 og Trabant har også vært familiebiler i sin tid....

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 12. oktober 2017, klokken 08:01
Hvorfor kan ikke batteriet forsvare «prisøkningen»?
Batteriet er den dyreste komponenten i en elbil og underskuddet på produksjonskapasitet gjør at prisene ikke faller.

Dette er jo bare min personlige mening, men nei, det synes jeg ikke. Skal Kona - i mine øyne - forsvare en i realiteten 90-110k høyere prislapp, så må det være mer enn lengre rekkevidde vi får. Men når det er sagt så er Ioniq i mine øyne en veldig bra bil som er verdt prislappen sin.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

larsif

Ble litt gira på Kona i starten,men med en bakkeklaring på kun 17cm ?
er det for lite til å gå fra Ioniq til Kona.
Praktisk rekkevidde hos oss med Ioniq er 22-23 mil siden Mars,
dvs lite erfaring med vinterkjøring.Hadde nylig en tur over fjellet (6mil) med
ubrøytet vei på deler av strekningen.Forbruk 1,6.
Sommerkjøring med strekninger på 25 - 30 mil og lengste tur på 50 mil,
har egentlig ikke savnet/hatt behov for lengre rekkevidde.
Med Kona sitt design vil muligens større batteripakke være ideelt?

Jakal

Da er prisene på Kona bensin klare: Kjapp regning gir ca 325-330.000,- med pakker og vinterdekk, men uten soltak. Jeg har ikke sammenlignet priser med andre B-SUVer, men så veeeldig aggressivt priset synes jeg jo ikke det er (i motsetning til Ioniq). Så spørs det hvor mye dyrere el-versjonene blir. Mitt tips er at lav-batteri versjonen blir noe rimeligere, ref bl a e-Golf som er 20.000,- billigere enn Highline-versjonen med 110 hk (uten å skjele til ev utstyrsdifferanse). Jeg tror dermed at 60 KwH-versjonen vil ligge på 340-350.000,-, fullt utstyrt. Men det er amatørens stalltips!     

Gordon Retriever

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 12. oktober 2017, klokken 01:20
Men om de antydningene som har kommer nå stemmer, så bør Kona være et steg opp, da batteriet ikke alene kan forsvare prisforskjellen.

Nettopp. En SUV koster produsenten forholdsvis lite ekstra å produsere sammenlignet med sedan eller kombi i samme segment, men kan selges for en pris ikke langt unna en sedan/kombi i segmentet over.

Kona er derfor i nær slekt med Hyundai i20 og Kia Rio - men koster omtrent det samme som de større Hyundai i30 og Kia cee'd.

Når det gjelder hvilket påslag Hyundai tenker å beregne seg for det store batteriet, kan det gi innsikt i hvilken rolle den koreanske produsenten sikter seg inn mot i elbilmarkedet:

Vil Hyundai gjøre som Nissan og lansere nyvinninger etterhvert som de kan leveres i tilstrekkelig mengde og uten å måtte ty til betydelige prispåslag - eller er elbilene mer et utstillingsvindu for hvor langt Hyundais tekniske nyvinning er kommet:  Et slags "yes, we can" som blir til et rungende "no, we won't" når det kommer til å produsere det antallet biler markedet ber om.

Gordon Retriever

Sitat fra: Jakal på torsdag 12. oktober 2017, klokken 22:45Jeg har ikke sammenlignet priser med andre B-SUVer, men så veeeldig aggressivt priset synes jeg jo ikke det er

Mange biler skal nok selges både med Pluss- og Teknikkpakke, og da får man med utstyr som tosonet klimaanlegg og LED-frontlykter, i tillegg til ting som fortsatt ikke er helt vanlig i dette segmentet:  Head-up display og elektrisk regulering av fører- og passasjersete, inklusive elektrisk justering av korsryggstøtte. De manuelle setene i  Leaf m.fl. ble plutselig enda litt tristere. 

Ja, og så har vi de Krell-greiene.  Eller "KRELL", som Hyundai vil få oss til å tro at det heter. Uansett får lydanlegget får noe å bryne seg på når 18-tommers hjul gir lyd fra seg over grov norsk asfalt, men jeg regner med el-utgaven kan få annen hjuldimensjon.

Den aktive filassistenten er med i standardpakken. Bra.
Det virker som Hyundai fortsetter i samme spor som tidligere; mye utstyr for pengene.



HCO

Sitat fra: Jakal på torsdag 12. oktober 2017, klokken 22:45
Da er prisene på Kona bensin klare: Kjapp regning gir ca 325-330.000,- med pakker og vinterdekk (...) Så spørs det hvor mye dyrere el-versjonene blir. (...) Jeg tror dermed at 60 KwH-versjonen vil ligge på 340-350.000,-, fullt utstyrt. Men det er amatørens stalltips!   
I så fall ønsker jeg Hyundai lykke til og venter på Model 3.

Vi snakker om en bil i Polo-størrelse, der bensin-Polo har en frapris på 205.000, det blir vel rundt 230.000 på veien. Man kan kjøpe mye bensin og bompasseringer for 120.000 kroner.

For all del, Hyundai kommer til å få solgt unna bilene selv om de legger seg i det prisleiet, iallefall biler med 60KwH. Men det skyldes den spesielle markedssituasjonen vi har nå samt mangel på alternativer med reell rekkevidde på mer enn 400km.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Zattaxu

Kia Soul hadde ca 20.000 kr rimeligere el-versjon enn bensin på innstegsmodell.
Vw e-golf har lik fra-pris som bensin-versjonen.
Hyundai ioniq EV og e-golfen er ca 50.000 - 60.000kr rimeligere enn plug-in variantene.
Er det noen grunn til at Kona EV bør være dyrere enn Kona bensin, ut fra importørens kostnadsbilde? Kona har større batterikapasitet enn bilene over, men batteriene er jo blitt billigere også. Er det varmepumpe på Kona EV eller andre ting som tilsier at den bør ligge høyere enn bensinversjonen, basert på kostnadene til importøren (etterspørsel kan jo tilsi noe annet...)?

daktari

SitatPremium-lydsystemet fra KRELL

Apropos dette, det er mer enn nok lyd fra X'en, så hadde håpet Kona ble litt mer stillferdig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Gordon Retriever


Trofé-Kona:  Et ytre som blir lagt merke til, men temmelig ordinær på innsiden.

SitatDet merkes at dette er en bil Hyundai ikke har lagt alle sine ressurser i. Interiøret er et steg ned fra i30


Mer fra Bilnorges høylydte møte med Kona på katalansk asfalt:

SitatUte på landeveien syns jeg Kona sliter litt med støynivået. Det er i overkant, rett og slett.

Dette kan blir et problem på grov norsk asfalt. Nå regner jeg med at bensinutgaven var skodd med 18-tommers felger, som neppe blir å finne på el-Kona, så helt krise blir det kanskje ikke.  Men jeg har kjørt Ioniq med 17-tommers felg, og det var en klar nedtur i forhold til 16-tommerne som er standard på Ioniq med eldrift.  Man kan innvende at kjøpere som ønsker en stillere bil kan kjøre på vinterdekk året rundt og problemet er borte, men faktum er at dette er et område hvor Hyundai rett og slett ikke flinke nok.  Jeg mistenker at dette kan blir mer tydelig på Kona enn på Ioniq.

Likevel; det mest negative er kanskje at det ikke virker å være noen planer om noen Kona-app.  En slik app er ikke akkurat noen oppsiktsvekkende nyvinning, og amerikanske Chevrolet-eiere har f.eks. kunnet bruke telefonen i flere år til å sjekke hvor langt de kan kjøre bilen før det er på tide å fylle tanken. Med bensin.

En slik app krever riktignok noe ressurser å utvikle og drifte, og jeg er redd app-mangelen tyder på at Hyundai rett og slett ikke planlegger å levere tilstrekkelig mange biler til at det er verdt bryet å tilby en egen app.



larsif

Dersom en ser bort fra vekt problematikken,
hvordan støyisolere mer selv vha biltema støy og dempe materiel?

02jan

Ville ikke forsøkt å støyisolere en ny ,moderne bil, uten fagkunnskap og godkjenning fra importør/bilprodusent.

* enkleste tiltaket er nok gode normale dekk, med mest mulig profil, ikke 18 tommer og brede dekk på en små-bil, men heller standard 205 og 16" burde gi bedre komfort ,lavere støynivå på norske veier.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

hemi

uenig med deg 02 jan, du får blandt annet guffe som kan sprayes utvendig f.eks. i hjulbrønner, har endel porsche venner som har gjort dette på f.eks. 997 da de jo støyer endel derfra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA