Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konstruktiv kritikk av Kona

Startet av Gordon Retriever, mandag 09. oktober 2017, klokken 18:17

« forrige - neste »

Jakal

Jeg er jo en enkel trønder som ikke helt forstår hva det unevnelige er og hvorfor det er unevnelig, men så dum er jeg ikke at jeg avslører min uvitenhet ved å spørre her på forumet. En gang struts alltid struts.

Men Rolf G: Er Kona´en virkelig et steg opp fra Ioniq? Ja, den får (foreløpig) bedre rekkevidde enn Ioniq´en. Men (selv om det er prematurt) vil ikke Ioniq ha et vel så stort indre volum for passasjerer og baggasje? Og finishen synes å være relativt lik i de to modellene. Blir det ikke litt kannibalisme for Hyundai når Kona kommer på markedet, selvsagt avhengig av ev prisforskjell...

Gordon Retriever

#31
Møt Gabrielsen - også kjent som det unevnelige:



Og ja, det er fortsatt unevnelig!  :police:

Årsaken er at svært mange tråder på forumet har hatt en tendens til å gå off-topic og i stedet dreie seg om det unevnelige - eller Gabrielsen. Sånt blir noen av oss lei av.

Dette viser selvsagt at det unevnelige er et tungt og sårt savn i elbiltilværelsen for mange, men igjen: En egen tråd, takk.

Se også tredje og siste punkt på regler for tråden i åpningsinnlegget. :)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jakal på onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:47
Jeg er jo en enkel trønder som ikke helt forstår hva det unevnelige er og hvorfor det er unevnelig, men så dum er jeg ikke at jeg avslører min uvitenhet ved å spørre her på forumet. En gang struts alltid struts.

Men Rolf G: Er Kona´en virkelig et steg opp fra Ioniq? Ja, den får (foreløpig) bedre rekkevidde enn Ioniq´en. Men (selv om det er prematurt) vil ikke Ioniq ha et vel så stort indre volum for passasjerer og baggasje? Og finishen synes å være relativt lik i de to modellene. Blir det ikke litt kannibalisme for Hyundai når Kona kommer på markedet, selvsagt avhengig av ev prisforskjell...
Det virker som du har et godt poeng der. Ufattelig at de ikke  kan dra på med en SUV på ca 4,70 (størrelse Skoda Kodiaq). Men Ionic har en form det ikke selges mye av i Norge (sedan-ish), så de håper vel på at de tar markedsandeler med denne Kona-SUV/crossover-ish type bil, hvor 40 år gamle damer og menn kan sette seg rett inn i uten å lage mrfff-lyder...
Tesla Model Y                         2021-

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Jakal på onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:47
Men Rolf G: Er Kona´en virkelig et steg opp fra Ioniq? Ja, den får (foreløpig) bedre rekkevidde enn Ioniq´en. Men (selv om det er prematurt) vil ikke Ioniq ha et vel så stort indre volum for passasjerer og baggasje? Og finishen synes å være relativt lik i de to modellene. Blir det ikke litt kannibalisme for Hyundai når Kona kommer på markedet, selvsagt avhengig av ev prisforskjell...

Jeg vet jo ikke om den er et steg opp, men som jeg skriver at om den er det, så er ikke prisen hårreisende. Men skal de forsvare en betydelig høyere prislapp må den også by på mer enn et større batteri.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Gordon Retriever

Sitat fra: nix på onsdag 11. oktober 2017, klokken 18:51
Hvis man bekrefter det unevnelige, kan det da nevnes?
Eller er det fortsatt unevnelig?

Det spørs hvordan du definerer "bekrefter".  Hvis du ser Kona og Gabrielsen sammen i levende live kan vi komme tilbake til saken. :)


Sitat fra: nix på onsdag 11. oktober 2017, klokken 18:51Forresten fiffig den vitsen med Kona og X'en..  :+1: ;D

Nei, nei - det må gå an å si noe kritisk om Kona uten at den X-en skal bli bragt på banen!

Gordon Retriever

Sitat fra: Jakal på onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:47Er Kona´en virkelig et steg opp fra Ioniq?

Jeg mener nei - kanskje heller et til halvannet steg ned:  Ioniq er en større bilklasse, der vi bør forvente et mer forfinet understell, og mer påkostet støydemping.  Jeg vil også bli overrasket hvis lyd- og navigasjonsanlegg viser seg bedre i Kona.
Siden elbilmarkedet fortsatt dreier seg mye om rekkevidde, tror jeg imidlertid mange vil velge Kona framfor Ioniq hvis førstnevnte kjører lengre pr. lading.

Derimot er Kona en noe nyere konstruksjon, så vi kan forvente at den nærmer seg Ioniq på enkelte områder.
Det spennende blir hvor snart - og om - Hyundai velger å oppgradere Ioniq, eller om den fases ut til fordel for noe annet.

Counterpointer

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:02
.....Jeg vil også bli overrasket hvis lyd- og navigasjonsanlegg viser seg bedre i Kona.
Hvis det stemmer at det er Krell som leverer lydanlegget i Kona, så vil det gå utenpå det meste som finnes på markedet.
Krell er ekstrem high end produsent av lyd. Er faktisk veldig overrasket over dette, det er noe som hører hjemme i høyeste premiumklassen ikke en rimelig koreaner......

Jakal

Interessant det med Krell og hensikten med premium lydanlegg hvis støydemping og interiør-kvalitet ellers er sådær...
Gordon, helt enig i at noe kommer til å skje med Ioniq. Men får den et batteri lik Kona havner de antagelig i noenlunde samme pris-sjikt, det tror jeg ikke er ønskelig fra importørens side. Så var det leveringstiden; Dersom Konas produksjonsvolum er dimensjonert for raskere levering, vil ikke da Ioniq tape på det? Jeg antar mange av de samme navnene finnes på ventelistene for både Kona og Ioniq...

Gordon Retriever

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:23
Hvis det stemmer at det er Krell som leverer lydanlegget i Kona, så vil det gå utenpå det meste som finnes på markedet.

Det stemmer nok at Hyundai betaler for å bruke Krell-navnet, ja.

Hyundai selv reklamerer med
SitatPremium-lydsystemet fra KRELL

men jeg synes det er mer interessant å se hvordan Krell selv omtaler lydsystemet i Acura RLX (~Honda Legend):

Sitatthe 2014 Acura RLX will be the first-ever automobile to offer a premium audio system produced in collaboration with Krell Industries.

Gordon Retriever

En liten sammenligning:

BMWs 5-serie kan leveres med tre forskjellige oppgraderte lydsystemer:


  • HiFi høyttalersystem 5 450 NOK
  • Harman Kardon Surround Sound system 12 100 NOK
  • Bowers & Wilkins Diamond surround sound system 6F1 51 500 NOK
(De to dyreste har 16 høyttalere, den første ni.) 

Krell kunne definitivt ha levert lyd til Hyundai som matchet Bowers & Wilkins-systemet hos BMW, men jeg tviler på Kona-kundene er villige til å betale for dette.

Er lyden i Kona nær den rimeligste oppgraderingsmuligheten i 5-serien, betrakter jeg det som positivt.





Gordon Retriever

Sitat fra: Jakal på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:36
noe kommer til å skje med Ioniq. Men får den et batteri lik Kona havner de antagelig i noenlunde samme pris-sjikt, det tror jeg ikke er ønskelig fra importørens side.

Ioniq vil nok være dyrere - men norske avgifter har tradisjonelt differansen mellom bilklassene større, slik at spranget opp til en mer påkostet elbil i Norge føles beskjedent.


Sitat fra: Jakal på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:36
Dersom Konas produksjonsvolum er dimensjonert for raskere levering, vil ikke da Ioniq tape på det? Jeg antar mange av de samme navnene finnes på ventelistene for både Kona og Ioniq...

Mmm, ja - så var det planlagt produksjonsvolum, da.  Har Hyundai husket den gule post-it lappen på veggen med påskriften "Husk å bestille batterier!"?

Her er en artikkel på kringlish fra i sommer, der det spekuleres i at Hyundai vil doble produksjonen av elbiler neste år:

SitatIf Hyundai and Kia expand its line-up of electric vehicles such as the Kona and the Niro, their annual production of electric vehicles is expected to nearly double. They are planning to roll out 25,000 units of electric vehicles a year -- 13,000 units of the Kona electric car and 12,000 units of the Niro electric cars. Hyundai and Kia's production will increase to more than 50,000 units by adding existing production of the Ioniq Electric and the Soul EV

Hmm, jeg trodde det var snakk om 25000 Konaer.  Så feil kan man ta.

Da ønsker vi de norske Kia- og Hyundai-importørene lykke til når de skal forsøke å overtale konsernledelsen til å øke kvotene på elektriske Niro og Kona.

Et alternativ kunne være å skalere ned produksjonen av Ioniq, men jeg tror denne har større salgspotensiale i viktige markeder i USA, samt at den er aktuell som drosje i Sør-Korea, så jeg forventer nesten at Hyundai fortsetter å satse på Ioniq.

Rolf Gjerdsjø

En annen ting som nok Hyundai har merket seg når det gjelder prissetting av Kona vs. Ioniq er at den generelle betalingsviljen for en «SUV» er høyere enn for andre biler, og der må påregnes uansett. Ioniq vil på den måten antakelig være den som gir mest for pengene, forutsatt at alt annet er mer eller mindre likt.

Men om de antydningene som har kommer nå stemmer, så bør Kona være et steg opp, da batteriet ikke alene kan forsvare prisforskjellen. Det var poenget mitt hele veien.  ;)
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Counterpointer

Hvorfor kan ikke batteriet forsvare «prisøkningen»?
Batteriet er den dyreste komponenten i en elbil og underskuddet på produksjonskapasitet gjør at prisene ikke faller.

ProsjektX

2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Jakal

Hei, interessante synspunkter i tråden. Hvis (...) Ioniq er en større bil med bedre opplevd kvalitet skal det mye for til at jeg foretrekker en SUV til samme pris og samme rekkevidde. En av faktorene kan da være leveringstiden. Men hvor mye ekstra er jeg villig til å betale for ekstra rekkevidde? Hvis jeg husker riktig ble det anslått at batteriet til Ampera´en koster ca 70.000,-, og prisene vet vi er fallende. Ioniq har en rekkevidde på 28 mil, Kona med størst batteripakke på 50 mil. Hvis vi løselig antar at prisforskjellen fra leverandør mellom batteripakkene er 30.000,-, og at bilens bunnplate (her er jeg på tynt vann...) må forsterkes pga tyngre batteri (60 KwH veier vel 400 kg), er produksjonskostnadene på Kona kanskje 50.000,- høyere pga batteriet. Er jeg villig til å betale det for Kona? Kanskje, siden jeg ikke har behov for pendlerbil og ikke kan lade i garasje (mest fritidsbruk). Men jeg (med mine behov) er ikke villig til å betale mere enn det for en mindre bil med en såkalt It-faktor. Andre vurderer det annerledes.
Så har vi annenhåndsverdien: Hvor attraktiv vil en bruktbil med under 30 mils rekkevidde være om 3 år? Der er jeg mere skeptisk. I sum: Ioniq er en flott og rimelig bil med for lav rekkevidde for meg. Kona (gitt importørens begrensede info) er aktuell kun dersom prisen er lavere eller lik Ampera´en, Krell eller ikke.       

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA