Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konstruktiv kritikk av Kona

Startet av Gordon Retriever, mandag 09. oktober 2017, klokken 18:17

« forrige - neste »

EspenM3

Sitat fra: knut.aulie på mandag 09. oktober 2017, klokken 21:05
Sitat fra: Troald på mandag 09. oktober 2017, klokken 20:57
Jeg reagerer på prisen. Småbil med begrenset bagasjeplass til 360-380 k. Det er for mye.
Den «offisielle» prisen er 360 for toppmodell med alt utstyr og vinterdekk. Det vil i mitt hode si ca 10 000 mer enn tilsvarende Ae. Varmepumpe, ACC og ventilerte seter forsvarer lett den differansen.
Men det er forholdsvis høy pris for liten bil, enig i det. Markedet antyder at Ae ikke er priset for høyt og det ser selvfølgelig Huyndai.

Så var det det da.. Hvem er det som har antydet denne offisielle prisen?

Troald

Omtalt på en annen Hyundai-tråd

Bl.a flg

"Du har nå fått tildelt et kønummer.
Hvis du på et senere tidspunkt ønsker å legge inn en reservasjon/bestilling på KONA, har du med dette kønummeret sikret din plass for levering av bil. Kønummeret er på ingen måte bindende og du kan når som helst melde deg av denne listen. Levering av bil vil være avhengig av dine ønsker om utsyr og spesifikasjoner og fabrikkens produksjon.

Aaby Auto skriver også fortløpende kontrakter på Hyundai KONA Elektrisk pålydende kr350,000,-.= 39,2kwh

Kr380,000,- for 64,2kwh = 500+ kilometer elektrisk rekkevidde"
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

ProsjektX

Hadde litt tro på denne, men som andre har påpekt, blir for liten som familie og langturbil, så hva er egentlig poenget med så stort batteri på en slik bil. Og hvis prisene blir som indikert her, tror ikke det, de må forholde seg til Leaf og ikke AmperaE når denne lanseres, så 40kWh bør ikke bli dyrere enn Leaf, som nok er en bedre bil på mange måter, og større.

Så kommer til å stå over denne selv om jeg har res nr på 300-tallet.

Har blitt så godt vant til ACC så en bil uten det blir helt uaktuelt...

Og skal man dømme etter leveringspresisjon på Ioniq så stiller Kona dårlig mot f.eks Leaf neste år tenker jeg.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

hma

Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 10:56
Hadde litt tro på denne, men som andre har påpekt, blir for liten som familie og langturbil, så hva er egentlig poenget med så stort batteri på en slik bil. Og hvis prisene blir som indikert her, tror ikke det, de må forholde seg til Leaf og ikke AmperaE når denne lanseres, så 40kWh bør ikke bli dyrere enn Leaf, som nok er en bedre bil på mange måter, og større.
Enig!
Jeg har hatt Model S 85 i 3,5år og har nå tegnet meg på Leaf 40kWh Launch Edition. Kommer til å fungere utmerket. Valget går i Leaf's favør på grunn av stort bagasjerom (vi er 5 i familien), godkjent for taklast, god nok rekkevidde, konkurransedyktig pris og leveringsevne.

Hyundai (Ioniq og) Kona har meget attraktive garantiordninger og ut i fra erfaringer med Ioniq bygger de energieffektive elbiler. Jeg er dog skeptisk til bagasjeplassen i Kona, samt pris og mulig tidspunkt for levering. Har "kønummer" og har ikke avskrevet den (ennå)...
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Gordon Retriever

#19
Sitat fra: Troald på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 09:28Aaby Auto skriver også fortløpende kontrakter på Hyundai KONA Elektrisk pålydende kr350,000,-.= 39,2kwh

Kr380,000,- for 64,2kwh = 500+ kilometer elektrisk rekkevidde"

Nettopp - dette er ikke noen offisiell pris - hittil har mye vi har hørt om Kona vært spekulasjoner fra enkeltforhandlere.  Hyundai Motor Norge har gjort ganske lite for å hype bilen - og dermed bidra til ventelistene.
(Jfr. knut.aulies bruk av "offisiell" i - nettopp - anførselstegn.)

De mest konkrete prisopplysningene kom i en artikkel hos Teknisk Ukeblad sist fredag:

SitatHva bilen vil koste er foreløpig ikke kjent. Morten Brusletto, PR-sjef for Hyundai i Norge sier til Teknisk Ukeblad at denne informasjonen fremdeles er et stykke unna.

SitatSå det i alle fall ikke snakk om en million kroner for bilen, bekrefter Brusletto.

– Jeg kan vel også bekrefte at det ikke er en halv million heller, sier han.


I midten av september mente Christian Stenbo, salgsdirektør hos Hyundai Norge i følge Dagens Næringsliv at:

Sitatprisen skal være konkurransedyktig mot dagens rekkevidde-vinner, den svært så populære Opel Ampera-e, som har leveringskøer på godt over ett år.

Så der har vi det offisielle fra Hyundai:  Under en halv million og konkurransedyktig med en bil som har store leveringsproblemer.

Counterpointer

Sitat fra: EspenM3 på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 09:17
Så var det det da.. Hvem er det som har antydet denne offisielle prisen?


Dette er e-post fra forhandler.

EspenM3

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 15:02
Sitat fra: EspenM3 på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 09:17
Så var det det da.. Hvem er det som har antydet denne offisielle prisen?


Dette er e-post fra forhandler.

Ja. Ren synsing der altså.

Rolf Gjerdsjø

Den hittil antydede prisen er ganske høy for en liten bil, særlig hvis den da kommer uten app og endel annet utstyr man forventer på en elbil. Men likevel ikke for høy dersom bilen ellers viser seg å være en lite steg opp fra Ioniq (en bil jeg synes er av de aller beste kortrekkevidde-elbilene).

Personlig trenger jeg ikke stor plass i daglig jobbkjøring, og til ferier og større oppdrag har vi uansett Teslaen. Jeg kjører sjelden over 3,5 timer i strekk uansett, og holder Kona samme nivå som Ioniq kjøremessig er det godt innafor.

Eneste jeg da savner er det unevnelige...  ;)
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Hest


automat

Sitat fra: Hest på onsdag 11. oktober 2017, klokken 12:08
Jeg er redd Kona er for trang ;D
Hvis den nye Kona blir for trang, så får du heller kjøre i vei med en gammel romslig X.

Men det er klart, ikke sikkert det er så lett å velge mellom kona og eX'en. Å velge X'en kan fort bli veldig dyrt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Måkemannen


Gordon Retriever


Frontmontert ladeport - ikke overbevist.   :-\

Foto: Roger Neumann, VG

(Det er ikke absolutt nødvendig å poste masse Kona-vitser med festlig dobbelbetydning om plassering av ladeport. ) :)

Counterpointer

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 11. oktober 2017, klokken 18:20

(Det er ikke absolutt nødvendig å poste masse Kona-vitser med festlig dobbelbetydning om plassering av ladeport. ) :)
Kanskje ikke nødvendig men veldig morsomt

Finnøy (Arne Johan Larsen)


Måkemannen

Sitat fra: Finnøy på onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:28
Sitat fra: Måkemannen på onsdag 11. oktober 2017, klokken 17:28
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på onsdag 11. oktober 2017, klokken 10:48


Eneste jeg da savner er det unevnelige...  ;)
Det er fortsatt håp :)

Har det unevnelige blitt avkreftet?
Det er altså ikke avkreftet. Og ja, det kan fortsatt nevnes så lenge man ikke nevner det med det rette navn. Et forslag i en annen gruppe var å benevne det 'Gabrielsen'.

Kanskje det blir en alternativ staveform?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA