Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konstruktiv kritikk av Kona

Startet av Gordon Retriever, mandag 09. oktober 2017, klokken 18:17

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Flere tusen nordmenn har allerede vist sin interesse for Hyundais kommende elbil.  I denne tråden er det lov til å være kritisk til Kona, uten å måtte ta hensyn til følelsene til Kona-fansen hver gang du uttaler deg.

Regler for tråden:
-Det er ikke lov til å kalle andre sutrete og unødvendig negative - med mindre de er nettopp dette.
-Dette er ikke en tråd om Tesla Model 3. Er hovedårsaken din for å være kritisk at du mener Model 3 vil være bedre enn absolutt alt annet (når/hvis den kommer på markedet), kan du vurdere å  starte en glad-tråd et annet sted, i stedet for å bruke tid på å rakke ned på Kona.
-Har du gjettet at dette ikke er en tråd for generell diskusjon om tilhengerfeste og elbil, er dette helt korrekt. 
:)


Gordon Retriever


Dessverre virker Kona stadig mer som nok en elbil som egentlig ikke er elbilen jeg venter på: Ikke stor, praktisk eller komfortabel nok til å være bil nr. 1 i en typisk norsk husholdning.  SUV i B-segmentet kan sikkert være det neste store, men ikke helt det jeg ønsker meg.

I en småbil kan vi forvente at 64kWh gir en rekkevidde som under flere omstendigheter vil kunne overgå større elbiler med mer batterikapasitet.  Men nettopp på grunn av bilstørrelsen er Kona ikke primært en langtursbil, men heller et utmerket valg til kortere turer for eiere som ikke har anledning til å lade hjemme eller på arbeid hver eneste dag.

Selv om det er gledelig at bilprodusentene er på vei bort fra halogenlys, hadde jeg ønsket flere prosenter fulgte Prius Plug-in og gjorde blendingsfrie LED-matrix til standard i markedet.


Tellus

Kona får vel omtrent samme størrelse (og vekt ?) som Ampera-E. Med 64kWh brutto størrelse på batteri så har de to bilene omtrent like stort batteri (Ampera-E har ca 60kWh netto).

Ampera-E har godt lengre rekkevidde enn Tesla MS 75 under norske forhold. Med varmepumpe og kanskje noe lavere CdA enn Ampera-E ligger vel alt til rette for at Kona blir en bil som under norske forhold får en rekkevidde omlag som Tesla MS 90.

Eneste aberet for er jo størrelsen, men man får ikke alt for under 400K.

Counterpointer

Interessant vinkel på tråden Gordon

Størrelsen på Kona er i snaueste laget, den får ikke 4wd, ikke app, designet er litt spjåkete og jeg kan ikke nevne det som ikke kan nevnes.......

Gordon Retriever

Du kunne sikkert nevnt det unevnelige, om det hadde vært så lurt vet jeg ikke.

Selv liker jeg det spjåkete designet, men det gjør det også veldig tydelig at Hyundai ikke har klart/villet følge opp inne i bilen.  Eksteriøret og interiøret i Kona kunne tilhørt to helt forskjellige biler.

Et stort spørsmål vi kan stille oss er om Hyundai er innstilt på å levere Kona i tilstrekkelig store kvanta til å dekke etterspørselen i Norge.  :-\

Counterpointer

De sier de er det (mener jeg har hørt 3500 biler), men track record fra Ioniq er ikke veldig imponerende

Sjulimann

Er jo helt tragisk om de ikke får istand en app innen Kona kommer...
2013 Leaf Tekna Gen2 (2017-2020)
2020 Tesla Model 3 Long Range AWD (2020- )

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: knut.aulie på mandag 09. oktober 2017, klokken 19:48
Interessant vinkel på tråden Gordon

Størrelsen på Kona er i snaueste laget, den får ikke 4wd, ikke app, designet er litt spjåkete og jeg kan ikke nevne det som ikke kan nevnes.......
Helt enig  ;)
Tror alle tråder hadde hatt godt av en slik tråd uten å bli trollet av fanboys og merkefanatikere...

Knut Røe

Hyundai er vel ikke voldsomt plaget av fanboys og merkefanatikere akkurat. I motsetning til et visst annet unevnelig merke...

Troald

Jeg reagerer på prisen. Småbil med begrenset bagasjeplass til 360-380 k. Det er for mye.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Counterpointer

Sitat fra: Troald på mandag 09. oktober 2017, klokken 20:57
Jeg reagerer på prisen. Småbil med begrenset bagasjeplass til 360-380 k. Det er for mye.
Den «offisielle» prisen er 360 for toppmodell med alt utstyr og vinterdekk. Det vil i mitt hode si ca 10 000 mer enn tilsvarende Ae. Varmepumpe, ACC og ventilerte seter forsvarer lett den differansen.
Men det er forholdsvis høy pris for liten bil, enig i det. Markedet antyder at Ae ikke er priset for høyt og det ser selvfølgelig Huyndai.

svingen

Når man ser på "teknologien" på ny Leaf og modell 3 med tanke på "autopilot" så virker det som Kona blir litt som Ampera "en dum bil med stort batteri" men så lenge hverken modell 3 eller leaf 60kwh kommer på en stund er det jo mange nok som kjøper den her.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Gordon Retriever

Vedr. dum bil med stort batteri: 
Selv hvis Nissans ProPilot viser seg å være bedre enn Hyundais LKAS, bør Hyundai være bedre utstyrt når det kommer til viktig sikkerhetsutstyr enn svært mye mye annet på markedet - inkludert Tesla, der autopilot er ekstrautstyr for 40.000 kroner.

Det er litt skuffende hvis Kona ikke kommer med adaptiv cruisekontroll, selv om dette fortsatt ikke er vanlig utstyr i B-segmentet.

Gordon Retriever

Sitat fra: knut.aulie på mandag 09. oktober 2017, klokken 20:27
De sier de er det (mener jeg har hørt 3500 biler), men track record fra Ioniq er ikke veldig imponerende

3500 biler - da er kildene dine hos Hyundai vesentlig mer optimistiske enn mine...

Men hvis vi regner med 25.000 produserte biler første år, 12.500 for hjemmemarkedet, resten til eksport, USA tar halve eksportkvoten, Europa den andre halve - dvs. 6250 biler hver - da trenger Norge bare litt over halve Europa-kvoten for å nå tallet du har fått oppgitt.

Counterpointer

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 09. oktober 2017, klokken 22:45
Sitat fra: knut.aulie på mandag 09. oktober 2017, klokken 20:27
De sier de er det (mener jeg har hørt 3500 biler), men track record fra Ioniq er ikke veldig imponerende

3500 biler - da er kildene dine hos Hyundai vesentlig mer optimistiske enn mine...

Men hvis vi regner med 25.000 produserte biler første år, 12.500 for hjemmemarkedet, resten til eksport, USA tar halve eksportkvoten, Europa den andre halve - dvs. 6250 biler hver - da trenger Norge bare litt over halve Europa-kvoten for å nå tallet du har fått oppgitt.
Ta tallet med en generøs mengde salt !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA