Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tom for strøm (12v)

Startet av Usikker, mandag 09. oktober 2017, klokken 16:52

« forrige - neste »

Robert Sund

Sitat fra: Usikker på lørdag 28. oktober 2017, klokken 16:54
Satte i ladekabel (timerstyrt til kl. 21:00) og da begynte den blå lampa og blinke og spenning falt ned til 12.4 volt
Word!

Jeg regner det for ett større problem enn at den lader svakt på LED lys, for lite forbruk ville gitt lite behov for lading. Vesentlig bruk og svak lading derimot ...

Takk for testingen!

Usikker

Da er volt loggern i hus, skal bare lage et par ledinger for tilkobling direkte på batteriet så får vi se hva som skjer... (hvis det skjer noe da..)

Ang. det med 12,4 volt kommentert over, glemte å fortelle at jeg var nedom bilen en times tid etterpå og da var spenning tilbake til normalen, mulig den bare "drakk" unna litt med at timer måtte aktivere seg..

Uansett når volt loggern er tilkoblet skal jeg prøve å manuelt logge hva jeg driver med i bilen også sånn at man kan følge loggen mot hva jeg gjorde
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Så er vi i gang igjen, mer info etterpå  >:(
Da virker i allefall lampa men det er for sent

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

12 Batteriet tomt?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


TB

Ser du nyttig info frå volt loggen? Viser det når tapping oppstod, var det over lang tid - eller brått?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Usikker

Tja.... driver å dekoder Torque loggen for å prøve å finne ut hva som skjedde...

Det jeg vet skjedde var at jeg var ute på en liten tur for å teste Torque med logging på det å logge regenerering av strøm på D og N   men dette kommer jeg tilbake til i den andre tråden.

Uansett, hadde logga det jeg skulle men Torque og pluggen sto fortsatt å logga, skulle bare en tjapp tur bortom senteret.
Parkerte men slo ikke av pluggen og Torque, tenkte den kan bare ligge å logge.
Kommer ut igjen etter ca. 1/2 timen, låser opp døra, alt virker som normalt, lys i kupeen, Kia lysa blinker som vanlig i dashbordet, tråkker på bremsen og trykker på knappen.
Alt ser ut til å starte, nærlys kommer på, musikken slår seg på, varmevifte starter det plinger som vanlig på frostvarsel og så ser jeg at den gula lampa lyser og at batteri lampa lyser... kaster et blikk på voltmeteret... 11,8 volt  :o
Ble litt usikker på om bilen starta, setter den i R og tråkker forsiktig... 0 reaksjon, slår av handbrekket... bilen triller, drar det på igjen alt ok
Hva F.... tenkte jeg
Alt virker men den starter ikke motor. Tråkker på bremsen og trykker på start/stopp knappen for å slå av men den vil ikke slå av  :o
Det som starter opp nå er som en dårlig PC som står i rebooter. Ett eller annen i bilen ville ikke starte men restarter hele tiden. Strøm hadde den, alt lys virka, og stereo/navi virka, alt virka... men den starta ikke bare reboota.

Henta fram powerpacken, kobla på batteriet, ett eller annet skjedde for bilen ble stabil med tenning på, satte meg inn og trykka på knappen og da var alt normalt.
Kobla fra powerpacken, stoppa bilen, starta den igjen.. alt ok

Noe fikk hikke men hva... vet ikke. At OBD plugge skulle tappe ned batteriet : Nei, ikke teknisk mulig med mindre den bruker et 4 sifftet tall med watt.
(I fossilen har jeg en plugg konstant tilkobla på 4. året og den står i ukesvis uten problemer, kan tom. sitte inne å lese status på bilen da den er innafor Blåtann rekkevidde)

Eneste jeg kan tenke meg er at bilen ikke slo seg helt av når OBD pluggen sto på men det skal jeg finne ut av til helga
Da skal jeg gjøre det samme og se hva som skjer men da med Volt logger tilkobla batteriet.
Den har jeg jo hatt tilkobla i flere uker.. men tok den av i helga som var da ingen ting hadde skjedd.

Nettbrette mista kontakten ved 12,7 volt i torque loggen så noe skjedde da
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

TB

#51
Mulig ikkje relevant, men... 

Når eg kjøpte OBDLink LX Bluetooth dongel testa eg OBDLink app. Dette er ein app som støtter mange bilar, slik som Torque. Men, den støttar ikkje C-Zero. Når den forsøkte å identifisere bilen tenkte tente alle lampar i  instrumentpanelet. Bilen fungerte ikkje - var ikkje mulig å kjøyre. Stoppa appen, tok ut OBDLink, stoppa bilen - og starta på nytt - så var det normalt igjen.

Min konklusjon, om det blir sendt "feil" kommando over ODB porten kan "forvirre" deler av bilen, slik at den blir midlertidig kobla ut. Det er datamaskiner / mikrokontrollere som styrer dette, så omstart løyser normalt denne typen problem.

Men, det forklarer ikkje brått mindre spenning?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Usikker

Tenkte også tanken på at Torque har sent en eller annen kommandoforespørsel som bilen ble forvirra av men jeg har også gjort dette tidligere i mange timer uten problemer, sist gang var da jeg logga borti 3 timer med lading for å se hvordan spenninga på alle battericeller ble bygt opp
Grafen på dette er her: https://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=36583.0;attach=55060;image

Ellers i dag har alt vært normalt men jeg skal teste det samme igjen i helga men da også med voltloggern tilkobla
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Da har jeg gjennomført samme ruta og testing en gang til for å se om bilen fikk hikke... det gjorde den ikke.
Det ene bilde viser loggen fra batterispenning direkte, den starter med at bilen går, 14,25v, så slår jeg av bilen, lukke/låse døra og lar den stå over en time før jeg starter den igjen.
I hele denne perioden var OBD pluggen tilkobla men det ser ut som brettet mister kontakten med pluggen etter ca. 10 minutter og det kan se ut som bilen har en annen strømstyring på den pluggen enn det som ligger i bilens batteri, er helt nede i 12,3v før den kommer opp på 12,4 før brette mister kontakten
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Ja da er det fortsatt uklart hva som skjer.. og random errors er jo det verste som er... Godt det bare trengs en starthjelp unit for å få kjøretøyet i gang... Men takk for forsøket

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Batteritralla

Sitat fra: Batteritralla på søndag 29. oktober 2017, klokken 13:37
Sitat fra: Usikker på søndag 29. oktober 2017, klokken 11:09
Sitat fra: Batteritralla på søndag 29. oktober 2017, klokken 10:49
Kan du bekrefte at "Kjøring med LED lys, 13.1 Volt" er rett angitt?

Ja, har montert voltmeter i bilen så det ser jeg hele tiden, voltmeter i bilen et også sjekket opp mot er par andre dyre voltmeter koblet til et stabilt powersupply som også har voltmeter
Switcher derfor over fra Auto til nærlys på dagtid for å ha 14.1volt lading

Dagens beste oppdatering :-)

Om dette er representativt for alle Soul Electric, så er det jo en meget god forklaring på hvorfor det er problemer med 12V batteri hos noen, mens andre ikke har problemer.

13,1 V er jo ikke lading, det kommer lite/ingen strøm inn på et 12V batteri ved en spenning på 13,1 V . .

Hentet ut min 2018 modell i dag.

Kan bekrefte at min oppfører seg på akkurat samme måten.

Dvs at den lader ikke skikkelig uten at man kjører med nærlys/fjernlys på.

13,1 Volt er jo ikke nok til å få noe strøm INN på batteriet.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

goggo

Sitat fra: Usikker på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 16:11
Det jeg er på jakt etter er om det er noe logikk i denne ladinga av 12v batteriet

Jeg har kjøpt meg en sånn Kina-dings til å sette i sigarett tenneren og som måler batterispenning og temperatur. 

Jeg fikk med en gang bekreftet det som sies her; at med hovedlysene på så øker spenningen fra 13.2V til 14.2V. Men jeg fikk også spenningen til å øke ved kun ha på kjørelys og samtidig sette på alle de 12V forbrukerne jeg kunne komme på (setevarme, rattvarme, bakrute, varme med vifta på fullt).  Så spenningsøkningen er altså ikke logisk koplet til hovedlysene, men til summen av 12V forbruk.

Jeg lurer på om det kan være så enkelt at ladingen starter under vanlig kjøring (dvs DC-DC konverteren kopler inn og begynner å levere strøm til 12V batteri og forbrukere) kun hvis 12V batteriet aleine ikke klarer å holde en minimumspenning på ca 13.1 Volt.

Selv har jeg aldri hatt problemer med 12V batteriet på min bil og jeg kjører alltid på kun kjørelys, så mitt 12V batteri lades sjelden under kjøring. MEN jeg Schukolader hver natt, så 12V batteriet får typisk 6 timer eller mer med lading hver eneste natt mens hovedbatteriet lades.
Begynner å tro at hvis jeg hadde kjørt mye mindre og kanskje ladet med 32A i stedet for 10A så ville jeg også hatt problemer med 12V batteriet.

mvh
Hugo
 
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Usikker

Sitat fra: goggo på søndag 10. desember 2017, klokken 08:13
Jeg har kjøpt meg en sånn Kina-dings til å sette i sigarett tenneren og som måler batterispenning og temperatur. 

Jeg fikk med en gang bekreftet det som sies her; at med hovedlysene på så øker spenningen fra 13.2V til 14.2V. Men jeg fikk også spenningen til å øke ved kun ha på kjørelys og samtidig sette på alle de 12V forbrukerne jeg kunne komme på (setevarme, rattvarme, bakrute, varme med vifta på fullt).  Så spenningsøkningen er altså ikke logisk koplet til hovedlysene, men til summen av 12V forbruk.

Jeg lurer på om det kan være så enkelt at ladingen starter under vanlig kjøring (dvs DC-DC konverteren kopler inn og begynner å levere strøm til 12V batteri og forbrukere) kun hvis 12V batteriet aleine ikke klarer å holde en minimumspenning på ca 13.1 Volt.


Spenning skal være konstant på litt over 14 volt noe de fleste batteriprodusenter anbefaler og som alle biler jeg tidligere har hatt og den fossilen jeg har også har.
Det er Strøm/Amp. som skal reguleres etter forbruk og da skal Dynamo/DC-DC converter fore på med strøm til alt forbruk samtidig som batteriet ikke skal trekkes ned/tømmes

Hvis det ikke forbrukes strøm i en bil (noe som ikke skjer når den går) skal alikevel Dynamo/DC-DC converter vedlikeholdslade batteriet, fortsatt med over 14 volt når det er kaldt men kan være noe lavere i sommervarme skal det alikevel være en liten strømflyt inn i batteriet dvs. Amp. inn

Sitat fra: goggo på søndag 10. desember 2017, klokken 08:13
Selv har jeg aldri hatt problemer med 12V batteriet på min bil og jeg kjører alltid på kun kjørelys, så mitt 12V batteri lades sjelden under kjøring. MEN jeg Schukolader hver natt, så 12V batteriet får typisk 6 timer eller mer med lading hver eneste natt mens hovedbatteriet lades.
Begynner å tro at hvis jeg hadde kjørt mye mindre og kanskje ladet med 32A i stedet for 10A så ville jeg også hatt problemer med 12V batteriet.

mvh
Hugo


Ikke helt riktig, 12V batteriet får strøm fra DC-DC converter hele tiden når du kjører, hvis ikke så hadde du hatt glødelys i alle lamper og batterilampa hadde begynt å lyse, du ville også sett det på "fallende" volt.
Utfordringa ligger i at spenninga er for lav og da lever ikke batteriet under optimale forhold.

Når det gjelder lading via kladden eller 16/32Amp ladestasjon så lades batteriet med litt over 14Volt og jeg har med Amp tanga sett at den dytter på over 7Amp inn i batteriet i starten men jeg har ikke noe logger på den tanga så jeg har ikke fått sett hva den gjør under hele lade prosessen av høyvolt batteriet.
Det eneste jeg har sett og vet er at på minus polen på batteriet sitter det en shunt som logikken bruker for å se forbruk inn og ut på batteriet og det er en logikk en eller annen plass som da bestemmer hvor mye Amp som skal inn på batteriet

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Frode

Etter å ha undersøkt litt på nett, kom jeg over denne bulletinen fra KIA:

[LDC (Low voltage DC-DC Converter) software upgrade for 2014~2016 MY SOUL EV (PS EV) vehicles to improve the EV charging logic in the LDC system / charging of the 12 volt auxiliary battery.
(http://www.smartdata.plus.com/Bulletins/KCE15-16-E030-PS%20EV.pdf)


Det kan se ut som om en kontrollenhet-ROM må oppdateres med ny firmware for å få ladingen av 12V-batteriet til å fungere korrekt. ROM ID etter oppgraderingen skal være EPSEG5L-LS1-D000. Om dette løser alle problemer, er jeg ikke sikker på - men det hadde vært interessant å få vite.

Usikker

Regner jo med at dette egentlig er fixa på 18 modellen.. men da jeg hadde problemer tidligere i høst ble min oppgradert med ett eller annet som skulle påvirke ladefunksjon/logikk men jeg vet ikke hva. ikke synlig i navi skjermen med tanke på revisjon

Har ikke klart å logge noe mer hikke i 12v strømmen på bilen

Skulle gjerne hatt tak på den Kia Config softwaren sånn at man kunne kikka litt dypere inn i denne bilen, ligger mye spennende i alle disse boksene som styrer bilen
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA