Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nytt om Hyundai KONA

Startet av BOStrand, mandag 09. oktober 2017, klokken 09:59

« forrige - neste »

trykkertor

Men om vinteren da? Vil soltak da gi omvendt effekt, at vi taper varme i bilen fordi et glasstak skaper "kaldras" ned i hodet på en?

Trond.m

Tviler på om du får vesentlig lenger rekkevidde om sommeren med takluke. Dårligere isolasjon og glass gir mer varme i kupeen på de varmeste dagene med solen høyt på himmelen. Og dårligere isolasjon kan øke varmebehovet om vinteren hvor rekkevidden allerede er dårlig. Dessuten gir soltak mykere karosseri og større fare for knirking om vinteren. Spesielt hvis bilen står ute med forvarming og smeltevann fryser rundt takluken. Jeg har hatt takluke på flere biler, og har etterhvert kommet til at det gir mer irritasjon enn glede. Mine erfaringer er basert på andre biler enn Hyundai (BMW, Audi,Mercedes), men jeg tviler vel på at Hyundai er bedre enn premium leverandørene. Å lage hull i taket på en bil er etter min erfaring en dårlig løsning.

ProsjektX

Sitat fra: arthur på lørdag 13. januar 2018, klokken 09:53
Sitat fra: HPSE på lørdag 06. januar 2018, klokken 23:51
Blir ihvertfall ikke Agrol rabatt på Kona siden Hyundai har sagt opp avtalen med Agrol :(

Sikker? Logget meg nettopp inn på Agrol og der er det ingen endringer mht Huyndai. Fortsatt 4% på Ionic og 8% pa andre biler. På Kia er det 9% og 5%.
Fra facebook siden til Agrol:

SitatAgrol - landbrukets fordelsprogram Dessverre vil det vel ikke bli noe rabatt på denne modellen, da Hyundai har gått ut av avtalen og det ikke vil bli noen forlengelse fra 01.03.2018.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

HPSE

Det stemmer at Hyundai har sagt opp avtalen med Agrol fra og med Mars 18. De har også sagt opp avtalen med penjonistforbundet... (6% mener eg man kunne få der)
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: Jakal på lørdag 13. januar 2018, klokken 14:43
Men all den stund air-conditon anlegget drar strøm (10-15 % ??) er det kanskje mer relevant med soltak på el-biler?

Så vidt jeg skjønner utelukker soltak to-farget løsning på Kona, dvs tak forøvrig blir i samme farge som bilen ellers. Jeg har ingen erfaring med soltak. Så hva synes dere, er det noe som bør vurderes på Kona´en?
Har i alle fall sett noen tester som antyder at forbruket øker mef med åpne vinduer enn AC, men jeg opplever at AC trekker mye i starten, så det hender at jeg bruker vinduer i starten for å få bort litt av den varmeste lufta men lukker gjerne når jeg kommer opp i fart.
Mange biler er soltak utelukket for min del, fordi taket blir lavere, og med høyde 194 kan det være små marginer mellom sete og tak.
Takluke kan gi bedre/raskere utskifting av varm luft enn sidevinduer, og det er nok flere som vurderer det som et pluss enn et minus. Så lenge takhøyden fortsatt er god nok er jeg nøytral, men betaler ikke ekstra bare for det.

bno

#170
Sitat fra: trykkertor på lørdag 13. januar 2018, klokken 16:22
Men om vinteren da? Vil soltak da gi omvendt effekt, at vi taper varme i bilen fordi et glasstak skaper "kaldras" ned i hodet på en?
Har selv kun positiv erfaring etter 2 år me E-up med pano. Kommer til å velge soltak igjen.

Limodriver

Jeg ser ingen praktiske fordeler med soltak når en har acc. Lavere takhøyde, kaldras om vinteren, sollys som blender om sommeren, plagsomt lys fra gatelys når en enkjører i mørket, mulighet for lekkasje, større luftmotstand og mer utsatt for rustangrep i kantene.

Eneste grunnen til å velge soltak er for videresalg da det fremdeles er noen som synes det er attraktivt. Soltak velges kun om det er gratis eller svært rimelig.

I godvær når soltak kan være aktuelt å åpne er det mye triveligere å kjøre bensindrevet cabriolet. Nyte solen, lukten, lyden av en fyrrig bensinmotor og ikke minst inhalere den deilige lukten av bensineksos.

Amatøren

 :+1:

Og ikke glem hvis uhellet er ute og bilen går rundt utenfor veien og det er stener der.

Flott med panorama glasstak da.....
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Jakal

Takker for info. Jeg trodde kanskje at helt eller delvis bruk av takluke på sommerdager ville erstatte bruk av klima anlegget (men jeg er jo en enkel trønder...), og derved spare strøm. Okkesom tror jeg ikke takhøyden blir problemet med Kona og soltak (og jeg er 190 cm). 

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Vi får håpe at når Hyundai priser Kona Electric at de fortsatt prøver å være "flinkest i klassen" med å ta en gunstig kurs når bilene skal prises i Norge. Tar de lav kurs/lav avanse vil det være meget godt forståelig at rabattavtaler ikke vil kunne gjelde.

Her er link til oversikt jeg har utarbeidet basert på elbilpriser i Nederland vs Norge
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.msg648183#msg648183

Jakal

Side 3 har en artikkel i dag om de nye el-bilene som kommer i 2018:
http://www.side3.no/motor/her-er-elbilene-som-kommer-i-2018/3423406737.html

For Konas vedkommende anslås det en pris for største batteri-versjon på 300.000,-. Det er jo hyggelig, men antagelig alt for optimistisk (i tilfelle vel uten noen av tilleggs-pakkene).
Samtidig anslås det en rekkevidde på maks 340 km / EPA, litt skuffende hvis dette er riktig. Særlig ift effekt-utnyttelsen på Ioniq. 

Knut Røe

Så en fossil Kona i dag. Likte ikke designet i hele tatt. Jeg tror heller ikke det er et design som vokser på deg, som noen andre merker har av og til.
For folk flest har jeg mer tro på Niro, designet er jo generisk der også, men helt ok, og den har litt mer plass enn Kona.

Trond.m

Smaken er som baken  ;). Synes bilen ser helt grei ut utvendig, selv om jeg hadde foretrukket litt smalere plastskjermer. Så bilen i mørk grå metallic, og da blir skjermene mindre dominerende. Da var den faktisk ganske fin. Innvendig er den trist med sort/sort og enda mere sort. Det er kanskje mulig å velge et annet interiør. Uansett venner man seg til det meste, og jeg kjøper ikke bil primært for å imponere naboen  ;)  Jeg kansellerte i-Pace reservasjonen i går, så da ga jeg fra meg den sjansen.

rmon

Da har de begynt med forhåndsbestillinger i Sør Korea, ref. https://pushevs.com/2018/01/17/hyundai-starts-pre-orders-kona-electric/ og prisen er 39,2kWh 33.016 Euro og 64kWh 36.840 Euro. Blir spennende å se her i Norge.

Thorbjørn Hellehaven

Plast er flott, det blir ikke rust bare av et lite skrap. Tutchet svidt autovern
en gang det ble smalt mot møtende bil. Klarte meg unna med 500,- for forseiling og polering, så det gikk jo ganske greit. Hadde det vært plast hadde det nok blitt 0,-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA