Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nytt om Hyundai KONA

Startet av BOStrand, mandag 09. oktober 2017, klokken 09:59

« forrige - neste »

Jakal

Men det skurrer for meg i sammenligningen med Ioniq: 43 kWh versus 28 kWh, 300+ km versus 280 km, 1450 - 1475 kg (mitt anslag) versus 1420 kg. Og sammenlignet med den langt tyngre 64 kWh-versjonen med 500+ rekkevidde. Burde ikke rekkevidde for 43-versjonen være 350+?

Counterpointer

Sitat fra: Jakal på torsdag 02. november 2017, klokken 20:02
Men det skurrer for meg i sammenligningen med Ioniq: 43 kWh versus 28 kWh, 300+ km versus 280 km, 1450 - 1475 kg (mitt anslag) versus 1420 kg. Og sammenlignet med den langt tyngre 64 kWh-versjonen med 500+ rekkevidde. Burde ikke rekkevidde for 43-versjonen være 350+?
Det bør den egentlig, men aerodynamikk kan hindre Kona noe.

Tror 43 kWh batteri er mer for å posisjonere mot Leaf og Zoe med 40 ish batterier.

DCool

Men hvis zoe har 400 km rekkevidde (nedc) burde vel kona 43Kwh greie noe i nærheten. Den er vel neppe så mye tyngre eller mindre aerodynamisk?
The Car of Tomorrow: An Assessment of Alternative Fuel Vehicle Technology and the use of Policy Instruments to Facilitate the Implementation

Counterpointer

Zoe er ikke i nærheten av 400 den er nærmere 300+

DCool

#49
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 02. november 2017, klokken 21:30
Zoe er ikke i nærheten av 400 den er nærmere 300+
403 km er jo det offisielle tallet for zoe 40 som jeg tipper du vet etter standarden jeg oppgir i innlegget . Og når Kona i mailen i dag oppgir 300+ etter samme standard som de tydelig poengterer, så er det svært relevant å sammenligne de mot hverandre. Det ville da være rart om Kona skal få veldig mye kortere rekkevidde enn Zoe...
The Car of Tomorrow: An Assessment of Alternative Fuel Vehicle Technology and the use of Policy Instruments to Facilitate the Implementation

Jakal

Ja, sammenligningen med Zoe bør være reell, siden heller ikke den er veldig areodynamisk. Zoe´s batteri på 41 kWh veier 305 kg, slik at bilen (L:4,08 / B:1,73) faktisk veier 1480 kg. Den yter 92 hk. Jeg vet ikke om den langt større motoreffekten til Konas 43 kWh-batteri også medfører et tyngre batteri?
Men uansett skurrer det med bare 300+ km for denne Kona-versjonen.

morten69

Renault Zoe oppgir netto verdi,har 46 kwh batteri men utnytter 41 kwh. Er batteriet til kona oppgitt med netto verdi eller brutto.
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

daktari

Vi må jo over til å snakke reelt forbruk pr. mil. Et  blandet forbruk for en Tesla S er 1,8-2,1 kWh/mil. De mindre bilene ligger noe lavere, såvidt jeg forstår. La oss si en Kona/Zoe/i3 har blandet forbruk på 1,6 kWh/mil, noe jeg tror er i underkant. Da får vi kjørelengder på 27 mil (43kWh)/ 25 mil/ 17 mil respektive. Nye Leaf har 38 kWh (??) som gir 24 mil.

Dere eiere får kvalitetssikre dette med faktiske tall, men tipper dette er et greit estimat på blandet kjøring hele året.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

GRS

TM3P sort/sort

HCO

#54
Sitat fra: daktari på fredag 03. november 2017, klokken 11:20
Vi må jo over til å snakke reelt forbruk pr. mil. Et  blandet forbruk for en Tesla S er 1,8-2,1 kWh/mil. De mindre bilene ligger noe lavere, såvidt jeg forstår.

De mindre bilene ligger mye lavere. Jeg klarer greit 1,3 om sommeren på Eco (om vinteren bruker jeg ikke Eco). Det er faktisk vanskelig å presse forbruket noe særlig over 1,8 selv om man prøver. Jeg har kun et par ganger opplevd å ligge over 2 over en lengre strekning. Da snakker vi motorveihastighet i kuldegrader og våt (saltet) vei. Så et realistisk snitt for Zoe gjennom året er kanskje 1,5 dersom man ikke kjører mye motorvei.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Griffel

Sitat fra: GRS på fredag 03. november 2017, klokken 11:35
Vil Kona være klargjort for de nye hurtigladestasjonene som skal bygges ut?

http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2017/11/Bilgiganter-gaar-sammen-om-hurtigladenettverk
Det spørs hva du mener. Den vil nok kunne bruke disse mer effektivt enn de fleste av dagens biler, men ikke i nærheten av 350kW, i likhet med alle biler som er i produksjon nå.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Pilot

Var en tur innom Aaby auto i dag som har Kona på plass.

Jeg ble meget imponert over bilen både utvendig og innvendig. Kona ser mye finere ut live enn på bildene.
Innvending synes jeg at finishen var meget bra. Ja, det er en del plast, men jeg banker ikke på plasten mens jeg kjører for å være irritert over plastlyden :)

Personlig synes jeg at Kona faktisk har bedre fit & finish enn andre vesentlig dyrere elbiler.

Plassen er også god, særlig for å være en såpass kort bil (4165mm). Jeg er 190cm og etter at jeg stilte inn førersetet, hadde jeg grei plass bak meg - ca. 5cm kneplass og ca. 5cm hodeplass på baksetet. Begge forseter er elektrisk justerbare og føltes meget komfortable.

Selgeren mener at bagasjeplassen skal være lik på bensin og EV siden batteriene kommer under setene. For meg, som kjører i3, er bagasjerommet mer enn akseptabelt. Utformingen var også veldig god, samt fleksibiliteten til å justere nivået på bagasjerommet.

Infotainment virker moderne, med rask respons på navi og funksjonsvalg. Lyden var også god og kan direkte sammenlignes med Harman Kardon anlegget på BMW i3.

Selvsagt har bilen alt av gadgets, så det trenger jeg ikke å gå inn på.

Selgeren mener at de med kønummer under 200 får bilen rundt juni-juli.


HPSE

Tenker at det er helt greit med litt "plast" innvendig... Vi kunne sikkert fått noe bedre, men da hadde prisen vært en del dyrere.. Eg har kø nr 430 ca og håper å få bilen juni/juli :) Regner med at ikke alle 400 + før meg kjøper bilen :-)
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Jakal

Ad venteliste: Spørsmålet kan fort bli hvor mange som kun ønsker 64 kWh-versjonen. Hyundai har sagt at begge versjonene skal selges parallelt, men om begge kommer samtidig er uklart. I en fersk tysk test påstås det: "Und im Dezember folgt die stärkere LG-Batterie mit 500 Kilometer Reserve". Hvis dette er riktig, blir spørsmålet: Hvor mange av de på ventelisten skriver kontrakt på 43-versjonen som kommer i juni, og hvor mange velger å vente til desember? Hyundai er taus om det forventes avvikende introduksjons-tidspunkt for modellene, kanskje strategisk bevisst? De har imidlertid sagt at volumselgeren forventes å bli 64 kWh-versjonen, det kan jo tolkes som om introduksjonen er noenlunde sammenfallende for de 2 versjonene.

HPSE

Om ikke Kona med største batteriet kommer i juni/juli så kommer eg til å gå for en annen bil. Eller så går eg tilbake til Ioniq :P Orker ikke å vente et helt år ++ før eg kjøper ny bil...
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA