Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nytt om Hyundai KONA

Startet av BOStrand, mandag 09. oktober 2017, klokken 09:59

« forrige - neste »

Limodriver

Jeg har fått opplysninger om at de første kundebilene skal komme til Norge i august. Det ser ut som vi kan konkludere med at bilen er forsinket.

Prisen skulle vært klar i 2017. Jeg tviler sterkt på levering av kundebiler før Q4.

Kia Niro og Tesla M3 kan se ut til å komme i stor fart på oppløpsiden. Er det noen andre produsenter som kan overraske med en sprint på oppløpssiden?

andy99

Sitat fra: Limodriver på torsdag 26. april 2018, klokken 13:05
Jeg har fått opplysninger om at de første kundebilene skal komme til Norge i august. Det ser ut som vi kan konkludere med at bilen er forsinket.

Prisen skulle vært klar i 2017. Jeg tviler sterkt på levering av kundebiler før Q4.

Kia Niro og Tesla M3 kan se ut til å komme i stor fart på oppløpsiden. Er det noen andre produsenter som kan overraske med en sprint på oppløpssiden?

Det er jo Leaf 60 kWh.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Navl1

Med 300 kundebiler på vei, og kønummer 317 kan det virke sannsynlig med tidlige leveranse.

Men 400' med alt, ferdig på vei er utenfor det jeg syns bilen er verdt å betale for. Da venter jeg heller på en bil med litt større plass bak.

Kommer sluttprisen på 350ish tar jeg den ut.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

birgerdammen

«Størrelsen på parkeringsbremsen!!!!» Høres ut som en kompetent fyr.

400 000,- er jo helt uaktuelt for denne mikrobilen.

andy99

Sitat fra: birgerdammen på torsdag 26. april 2018, klokken 13:45
«Størrelsen på parkeringsbremsen!!!!» Høres ut som en kompetent fyr.

400 000,- er jo helt uaktuelt for denne mikrobilen.

Ikke umulig at caliper til park.brems tar mer plass på den elektriske slik at de trenger større felger.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Counterpointer

Det ble sagt om Ampera-E at den også måtte ha 17' på grunn av plass til bremser.

Jeg har nå kjørt en vintersesong med 16' uten problemer. Mitt råd er å få dekkbutikk/verksted til å sjekke om en aktuell felg passer hvis en ønsker dette.

Just saying

Det er jo flere og flere ting som gjør at Kona ligner på Ae.....

trykkertor

Sitat fra: Limodriver på torsdag 26. april 2018, klokken 13:05
Jeg har fått opplysninger om at de første kundebilene skal komme til Norge i august. Det ser ut som vi kan konkludere med at bilen er forsinket.

Prisen skulle vært klar i 2017. Jeg tviler sterkt på levering av kundebiler før Q4.

Kia Niro og Tesla M3 kan se ut til å komme i stor fart på oppløpsiden. Er det noen andre produsenter som kan overraske med en sprint på oppløpssiden?
Tror vi skal være forsiktig med å tenke at Niro "tar igjen" Kona i lansering.
Tesla Model 3 er grei nok. Det er en bil som faktisk er i produksjon, men hvor de har produksjonsutfordringer på kapasitet.
Men Niro er ikke lansert en gang enda. Og den kommer fra "samme selskap" som Kona.
Jeg ser på det som MEGET urealistisk at Niro "plutselig" skulle kunne klare å bli levert til norske kunder innen kort tid.
Kanskje får vi se Niro på en messe i oktober. Så blir kanskje produksjonsoppstart Q1 2019.
Så får vi kanskje de første Niro om 1 års tid.
Det er jo allerede "lenge" siden vi fikk lansert Kona, og bilene er jo et stykke unna enda.
Så Niro er et vår-sommer 2019 prosjekt, tidligst mulig etter mitt guess-o-meter.

andy99

Nå kommer det mere info (nyhetsbrev) i løpet av de neste dagene, skal vi si 1 mai? (se bilde)
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Limodriver

Siste informasjon kan bety så mye og kan fort være noe slikt.

"Vi arbeider fremdeles tett med Hyundai Motor for å få på plass endelig pris og leveringstid. Vi håper å ha dette på plass snarest mulig. Vi har fått nyheten at den fremtidsrettede Kona electric vil bli utstyrt med 17 tommers hjul i standardutgave. Vi takker alle som har vist oss den tillit å vise interesse for Hyundai Kona electric. Vi vil sende ut ny informasjon til alle interessenter når prisen er satt isamarneid med Hyundai Motor."

Hyundai var flinke til å gi oppdateringer i fjor, nå virker det som de lever etter mottoet "taushet er gull".

teslanor

E-post fra Hyundai Norge i ettermiddag:

Kjære KONA-interessent,

Nå har det gått en drøy måned siden sist vi sendte ut et nyhetsbrev, og vi ønsker igjen å oppdatere dere med det siste vi har av informasjon rundt lanseringen av KONA electric.

I korte trekk:
    Hyundai Motor Norway venter fortsatt på priser
    De første kundebilene er ventet til Norge i juli
    De første ordrene er gjort, basert på forventet etterspørsel
    Tildeling vil skje i henhold til køordningen

Fortsatt venter vi på priser fra våre morselskaper i Tyskland og Korea, og denne prosessen har dessverre tatt vesentlig lenger tid enn noen kunne anta på forhånd. Det beklager vi på det sterkeste, men vi ønsker å understreke at dette er en situasjon som gjelder for hele Europa, og at det ikke noe vi i Hyundai Motor Norway får gjort før prisene er klare internasjonalt.

Hyundai har naturligvis forståelse for frustrasjonen, men vi ønsker å være tydelige på at det ikke er noen dramatikk i de forsinkede prisene. I Norge er etterspørselen etter elbiler enorm, og på bakgrunn av det har vi ønsket å holde et veldig transparent og ærlig kommunikasjonsløp med våre kunder. Det betyr at vi startet kommunikasjonen rundt KONA electric allerede sist sommer, da den første informasjonen om bilen kom oss i hende fra Hyundai Motor Europe. Etter dette har vi delt den informasjonen vi har fått på jevnlig basis og holdt KONA.no oppdatert. Vi har også vært åpne om indikasjonene vi har fått fra Europa og Korea om når prisene skulle bli klare, og vi innser at dette har skapt forventninger som dessverre har overgått det vi har klart å levere.

Imidlertid er det viktig å poengtere at de første bildene av KONA electric ble vist i slutten av februar, før bilen ble offisielt lansert under bilutstillingen i Genève i begynnelsen av mars - altså for knappe to måneder siden. Med tanke på at dette var det offisielle lanseringstidspunktet, er forsinkelsen i prissettingen langt fra så dramatisk som en kan få inntrykk av i Norge, hvor vi har ventet på bilen siden juni i fjor. Med tanke på de store forventningene og all tiden som har gått siden dette, har vi dog stor forståelse for at forsinkelsen oppleves som frustrerende.  Vi er imidlertid trygge på at prisene vil være konkurransedyktige når de er klare, og vi vil naturligvis kommunisere disse så snart som overhodet mulig. Vi har ikke noe ønske om å indikere en pris før vi har fått tallene vi trenger, da vi absolutt ikke ønsker å havne i en situasjon der prisene må justeres i ettertid.

Leveringssituasjon

Vi ser ellers at det verserer mye spekulasjon på internett og i sosiale medier, som vi ønsker å kommentere:

Leveringssituasjon for KONA electric:
Vi har hele veien kommunisert at de første KONA electric kundebilene er ventet til Norge i juli 2018. Dette gjelder fortsatt, og vi har ingen grunn til å endre denne forventningen. Spekulasjoner om at leveringene er forsinket er dermed uten rot i virkeligheten.

Hyundai Motor Norway har forståelse for at de forsinkede prisene gir noe usikkerhet rundt leveringssituasjonen, men vi vil igjen understreke at det ikke er noen grunn til å anta at dette vil påvirke leveringstidspunktet for helt nye KONA electric. De forsinkede prisene betyr imidlertid at vi har måttet gjøre de første ordrene fra fabrikken basert på erfaringer og markedskunnskap. Vi har med andre ord bestilt de første kundebilene basert på hva vi tror kundene vil ha, og har for å være sikre bestilt et godt utvalg av biler. Tildeling vil naturligvis skje i henhold til køordningen og etter spesifikasjonene kundene ønsker.

Med vennlig hilsen
Hyundai Motor Norway

tangofor2

Ny e-post er mottatt. Noen oppklaringer, men spekulasjonene kan fortsette..  ;)

Limodriver

Her var det ikke mye ny og substansiell informasjon.

Er dette et forsøk på å "trå vannet"?

Jeg er fremdeles ikke overbevist med tanke på rettidig levering av de første kundebilene.

Det eneste som kan få meg beroliget er om demobilene kommer før kundebilene for at en kan se og prøve Kona EV før en signerer bindende kontrakt. Alternativt vil ikke demobilene ha noen nytte for andre enn de som er lenger bak i køen.

Dersom Hyundai priser bilen og gjør demobiler tilgjengelig før en er nødt til å signere bindende kontrakt vil de vise seriøsitet. De får helt sikkert solgt de bestilte bilene uten å ha tilsvarende antall signerte kontrakter før demobilene er tilgjengelige.

andy99

#432
Virker litt som dette var et forsøk på roe ned spekuleringa bla her inne på forumet.
Både i forhold til prisnivå, forsinket levering/produksjon etc.
Mailen ga jo ikke noen ny info.
Det jeg tar med meg er at pris mest sannsynlig ikke kommer tidlig i mai, men heller seint. Pga lite poeng med en nyhetsmail nå for siden å annonsere pris neste uke.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

tepe2

Jeg kjenner at det blir mer og mer uaktuelt for meg å bestille denne bilen. Jeg tror den blir nokså høyt priset. Tipper godt over 350.000 alt i alt.
Sjekket første mailen jeg fikk fra Hyundai. Jeg har nr. 13468 i køen. Det blir jo for faen 2020 før jeg eventuelt kan få den levert. Om noensinne.

arthur

Eller kjøpe en fra noen som har et litt lavere kønummer mot en aldri så liten overpris? ;D
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA