Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nytt om Hyundai KONA

Startet av BOStrand, mandag 09. oktober 2017, klokken 09:59

« forrige - neste »

Sjulimann

Og vil de klare å komme med en app for å starte forvarming denne gangen?
2013 Leaf Tekna Gen2 (2017-2020)
2020 Tesla Model 3 Long Range AWD (2020- )

tuono

Greit at et forum skal holdes i live, men......

GRS

#32
Sitat fra: jodd på fredag 27. oktober 2017, klokken 17:33
Fikk en mail fra Scanuto i dag. Ser ut til at fossilutgaven er på pass i butikken.
Noen som føler seg kallet til å stikke innom en tur og rapportere om plass, utstyr etc?

Sitat
Kjære KONA-interessent.

Tusen takk for din interesse rundt neste års store nyhet – Hyundai KONA Electric.

Nå kan vi endelig melde om at vi har fått en spennende nyhet og vise frem i vår butikk på
Kokstad. Som en av de første i landet, har vi nå mottatt vår første KONA med bensinmotor.
Dette gjør at vi nå kan vise frem Hyundai KONA i levende live. Bilen vil gi et godt inntrykk av hvordan
også den elektriske utgaven vil bli, selv om det så klart kan bli noen designmessige forskjeller mellom
disse.

Ta turen innom vår helt nye Hyundai-butikk på Kokstad for og se hva som skjuler seg under trekket!

Var innom og fikk kikke på den som står hos Mobile i Åsane. Den skal visespå bilmessen Sotra Arena neste helg. (3.-5.nov)

Kan egentlig bare skrive under på det som skrives/sies i endel tester. Utvendig ser bilen veldig bra ut etter min mening. Bedre enn den fremstår på bilder. Interiøret er helt "ok". Ikke noe mer. En helt standard fra a-å bil med funksjonelt og kvalitetsmessig bra løsninger som ikke vekker de helt store følelsene på noen måte.

Er på ingen måte skremt bort, men den er vel omtrent som forventet. Nok bagasjeplass og baksete til oss, men noe knapt. Vil kanskje si det på en slik måte; Hadde jeg vært på jakt etter en liten suv med fossilmotor hadde jeg valgt noe annet.

Denne velges pga el-drivlinjen og rekkevidde. Prøvekjørte Ionic som gav meg mye samme følelsen. Helt grei bil. Den store "godfølelsen" fikk jeg ved kjøring av eGolf....men rekkevidde, litt ekstra høyde og garantier gjør at vi kommer til å velge Kona. Fornuften må av og til seire. ;)
TM3P sort/sort

Jakal

Takk for det, GRS.
Jeg undres litt på hva vi kan forvente av rekkevidde på Kona med minst batteri. Her er liten nå-status:

* Opel Ampera – 1620 kg – batteri: 430 kg – L: 416 / B: 177 – Rekkevidde (realistisk): 380 – kWh: 60
* Hyundai Ioniq - 1420 kg - batteri: ? kg     - L: 447 / B: 182 - Rekkevidde:                  210 - kWh: 28
* Nissan Leaf – 1535 kg – batteri: ?            - L: 448 / B: 179 - Rekkevidde: 220 (?, NEDC: 380) - kWh: 40
* Hyundai Kona - 1475 (?) / 1630 kg (?)     - L: 416,5 / B:180 – Rekkevidde: ?                         – kWh: 39 / 64

Ioniq´en får tynet ganske mye rekkevidde fra det klart minste batteriet i sammenligningen, det skyldes vel en kombinasjon av lavere vekt og mindre luftmotstand. KONA i 39 kWH-versjonen bør være lettere enn Leaf. Kan vi derfor forvente en rekkevidde minst på Leaf-nivå, kanskje opp mot 24-25 mil (NEDC: 400)?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Jakal på onsdag 01. november 2017, klokken 23:21
Takk for det, GRS.
Jeg undres litt på hva vi kan forvente av rekkevidde på Kona med minst batteri. Her er liten nå-status:

* Opel Ampera – 1620 kg – batteri: 430 kg – L: 416 / B: 177 – Rekkevidde (realistisk): 380 – kWh: 60
* Hyundai Ioniq - 1420 kg - batteri: ? kg     - L: 447 / B: 182 - Rekkevidde:                  210 - kWh: 28
* Nissan Leaf – 1535 kg – batteri: ?            - L: 448 / B: 179 - Rekkevidde: 220 (?, NEDC: 380) - kWh: 40
* Hyundai Kona - 1475 (?) / 1630 kg (?)     - L: 416,5 / B:180 – Rekkevidde: ?                         – kWh: 39 / 64

Ioniq´en får tynet ganske mye rekkevidde fra det klart minste batteriet i sammenligningen, det skyldes vel en kombinasjon av lavere vekt og mindre luftmotstand. KONA i 39 kWH-versjonen bør være lettere enn Leaf. Kan vi derfor forvente en rekkevidde minst på Leaf-nivå, kanskje opp mot 24-25 mil (NEDC: 400)?

Hei,
Har lagt inn denne type rekkeviddeoversikt allerede, fortrinnsvis basert på offisielle EPA målinger eller estimerte EPA rekkevidder; sjekk post 3 for kommende elbiler. Hyundai har allerede lekket estimert EPA rekkevidde i en del intervjuer + ikke minst den enda strengere Sør Koreanske målemetoden.

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.0.html

Ut i fra det som er kjent til nå vil Kona forventes å oppnå littegrann lengre rekkevidde enn Leaf og Bolt/Ampera-E

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#35
Dagens Kona mail fra Hyundai:

SitatKjære KONA-interessent,

Ikke overraskende har mange av de tusenvis av nordmennene som er interessert i kommende Hyundai KONA electric en del spørsmål rundt bilen.

For oss i Hyundai Norge er det viktig å være så åpne som mulig, og vi vil gjøre vårt for å holde en Q&A-side på Kona.no oppdatert med det vi til en hver tid vet og kan dele om bilen. Vi ser også at det er enkelte spørsmål som går igjen, og vil forsøke å besvare disse.

Foreløpig er det ganske begrenset med informasjon, og det er også store sjanser for at utstyr og tekniske data endrer seg helt frem til produksjonsstarten i april 2018.

Enda større batteri

Vi var blant annet tidlig ute med informasjon om de to batteristørrelsene. Nå viser det seg at den minste batteripakken blir enda større enn først antatt. Siste informasjon er at vi får en batteripakke på 42,7 kWh og en på 64,2 kWh. Vi kan dermed forholde oss rimelig trygt til at vi får en pakke på rundt 43 og en på rundt 64 kWh.

Grunnlaget for endringen i den minste pakken er enkelt og greit at man ønsker å tilby lengst mulig rekkevidde. Derfor har man også redusert motoreffekten på den minste pakken til 99 kW (134 hk). For den største pakken er det fortsatt 150 kW (204 hk) som gjelder. Per dags dato er informasjonen at begge motorene får et dreiemoment på 395 Nm.

Under følger informasjon om det vi i Hyundai Norge foreløpig vet om bilen. All informasjon kan imidlertid endres flere ganger frem mot produksjonsstart og endelig typegodkjenning. Dette fordi man i Korea arbeider med viktige elementer som effektivitet og rekkevidde.

Hvorfor navnet KONA?

Navnet KONA henter inspirasjon fra Hawaii og kommer fra Konadistriktet på Big Island. Navnet uttales "Ko-nah", og øyas energi og unike livsstil stemmer godt overens med hva det nye familiemedlemmet til Hyundai skal stå for.

Hvor kraftig er motoren?

For den minste batteripakken er det snakk om en elmotor på 99 kW (134 hk), på den største er det 150 kW (204 hk) som gjelder. Begge er ventet å få 395 Nm dreiemoment.

Hvor store er batteripakkene?

Den siste tilgjengelige informasjonen taler for at det blir en batteripakke på 42,7 kWh og en på 64,2 kWh. Dette endrer seg, men målet er at den minste skal levere 300 km+ rekkevidde etter NEDC-standarden og at den største pakken skal levere 500 km+.

Blir bilen lik som KONA med bensinmotor?

Her vet vi dessverre ikke mye mer enn hva som har fremkommet i pressen.
Antakeligvis blir det meste veldig likt, men vi vet at felger, grill og støtfangere er blant elementene som kan få mindre eller større endringer. Bilen vil også få egne lettmetallfelger, men vi vet ikke dimensjonen enda. IONIQ electric har 16'' lettmetallfelger, så vi har ingen grunn til å tro at det blir noe mindre enn dette.
Vil KONA electric få mulighet for firehjulstrekk?

Dessverre vil ikke KONA electric få mulighet for firehjulstrekk.

Hva med innvendig?
Innvendig får bilen noen oppgraderinger, og vil få mye av det vi kjenner fra IONIQ electric. Trolig gjelder dette blant annet instrumentpanelet, det elektroniske brekket og knappegiret (shift by wire).

Hva slags girsystem får bilen?
KONA electric leveres med et automatisk girsystem av samme type som vi finner i IONIQ electric. Dette er et såkalt shift by wire-system, og man velger gir via knapper i midtkonsollen. Med gir menes i dette tilfellet at man kan velge forover, bakover, park og nøytral. KONA med bensinmotor leveres på sin side med en sekstrinns manuell girkasse.
Blir KONA electric utstyrt annerledes enn KONA med bensinmotor?
Trolig vil KONA electric leveres med tilnærmet likt utstyr som vanlige KONA med bensinmotor. Dette med unntak av elementene nevnt over. I tillegg antar vi at KONA electric får oppgraderinger i cruise control-systemet, men det er fortsatt for tidlig å bekrefte noe.

Den får altså adaptiv cruise control?
Vi er forsiktige med å love noe, men det forventes at KONA electric blir levert med adaptiv cruise control. KONA med bensinmotor leveres med vanlig cruise control med fartsbegrenser.
Får KONA electric mulighet for taklast?
Dessverre vet vi ikke detaljene rundt dette før bilen er nærmere produksjon. Vi vet imidlertid at KONA med bensinmotor er godkjent for taklast, og at denne har takrails. Vi håper dermed at dette også blir tilgjengelig på KONA electric, og arbeider mot fabrikken for å få dette på plass.

Hva med hengervekt?
Igjen må vi dessverre vedgå at dette er for tidlig å si noe om. Det arbeides også her mot fabrikken for å få dette på plass, men vi har ikke mulighet til å garantere hverken det ene eller det andre per dags dato.
Blir dimensjonene like som KONA med bensinmotor?
I det store og det hele blir dette likt. KONA electric blir antakeligvis en centimeter lenger enn vanlige KONA, men utover det ser det ut til å bli få forskjeller. Hva angår bagasjerommet antyder batteriplasseringen under for- og baksetene at dette vil være temmelig likt som på bensinbilen.
Når får man se Hyundai KONA i butikk?

Fra begynnelsen av november 2017 vil Hyundai KONA med bensinmotor ankomme våre forhandlere. Utstyrsmessig er det som nevnt grunn til å tro at mye vil være likt som på KONA electric.

Den minste batteripakken stemmer godt overens med ryktene i fjor om at Hyundai ville lansere ca 43kWh netto/48kWh brutto batteri [som også skulle komme i Ioniq] til 2018.

Håper de satser på 16" felger for Kona electric slik de har på Ioniq => lavere forbruk, mer rekkevidde og kanskje lavere støynivå en fossilutgavens 18".


Counterpointer

#36
Er vel verd å nevne at de antar ACC og prøver å få til hengerfeste.

Fra E-post;

Vi er forsiktige med å love noe, men det forventes at KONA electric blir levert med adaptiv cruise control. KONA med bensinmotor leveres med vanlig cruise control med fartsbegrenser.

Hva med hengervekt?

Igjen må vi dessverre vedgå at dette er for tidlig å si noe om. Det arbeides også her mot fabrikken for å få dette på plass, men vi har ikke mulighet til å garantere hverken det ene eller det andre per dags dato.


DCool

Veldig nyttig info, og bra at de skriver om bagasjeplass. Samtidig tviler jeg på at effektreduksjon for 43kwh versjon har noe særlig med rekkevidde og gjøre. Jeg tipper at de aller fleste nordmenn heller ville hatt en 204 hk bil enn en 134 hk bil med evt marginalt bedre rekkevidde. Men om motoren er identisk og bare nedtonet skulle jo produksjonskostnad vært lik. Så for de fleste av oss gjør dette 43 kwh versjonen vesentlig mindre interessant, og det tror jeg er det Hyundai er ute etter, å differensiere 43 kwh og 64 kwh utgavene i større grad.

Samtidig er det en risikabel strategi, siden dette var et av fortrinnene Kona hadde ift 40 kwh Leaf, altså høyere effekt/hk.
The Car of Tomorrow: An Assessment of Alternative Fuel Vehicle Technology and the use of Policy Instruments to Facilitate the Implementation

Goggen123

Hvorfor konkluderer du med at 43 kwh "blir vesentlig mindre interessant for de fleste av oss"???
Folk mener så mye på vegne av alle atte...
Ser ut som en helt topp bil, og 134 hk holder masse for MEG

Jakal

Jeg var overrasket over at motoreffekten på de 2 batteriversjonen i utgangspunktet var den samme. Når de nå reduserer effekten på den minste versjonen antar jeg (men korriger meg gjerne...) at vekten blir tilsvarende redusert, med deravfølgende økt rekkevidde. Dette blir uansett en tung bil, så 134 hk  er nok et minimum for en OK kjøreopplevelse. Men som et prisgunstig alternativ til 64-versjonen bør den kunne slå an. Særlig hvis billig-versjonen kommer først på markedet.
Antydninger om en rekkevidde på 300km+ (NEDC) på 43 kWh-versjonen håper jeg er veldig konservativt anslått, ref et batteri som er 50 % større enn i Ioniq . Forventninger om ACC, uendret lastekapasitet, takstativ og (kanskje) et mer moderne interiør er gode nyheter. Hengerfeste har jeg dog ikke ståltro på...

Knut Røe

43 netto høres jo gigantisk ut for bare 300+ nedc. I3 94 har 300 nedc med 27 netto.
Og den store skal altså bli 64 netto, da er man jo på 70 brutto, høres stort ut.
Er soul og ioniq per idag oppgitt med netto kapasiteter?

Crown

Sitat fra: tiger`n på torsdag 02. november 2017, klokken 18:17
43 netto høres jo gigantisk ut for bare 300+ nedc. I3 94 har 300 nedc med 27 netto.
Og den store skal altså bli 64 netto, da er man jo på 70 brutto, høres stort ut.
Er soul og ioniq per idag oppgitt med netto kapasiteter?

Ioniq er ihvertfall.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Trond.m

Kia og Hyundai forteller ikke om de oppgir brutto eller netto. Det er liten grunn til å tro at de oppgir netto uten å markedsføre at det, siden kundene er opptatt av størst mulig batteri. Er derfor rimelig sikker på at 43 og 64 er brutto kapasitet.

Counterpointer

Det er samme batteri i Ae og Kona ser det ut som dermed er det 60 netto og 64 brutto.

Forøvrig er det vanskelig/umulig å få i3 94ah til å gå 300 km så en tyngre bil trenger nok 43 brutto for å kunne klare 300+ km litt mer realistisk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA