Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nytt om Hyundai KONA

Startet av BOStrand, mandag 09. oktober 2017, klokken 09:59

« forrige - neste »

trykkertor

Hvis de klarer å overføre energieffektiviteten fra Ioniq til en Kona med 60-batteri, så har vi nok en bil med god rekkevidde vil jeg tro.

Her er en artikkel som viser at dagens Ioniq klarer samme rekkevidde som nye 40-Leaf.
https://www.tu.no/artikler/bilen-med-minst-batteri-har-samme-rekkevidde-som-ny-nissan-leaf/431095

adam.berg.1337

SE BILEN HER!!!

Kanskje den beste videoen av bilen her: https://www.youtube.com/watch?v=L-kaEXYsa7I

Feil språk men meget godt filmet.

Fy filleren... for en fantastisk bil!


Kriss

Utrolig kul bil! Er vekta på herligheten nevnt noe sted?
Ampera e veier 1616 kg med et 420 kg tungt batteri. Konas batteri skal visstnok veie 150 kg mindre, så vekta burde være tilsvarende lavere.

Har heller ikke fått med om Kona har varmepumpe.
Ampera e leveres desember 2017

Counterpointer

Stusser på 0-100 på 7,6 hvis vekta er lavere og motoren yter like mye som Ae. Ae har 6,9 eller 7,2 litt avhengig av målemetode. Det er vesentlig raskere

turfsurf

Fantastisk er vel å overdrive, men en fin liten bil. Vesentlig kulere enn det meste av konkurrentene i nærliggende klasser.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

adam.berg.1337

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 27. februar 2018, klokken 18:58
Stusser på 0-100 på 7,6 hvis vekta er lavere og motoren yter like mye som Ae. Ae har 6,9 eller 7,2 litt avhengig av målemetode. Det er vesentlig raskere

Godt poeng, eneste gjenværende forklaringsvariabel er da cd.coef men det skulle ikke tilsvare 0,4 eller 0,7 sek...

adam.berg.1337

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. februar 2018, klokken 19:03
Fantastisk er vel å overdrive, men en fin liten bil.

Til ca. 350k er dette en fantastisk bil. Ferdig snakka.

adam.berg.1337

#262
Her er en ytterligere video fra det som fremstår som samme bilen.

Virker som om Hyundai har kjørt "eksklusive" seanser med representanter fra ulike lands media. Denne er fra Nederland og har litt tilleggsinfo for de som ønsker mer:

https://www.youtube.com/watch?v=jDBZOZuhTH8

adam.berg.1337

Sitat fra: Kriss på tirsdag 27. februar 2018, klokken 18:55
Har heller ikke fått med om Kona har varmepumpe.

Snakket med importøren i dag, han sa at han ikke kunne bekrefte noe offisielt før Geneva men "Ioniq'en har jo det, hehe..."

turfsurf

Sitat fra: adam.berg.1337 på tirsdag 27. februar 2018, klokken 19:06
Til ca. 350k er dette en fantastisk bil. Ferdig snakka.
Blir aldri ferdig snakka når det gjelder meninger ser du. Absolutt ikke værst til å være Koreaner, men som vanlig mye plastic fantastic innvendig. IMHO selvfølgelig. Heldigvis kan vi ha hver våre meninger.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kriss

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 27. februar 2018, klokken 18:58
Stusser på 0-100 på 7,6 hvis vekta er lavere og motoren yter like mye som Ae. Ae har 6,9 eller 7,2 litt avhengig av målemetode. Det er vesentlig raskere
Kona har også høyere dreiemoment, så det er litt rart. Ampera e har dører, panser og bagasjeluke i aluminium. Det er vel tenkelig at Hyundai har satset på rimeligere materialer.
Ampera e leveres desember 2017

adam.berg.1337

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. februar 2018, klokken 19:13
Sitat fra: adam.berg.1337 på tirsdag 27. februar 2018, klokken 19:06
Til ca. 350k er dette en fantastisk bil. Ferdig snakka.
Blir aldri ferdig snakka når det gjelder meninger ser du. Absolutt ikke værst til å være Koreaner, men som vanlig mye plastic fantastic innvendig. IMHO selvfølgelig. Heldigvis kan vi ha hver våre meninger.

Godt poeng, finnes alltid et troll... *cough-cough*

Counterpointer

Sitat fra: adam.berg.1337 på tirsdag 27. februar 2018, klokken 19:04
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 27. februar 2018, klokken 18:58
Stusser på 0-100 på 7,6 hvis vekta er lavere og motoren yter like mye som Ae. Ae har 6,9 eller 7,2 litt avhengig av målemetode. Det er vesentlig raskere

Godt poeng, eneste gjenværende forklaringsvariabel er da cd.coef men det skulle ikke tilsvare 0,4 eller 0,7 sek...
Aerodynamikken på Kona er nesten nødt til å være bedre enn Ae.

Noe er litt rart her......

Kjetil1986

#268
Sitat fra: Kriss på tirsdag 27. februar 2018, klokken 19:16
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 27. februar 2018, klokken 18:58
Stusser på 0-100 på 7,6 hvis vekta er lavere og motoren yter like mye som Ae. Ae har 6,9 eller 7,2 litt avhengig av målemetode. Det er vesentlig raskere
Kona har også høyere dreiemoment, så det er litt rart. Ampera e har dører, panser og bagasjeluke i aluminium. Det er vel tenkelig at Hyundai har satset på rimeligere materialer.

Ioniq har også panser og bakluke i aluminium. Så er nok ikke utenkelig at Kona får det også.
Model 3 long range 2021

adam.berg.1337

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 27. februar 2018, klokken 19:43
Sitat fra: adam.berg.1337 på tirsdag 27. februar 2018, klokken 19:04
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 27. februar 2018, klokken 18:58
Stusser på 0-100 på 7,6 hvis vekta er lavere og motoren yter like mye som Ae. Ae har 6,9 eller 7,2 litt avhengig av målemetode. Det er vesentlig raskere

Godt poeng, eneste gjenværende forklaringsvariabel er da cd.coef men det skulle ikke tilsvare 0,4 eller 0,7 sek...
Aerodynamikken på Kona er nesten nødt til å være bedre enn Ae.

Noe er litt rart her......

Enig.

At Ampera e har 150kmt som topphastighet mens den er 167 for Kona indikerer også at det er "mer" å gå på...

Nå er jeg kun siv.øk og ikke siv.ing men gitt at cd'en ikke er helt ulik, så må det være vekt eller så er det noe med fysikkens lover (forbehold om at det er ca. 20 år siden jeg hadde fysikk) som tilsier at den fremstilte infoen ikke er riktig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA