Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nytt om Hyundai KONA

Startet av BOStrand, mandag 09. oktober 2017, klokken 09:59

« forrige - neste »

Jakal

Min forhandler sier 3000 stk Kona i 2018 til lille Norge. Hvis det stemmer er det egentlig fantastisk. Ventetiden på stort sett alle el-biler "peaker" nå. Etter hvert som tilbudet av rekkevidde-biler øker og fordeler el-bil strammes til vil det bli bedre balanse tilbud / etterspørsel. Videre spørs det om offentlige lademuligheter greier å holde tritt med veksten i elbil-parken, en utfordring særlig i storbyer hvor de fleste har gateparkering.   

tuono

3000 i 2018 er Norges "kvote". Det er beskjeden jeg også fikk fra min forhandler. Som mener at jeg er garantert bil i 2018.
Blir spennende å se.

rmon

Kona vil ha siste type NCM 811 battericeller fra LG Chem. Ampera-e (Bolt) har NCM 622. Dette gjør at Kona vil bli ca. 150 kg lettere enn Ampera-e i batteripakken. Positivt for forbruket  :)

Også vil Kona ha Adaptive cruise control noe som er veldig merkelig at Ampera-e ikke har.

Ref.: https://pushevs.com/2018/01/17/hyundai-starts-pre-orders-kona-electric/

Cral

Sitat fra: TM på torsdag 18. januar 2018, klokken 19:02
Med under 30.000 i prisforskjell opp til 65 kwh, så er det vel åpenbart hvilken utgave majoriteten av kunder vil velge.

Om kursene ikke har endret seg for mye, er det vel like under 20000 i forskjell.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

tuono

Sitat fra: rmon på fredag 19. januar 2018, klokken 07:27
Kona vil ha siste type NCM 811 battericeller fra LG Chem. Ampera-e (Bolt) har NCM 622. Dette gjør at Kona vil bli ca. 150 kg lettere enn Ampera-e i batteripakken. Positivt for forbruket  :)

Også vil Kona ha Adaptive cruise control noe som er veldig merkelig at Ampera-e ikke har.

Ref.: https://pushevs.com/2018/01/17/hyundai-starts-pre-orders-kona-electric/

Om Hyundai viderefører oppsettet de har på Ioniq EV, er jeg mer enn fornøyd. Både med hensyn til funksjoner og betjening. Forventelig er det ytterligere videreutviklet på Kona EV.

Urovekkende bilde av norske Henrik i kommentarfeltet til den artikkelen....

Trond.m

Sitat fra: Cral på fredag 19. januar 2018, klokken 07:38
Sitat fra: TM på torsdag 18. januar 2018, klokken 19:02
Med under 30.000 i prisforskjell opp til 65 kwh, så er det vel åpenbart hvilken utgave majoriteten av kunder vil velge.

Om kursene ikke har endret seg for mye, er det vel like under 20000 i forskjell.
Det er mulig, men jeg tror dessverre det er helt urealistisk å forvente å liten prisforskjell. Leaf sørger for at 40 kwh versjonen må prises aggressivt, og det finnes på kort sikt ingen konkurrent til 64 kwh versjonen.

Cral

Det er en helt annen sak, men det lover uansett godt. Også for de som venter på Niro :)
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Counterpointer

Sitat fra: rmon på fredag 19. januar 2018, klokken 07:27
Kona vil ha siste type NCM 811 battericeller fra LG Chem. Ampera-e (Bolt) har NCM 622. Dette gjør at Kona vil bli ca. 150 kg lettere enn Ampera-e i batteripakken. Positivt for forbruket  :)

Også vil Kona ha Adaptive cruise control noe som er veldig merkelig at Ampera-e ikke har.

Ref.: https://pushevs.com/2018/01/17/hyundai-starts-pre-orders-kona-electric/
Det er veldig rart at Kona med 150 kg lettere batteri har kun 4 miles lengre «tilnærmet EPA» rekkevidde enn Ampera-E.

Det blir spennende å se plassen bak i Kona EV, siden fossilversjonen er beskrevet som liten. 150 kg lettere batteri burde også bety mindre og dermed mer plass enn Ae ikke mindre!


ProsjektX

Sitat fra: knut.aulie på fredag 19. januar 2018, klokken 11:14
Det blir spennende å se plassen bak i Kona EV, siden fossilversjonen er beskrevet som liten. 150 kg lettere batteri burde også bety mindre og dermed mer plass enn Ae ikke mindre!
Bagasjeplassen blir visst akkurat som på bensinversjonen, så bare å gå å kikke... Batteriet ligger i gulvet og ikke over bakaksel som på ioniq.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Jakal

Knut, godt poeng ad rekkevidde. Jeg mistenker Hyundai for å være svært så forsiktig med EPA-estimering, for så å overraske positivt ved lansering. Særlig synes jeg at publisert rekkevidde ved lav-batteri-vesjonen er mistenkelig lavt. Luftmotstanden på Kona bør vel være mindre enn på Ampera (litt lavere...)??

Når det gjelder innvendig plass tror jeg Ampera fortsatt vil være plass-vinner. Delvis fordi den i utgangspunktet er bygd som el-bil, delvis pga indre tilpasninger som de tynne setene. Men jeg forventer også noe bedre plass bak i Kona El enn i fossil.

tuono

Jeg håper Ampera E beholder tittelen "plassvinner" om det er setene som skal avgjøre saken. For noe verre enn de setene som står i den bilen har jeg ikke kjent siden den tiden man kjørte nedslitte Mercedes 123 serie.

Counterpointer

Sitat fra: tuono på fredag 19. januar 2018, klokken 13:52
Jeg håper Ampera E beholder tittelen "plassvinner" om det er setene som skal avgjøre saken. For noe verre enn de setene som står i den bilen har jeg ikke kjent siden den tiden man kjørte nedslitte Mercedes 123 serie.
Det der er definitivt en smaksak hvis du ikke har vært borti et sete med den oppstikkende skruen! Har nå et halvt år og 15 k km erfaring, hvor mye har du sittet i en?

tuono

#207
Hvor mye? Hvilken målestokk er det for bilseter?
Når du går ut av en bil etter én dags lån hos forhandler, så har man jo et inntrykk av bilen.
Setene var da årsaken til at jeg bestemte meg for å ikke gjøre noen anstrengelser for å skaffe den bilen. Da fikk det heller bli et år eller to til i den bilen jeg har. Med 25 000 kjørte kilometer i året, skal setene ha et minimum av komfort (og toget er forlengst gått med hensyn til å ha en kropp som er villig til å tilpasse seg dårlige seter)
Noe jeg nå er veldig glad for. Både sett opp i mot at Kona er på tur, samt situasjonen rundt Ampera E nå og i fremtiden.

ThorIII

Lenge siden Hyundai har sendt ut noe info nå... Ikke for at det tidligere har stått så mye nytt i disse e-postene. Men setninger som begynner med "vi tror....", "vi antar at det..." og "vi har grunn til å tro at....."  Gir jo god grobunn til spekulasjoner her på forumet. Å det er jo alltid gøy å korte ventetiden med.

Kø nr. Oppe på 4000 tallet så jeg håper Kia kommer med hengerfeste og at kona ikke gjør det, slik at halve Kona køen forsvinner over til Kia. Er i mens klar til å svi av nye 40+ løk i året på bensin i mens jeg venter.

Thorbjørn Hellehaven

Når du snakker om å tro, så tror jeg det er en fare for at jeg/vi må ta stilling til å bestille Kona, før vi vet nok om Niro. Jeg tror også at tilhengerfeste kan føre til at mange (deriblandt meg) hopper av. Jeg håper ikke at valget om Kona koker ned til et spørsmål om tilhengerfeste, og eventuelt ekstra utstyrsnivå, men også god mulighet å sammenligne pris og utstyr med Niro. I utgangspunktet er jeg litt mer pro Niro. Litt mer plass, og likte den jeg har sett fra CES, men det hjelper lite å spekulere nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA