Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nytt om Hyundai KONA

Startet av BOStrand, mandag 09. oktober 2017, klokken 09:59

« forrige - neste »

HCO

#180
Sitat fra: rmon på torsdag 18. januar 2018, klokken 08:34
Da har de begynt med forhåndsbestillinger i Sør Korea, ref. https://pushevs.com/2018/01/17/hyundai-starts-pre-orders-kona-electric/ og prisen er 39,2kWh 33.016 Euro og 64kWh 36.840 Euro. Blir spennende å se her i Norge.

Normal MVA i Sør-Korea er 10%, det vil vel tilsi at 64kWh havner minst på 320.000 her til lands (pluss vinterhjul, frakt, leveringsomkostninger, lønn til salgssjefene etc.). Vi er raskt oppe på 350.000 vil jeg tro, det vil si 100.000 over bensin-Kona (eller 110.000 over hva jeg i går betalte for Zoe 44kWh).

Det er mye penger for en koreansk minibil. Til sammenligning kan man få en splitter ny Subaru XV for samme beløpet, da får man en bil som faktisk fungerer som en SUV og ikke bare ser ut som en SUV.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Troald

Sitat fra: HCO på torsdag 18. januar 2018, klokken 08:46
Sitat fra: rmon på torsdag 18. januar 2018, klokken 08:34
Da har de begynt med forhåndsbestillinger i Sør Korea, ref. https://pushevs.com/2018/01/17/hyundai-starts-pre-orders-kona-electric/ og prisen er 39,2kWh 33.016 Euro og 64kWh 36.840 Euro. Blir spennende å se her i Norge.

Normal MVA i Sør-Korea er 10%, det vil vel tilsi at 64kWh havner minst på 320.000 her til lands (pluss vinterhjul, frakt, leveringsomkostninger, lønn til salgssjefene etc.). Vi er raskt oppe på 350.000 vil jeg tro, det vil si 100.000 over bensin-Kona (eller 110.000 over hva jeg i går betalte for Zoe 44kWh).

Det er mye penger for en koreansk minibil. Til sammenligning kan man få en splitter ny Subaru XV for samme beløpet, da får man en bil som faktisk fungerer som en SUV og ikke bare ser ut som en SUV.

For ikke å snakke om Leaf - større og billigere bil.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Jakal

HCO: Når du sammenligner priser er det greit at du ikke blander epler og pærer. Hyundai Kona bensin starter riktignok på drøyt 250.000,-, men fullspekket havner godt over 300.000,-. En fullspekket Kona El kommer ganske sikkert på 350.000,- (+), dvs en prisforskjell på 50-60.000,- (mitt anslag). Artikkelen om prisene i Sør-Korea forteller ikke noe om utstyrspakker.
Men den forteller andre interessante ting: El-bilen er litt større enn fossil-versjonen (siden batteriene legges under bilen forventer jeg bedre innvendig plass-utnyttelse), den blir raskere enn Ampera / Bolt (dvs 0-100 på 7 sekunder eller under), rekkevidden blir bedre enn på Ampera (390 km), og den får varmepumpe og ACC. Samt Krell-anlegg. Selv forventer jeg også et mer tiltrekkende interiør.
Så sammenligning pris, selv om det er litt spekulativt: Kona El kommer tydeligvis til å bli noe dyrere enn Leaf / Ioniq, men billigere enn Ampera / BMW i3/ Golf e (komparativt). Pris-sammenligning med hybrid / fossil - biler synes jeg blir litt meningsløst, siden el-bil med sine sportsbil-egenskaper tross alt gir en annen kjørefølelse. Samt at total-økonomien over år kan gi store utslag, avhengig av kjøremønster. Og for den bevisste - klimafordeler. Men en Kona (eller Polo, for den saks skyld) er ingen familiebil.

HCO

Jeg er klar over at det var dårlig presisjon i tallene mine. Det jeg egentlig forsøkte å få frem er at jeg er usikker på om betalingsviljen for en liten liksom-SUV er så høy at Hyundai bør prise bilen i dette leiet. De kan kanskje slippe unna med det på kort sikt, men konkurrentene kommer.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Jakal

Og der er jeg enig med deg, men da snakker vi 2019 / 2020.

Cral

#185
Man kan jo se det på en annen måte....
Ta utgangspunkt i elbiler vi kjenner prisen på der borte, og biler vi kjenner prisen på i Norge. Er bilene i Norge bedre utstyrt, og vi må ta utgangspunkt i dyrere modeller i Korea, så blir prisen i Norge med denne måten å regne på lavere for Kona.

Og da fant jeg også Hyundai sin egen side om Kona, og der står det at det store batteriet starter på 46 millioner, og ikke 48 som det står på pushevs... 

http://www.hyundai.com/kr/news/selectNewsDetail.do?blcSn=15088

I Korea
Hyundai Kona blir i artikkelen sagt skal koste fra 43 millioner.
Kia Soul EV koster fra 42.8 millioner
Hyundai Ioniq koster fra 40.896.000 (før fordeler, som setter prisen til 38.400.000)

Kia Soul EV koster fra 229900 i Norge.

230000 for liten batteri.
247000 for stort batteri.

Hyundai Ioniq koster fra 241900,

Om vi regner med prisen 40,8 millioner, (før skattefordel) blir Ioniq verdi på

254000 for lite batteri.
272000 for stort batteri.


Legger sammen de sammenlignbare prisene på Soul og Ioniq og deler dette på to, og kommer da frem med mitt forslag til hva prisen i Norge kan bli.

242000 for lite batteri.
259000 for stort batteri.


Greide ikke å finne pris på nye Nissan Leaf i Korea.

Hjemmesiden til Hyundai i Sør Korea, og Ioniq EV: http://www.hyundai.com/kr/showroom.do?carCd1=RD030&WT.ac=direct_carkind_ioniqelectric

Hjemmesiden til Kia i Sørkorea, og Soul EV: http://www.kia.com/kr/vehicles/soul-ev/features.html

Forskjellen i Korea mellom lite og stort batteri er 3 millioner, eller 22143 kr.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Cral

Pushevs og Hyundais egen artikkel bekrefter smart (adaptiv) cruise controll.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: rmon på torsdag 18. januar 2018, klokken 08:34
Da har de begynt med forhåndsbestillinger i Sør Korea, ref. https://pushevs.com/2018/01/17/hyundai-starts-pre-orders-kona-electric/ og prisen er 39,2kWh 33.016 Euro og 64kWh 36.840 Euro. Blir spennende å se her i Norge.
Jeg registrerer at det snakkes om 39,2 kWh.
Har de gått tilbake fra 42,3 kWh? Er det forskjell fra den som skal komme i Norge? Er det gammel informasjon i den artikkelen?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Eller at 42,3 brutto og 39,2 netto. Tidligere oppgav Hyundai/Kia netto verdiene, men det ser ut til at følger etter andre og begynner å oppgi bruttokapasitet (min spekulasjon)

Trond.m

Med under 30.000 i prisforskjell opp til 65 kwh, så er det vel åpenbart hvilken utgave majoriteten av kunder vil velge.

Interessant at drivverket skal være omtrent de samme som i Bolt, men at batteriet benytter nyere celler og potensielt 150kg lavere vekt.
I artikkelen trekker de også fram som en fordel at Hyundai har bedre garanti. Ampera-e hadde 8 års garanti på hele det elektriske drivverket. Det har vel ikke Hyundai, så her blir dette kanskje et argument som går i favør AC Ampera-e

Crown

Sitat fra: TM på torsdag 18. januar 2018, klokken 19:02
I artikkelen trekker de også fram som en fordel at Hyundai har bedre garanti. Ampera-e hadde 8 års garanti på hele det elektriske drivverket. Det har vel ikke Hyundai, så her blir dette kanskje et argument som går i favør AC Ampera-e

Hvor står det med drivverket? Finner bare batteri. Men uansett, kommer an på kjørelengden om det er god eller dårlig garanti. Hyundai har 8 år/200.000km på batteriet, Opel har 160.000km . Og på resten av bilen har Hyundai 5 år/ubegrenset km, Opel har bare 100.000km på 5 år :) Og så har du detaljer som at Ampera-E ikke går an å bestille for tiden, og har en pris på _fra_ 359.000 (dvs uten vinterdekk osv).
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Knut Røe

Det gjelder vel å selge AE før Kona og Niro kommer. Er nok ingen som punger ut 450 for AE når de bilene er ute på markedet.

Crown

Sitat fra: tiger`n på torsdag 18. januar 2018, klokken 19:54
Det gjelder vel å selge AE før Kona og Niro kommer. Er nok ingen som punger ut 450 for AE når de bilene er ute på markedet.

Nei, og Leaf 60kWh. Men trenger jo ikke å selge, det blir bare grundig slutt på at det er et investeringsobjekt :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Knut Røe

Og selger man ikke koster bilen 100k å ha neste året. Syns det er betydelig.
Men bilen blir jo på ingen måte ubrukelig eller verdiløs pga det kommer fler like bra biler på markedet. Men på enkelte områder vil den nok virke litt fjorårets modell, mange savner f.eks ACC og bedre seter fra AE, Kona og Niro ser ut til å fikse på noen av disse punktene.

AnfieldRoad

Litt morsomt!
Fordi:

1. Det er 13 000 på venteliste til Kona!
hvor mange biler kommer det til høsten? Etter det jeg hører ca 2 000 biler!
Sannsynligvis er det kun 4-6000 som vil ha bilen. Det betyr lang ventetid!

2. Kia Niro!
Kommer Desember 2018. Men de vet ikke hvor mange biler. trolig ikke noe spesielt mange flere enn Kona! Det betyr lang ventetid!

3. Tesla 3. Bestiller du nå kommer bilen om 18 måneder?

Alle andre Elbiler som kommer blir det garantert ventetid på. Jaguar, Etron osv osv.
Og allerede etablerte merker som Ioniq og Leaf er det ventetid på!

Jeg tror det ikke blir noe slutt på spekulative priser på disse merkene på lang tid.

Jeg personlig velger nå Tesla 75D med 0,48% i rente!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA