Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nytt om Hyundai KONA

Startet av BOStrand, mandag 09. oktober 2017, klokken 09:59

« forrige - neste »

BOStrand

https://gas2.org/2017/10/06/hyundai-kona-electric-suv-two-batteries-210-mile-range/

Utdrag:
"What is interesting about the Kona is that much of its powertrain comes from LG Chem, the same folks who provide the motor and battery for the Chevy Bolt. In fact, the motor for the Kona is the same 204 horsepower unit found in the Bolt. The battery size of the Kona is just slightly larger than that supplied to General Motors for use in the Bolt."

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Dersom Hyundai nå begynner å rapportere bruttokapasitet i stedet for tilgjengelig kapasitet som tidligere, så kan dette batteriet faktisk være helt identisk med LG Chem leverer4 til Chevrolet Bolt/Opel AmperaE som har tilgengelig kapasitet på 60kWh (antatt brutto ca 64kWh).
Rekkevidden er tidligere oppgitt til minst samme som Chevrolet Bolt ihht til EPA og Koreansk syklus, dvs over 383 km.
Med andre ord kan vi forvente at AmperaE og Kona har ganske like ytre og indre mål, omtrent samme ytelser og samme rekkevidde.

Troald

Bilnorge skal prøvekjøre fossilversjonen i neste uke, spent på deres reaksjoner

http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=48754
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Finnøy (Arne Johan Larsen)


Cydonia

Sitat fra: Finnøy på mandag 09. oktober 2017, klokken 11:26
Med andre ord kan vi forvente at AmperaE og Kona har ganske like ytre og indre mål, omtrent samme ytelser og samme rekkevidde.

Kona og Ampera-E er ihvertfall ganske like på utvendige mål.
Kona / Ampera: (m)

Lengde: 4,16 / 4,17
Bredde: 1,80 / 1,76
Høyde: 1,55 / 1,59
Akselavstand: 2,60 / 2,60
Hyundai KONA electric 2018

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)


geear

Ble litt interessert da jeg hørte om Kona tidligere, men har ikke fulgt med i det siste, og må si at den er overraskende liten! Burde vel skjønt det av navnet.  ;D

And the saga continues, mellomklassestasjonsvogn/SUV-elbilen mangler fortsatt...



Jakal

Etter å ha lest noen tester av Kona tror jeg konklusjonen til CarsGuide er rimelig betegnende: En helt grei bil som ikke er noen "gamechanger". Et (for en del av oss) spennende ytre blir ikke fulgt opp på innsiden, med et relativt kjedelig interiør. Plassen i baksetet er begrenset, også sammenlignet med andre mini-SUV´er (Citröen, Mazda...). Kjøremessig holder den mål. Prismessig blir den fort dyr når man beveger seg opp utstyrslisten og jeg greier ikke å se noen nyheter med Kona som danker ut tidligere klassevinnere.
I dagens mail fra Hyundai fremheves det igjen at prisen på el-versjonen blir konkurransedyktig også mot sammenlignbare el-biler. Da bør den (med minste batteri) ikke prises høyere enn Leaf, og heller ikke være dyrere enn Amperaen med største batteri-variant (selv med Krell forventer jeg at bilen prises etter størrelse). Dvs at den dyreste Kona-varianten med vinterhjul bør ligge nærmere 350´enn 400´. Jeg er litt spent på hvordan Hyundai legger opp pris-strukturen (premium-variant i grunnmodell?), men må innrømme at jeg er skeptisk.

daktari

Da har bladet Bil vært på tur. Ikke 4x4, kanskje hengerfeste, neppe app men kanskje rask lading.
Prøvekjøring av eksosbilen også og 40 bilder av dem.
http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=48803
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jakal

Takk for den, Daktari. Jeg merker meg et par ting: Det opplyses at el-versjonen kommer våren 2018, ikke som tidligere sommeren 2018. Og at begge batteri-variantene leveres parallellt, med en viss velvilje kan vel det tolkes som at de også introduseres samtidig?

Troald

#13


Fra dagens mail fra Hyundai:

Det forventes at de første KONA electric ankommer Norge i juni 2018, og at leveringer vil skje fortløpende etter dette.

Når ordrebøkene åpnes for KONA electric, og så snart kundene med tildelt kønummer har fått mulighet til å inngå kontrakt på sin KONA, vil Hyundai Motor Norway kunne indikere leveringstid for de mottatte kontraktene.

Nøyaktig levering av bil vil være avhengig av kundenes ønsker om utstyr og spesifikasjoner samt fabrikkens produksjon.

https://kona.no/nyheter/

Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Goggen123

Opel har litt å lære av Hyundai når det gjelder informasjon til kundene.
Noterer at det kommenteres i testen høyt støynivå på landevei, det ble også kommentert på den australske. Håper det er levelig nivå.
Ellers skjønner jeg ikke helt det som står i testen om at man jobber med å få på plass takstativ - vil det ikke alltid være tredjeparts løsninger som vil passe, om enn " utenpåliggende" fester?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA