Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av e-golf 2017

Startet av retrospk, mandag 09. oktober 2017, klokken 09:32

« forrige - neste »

retrospk

Hei,

Vi har nettopp blitt e-golf-eiere, men syns lading virker litt merkelig på VW kontra Tesla. Vi har forsøkt litt med avgangstider for å få varm til da kona skal av gårde mandag og onsdag, men da gidder den tydeligvis ikke lade utenfor oppsatte avgangstider - greit nok. Vi prøvde så å fjerne alle avgangstider, og riktig nok starter bilen å lade når vi setter inn kabelen. Når vi sjekker f.eks søndag kveld viser den 257, men dagen etter er den nede i 216 før avgang? Greit nok at det er litt kaldere om kveldene nå, men dropper den virkelig 4 mil på en temp-diff på 5-6 grader? Når vi så tester å sette i ladekabelen igjen lader den ikke, selv med nedre ladegrense satt til 100%?

Blir ikke helt klok på SoC på e-golf, Teslaen viser % eller range, og den går jo ned noen prosent hvis den blir stående lenge, men den hopper ikke ned 10% i løpet av et døgn. Er det noen måte i se % ladekapasitet på en e-golf? Beklager hvis dette er helt brødhue-innlegg, mulig RTFM er riktig svar her.. :)

Amatøren

#1
Kan det være en bug tro. At den ikke takler det når den er satt til full lading.

Kanskje du for test skulle satt nedre ladegrense på 90%?

Hvis ikke det virker heller så ville jeg kontaktet forhandler (kanskje uansett så VAG får sett på problemet). Kan jo være generell feil. Nå er e-up!'en ladet, men skal sjekke på den senere.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

retrospk

Godt mulig, tror kanskje jeg må ta den med inn en tur - for når frøkna var på vei til jobb nå, hadde batteriet 160 km igjen etter 20 km, på full lading i en 2017 modell?! Så kaldt er det ikke enda, får vel knapt 100 km totalt når vinteren kommer i så fall :P

Amatøren

#3
Selv om dette er testet på e-up! og ikke e-Golf så kan kanskje konklusjonen brukes.

Testet første med minimum 100 % som nedre ladegrense og satt avgangstid om to dager. Alt OK. Den ladet. 

Endret til 90 %, men ladet allikevel opp mot 100 %. Den stoppet ikke på 90 % før jeg hadde gått ut og koblet fra lade ledningen og startet landingen igjen. Da stoppet den på 90 %.

Så spørsmålet er da du endret fra 30 % (standard verdi) til 100 % koblet du bilen av og så på lading igjen, eller bare endret verdi og forventet at den skulle starte å lade.

Så hvis dette er fulgt så må nok Volkswagen/Møller sjekke bilen din.

Det er faktisk mye jeg helst hadde sett at Volkswagen hadde endret og lagt til i appen. 
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

retrospk

Hmm, jeg endret nok nedre ladegrense i bilen og lot kabelen stå i ja - men kan du få se noe ladestatus i e-upen noe sted? I golfen står det bare f.eks 230 km, men det står ingensted om det faktisk er 100%? Og den Car-net greia er helt ubrukelig, samme hvor mange ganger jeg prøver å skru på klima eller lading skjer det nada.. :(

Amatøren

#5
Nei, ingen % sats og der "driter" VAG seg ut! De burde se litt på BMW sin App.......


Kun oppgitt i km. Det var derfor jeg skrev følgende:

Sitat fra: Fra meg selv...Det er faktisk mye jeg helst hadde sett at Volkswagen hadde endret og lagt til i appen.

Har selv søkt etter EBD-2 adapter med WiFi for å sjekke mulighet for et 4G modem i bilen for egen sjekk. Har ikke tid nå for SW utvikling og heller ikke sikker på om OBD kontakten gir tilgang når bilen er av. Derfor er dette lagt litt på is nå.


En Sharan fra 2006 hadde ikke OBD bussen tilgjengelig hvis ikke tenningen var på. I hvert fall ikke data jeg var interessert i med en OBD Bluetooth adapter. Brukte da Torque Pro på Android.


Når det gjaldt lading til 90 % så så jeg at rekkevidden var kortere enn vanlig samt at jeg kunne starte ladingen manuelt for å få ladet siste rest.

Noen på forumet etterlyser setting av ladestopp på 80 % for å spare batteriet. Denne funksjonaliteten med avgangstid kan jeg i så fall bruke til det ved å ha en avgangstid som aldri/sjeldent inntreffer mens bilen er tilkoblet for lading. Om det har så mye for seg vet jeg ikke. Det får "ekspertene" fundere på. e-up!'en lades uansett ikke opp til 100 %. VAG har lagt inn et buffer så batteriet lades opp til 90 % (netto 16,8 kWh - brutto 18,7 kWh).

Ettersom e-up! har så liten rekkevidde som den har så er det ikke så aktuelt på den. Derimot kan det kanskje være noe å tenke på når jeg får e-Golfen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

retrospk

Skjønner. Litt skuffa over hele "overvåkninga" i e-golf, hadde trodd tyskera hadde bedre kontroll enn dette. Både i bilen og car-net skuffer stort.. :( Men takk for info :)

Amatøren

#7
Ja, jeg er også meget skuffet over Car-Net og tror det er likt for e-up! og e-Golf, dessverre.

Det ble allikevel Volkswagen da vi er blitt en skikkelig Volkswagen familie.

Kona vokste opp i en "Opel familie" og hadde Opel som sine første biler og jeg i "kommer fra en Ford familie" og dermed skikkelig Ford frelst helt til Ford kom med sin New Edge design på 80-90 tallet. Da ble det Audi. selv kona byttet til Audi etter at hun traff meg. Da vi ventet vårt første barn presterte hun å bytte inn sin A4 med en A6 2,6l Avant quattro fordi hun skulle ha bedre plass til barnevogn og jeg var på kveldsvakt på arbeid......(!) Nydelig bil å kjøre som jeg overtok som til og fra arbeid bil da vi kjøpte en Seat Alhambra Sport-4. Etter Seat'en så har det bare vært Volkswagen.

Vi liker at biler er som andre biler ikke som noe nytt stildesign for å bryte tradisjoner på grunn av ny teknologi, men der er jo folk forskjellige og fint er jo det. - Vel litt mye avsporing.

(ser at jeg har redigert mitt forrige innlegg litt mens du kom med ditt forrige svar....)

Hadde egentlig bestemt meg for at jeg skulle bare ha 4-hjulstrekk heretter, men det har jo ikke Volkswagen enda på sine elbiler. Hadde reservasjon på en Tesla modell X, men regnet på det at kost/nytte verdien ble for liten. I tillegg mye slit med å komme i kontakt med Tesla med mindre man møtte opp personlig i butikken......

Derfor skal jeg ha en e-Golf som til og fra arbeid bil + en del annet. Har jo Sharanen til dager jeg føler at jeg trenger 4-hjulstrekk.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

madsolsen

min viste 258km ved full lading..4 mil senere med noe jeg vil kalde pen kjøring (rundt 14-15 kwh/100km) så er jeg nede på 150km..
fra full lading får jeg ut ca 12 mil før den er nede på 40km.. og dette ved temp rundt 5-10 grader..så jeg får vel 5 mil rekkevidde når vintern kommer  :o tredje forsøk nå på dette, men får ikke ut mer.. gjelder e-golf fl 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA