Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladekladd / strømbegrenser

Startet av Balle Clorin, søndag 08. oktober 2017, klokken 12:16

« forrige - neste »

Balle Clorin

Min nye Twizy er på plass på min parkeringsplass i borrettslagets fellesgarasje. Der er vanlig jordet stikkontakt beregnet for verktøy, arbeidslampe, støvsuger o.l.
Dette er en 10A kurs, altså maks 2,3 kW.

Dette skaper et uforutsett problem, i og med at Twizy kan trekke opp mot 16A ved lading, og kan overbelaste kursen og (forhåpentligvis bare) at sikringen ryker. I og med at Twizy bruker standard "hus-kontakt", så kan strømreguleringen ikke gjøres automatisk, slik som på "vanlige" elbil ladere.

Så, hvor kan jeg kjøpe en type ladekladd / strømbegrenser, som kan MANUELT stilles inn til å begrense strømmen til maks 10A OG som har standard jordet "husstøpsel" både inn og ut (støpsel inn / stikkontakt ut)?


Rune Jacobsen

Hei

Har bare 10 A på kursen i garasjen min akkurat nå. har ikke vært et problem for meg å lade opp eller at sikring går.

Balle Clorin

#2
Om sikringen ryker eller ikke, kan kanskje være avhengig om batteriet er helt tomt før lading starter? Jeg mener at det er da Twizyens lader trekker mest.

Uansett, første kvelden jeg satte Twizyen på lading i fellesgarasjen, fikk jeg beskjed fra en kar i styret som sa at lading må begrenses til 8A, fordi også en 10A kurs, kabel og stikkontakt ikke tåler 10A kontinuerlig belastning over lang tid. Det vil bli varmgang også her, med potensielt katastofalt resultat, altså brann. Hvorfor det gikk så kvikt med denne tilbakemeldingen; sikringen i fordelingsrommet hadde gått!
Det er med andre ord et krav fra borettslaget om å begrense ladingen til 8A.

Det vil jo ikke være noe som helst problem å fullade en Twizy over natten, selv med 8A (i motsetning til elbiler med mye større batteri).

Jeg har sett at det finnes MANUELT begrensende ladekladder, 8A eller 10A (altså valg man stiller inn på selve kladden), men da er det med slike elbil-kontakter som brukes på større elbiler.

Jeg trenger derfor en slik kladd med "vanlige huskontakter", uten å måtte kjøpe en drøss med overganger, som i seg selv kan skape kontaktprobler med varmgang.

Mer info (hentet fra en infoside hos et annet borettslag i Stavanger-regionen):
http://tjensaas3.net/wp-content/uploads/2016/11/Derfor-duger-ikke-husholdningskontakten.pdf



Rune Jacobsen

Såpass ja... glad jeg slipper det problemet  :o

Har ladet opp fra 20 % uten noe problem, lader på en ledning som ble lagt ut til garasjen på 80 tallet. Har også tilgang til en 16 amp hvis det skulle bli behov for det. Nå lader du jo vanligvis bare twizyen i kansje et par timer før den er full igjen. det samme som å fyre med en kraftig ovn på vinteren dette som står på nesten hele tiden. kan være et problem med biler som lader en 6-8 timer, den ser eg.

Ikke sikker på hvor du kan fine slike begrensere, du må nok lete litt rundt.

Hvis sikringen gikk på dette, så trekker det noe annet også på denne, nesten garantert. Kansje du burde ringe noen som driver med dette å høre med en fagmann hva du kan få til.

Balle Clorin

Ja, jeg må nok snakke med ekspertisen til uka...

Jeg ser jo også at (etter mye Googling) det er noe uklart (endringer over tid?) hvor mye laderen i Twizyen kan trekke. Noen steder har jeg lest at noen (års-?) modeller bare skal lade med 8,5A. Noen modeller (land?) skal visstnok kunne lade med 3,7kW (16A)?
Jeg er noe skuffet over medfølgende brukerhåndbok, hvor jeg ikke kan finne ett ord om disse tekniske spesifikasjonene, angående lading.

jkirkebo

Sitat fra: Balle Clorin på søndag 08. oktober 2017, klokken 15:02
Jeg har sett at det finnes MANUELT begrensende ladekladder, 8A eller 10A (altså valg man stiller inn på selve kladden), men da er det med slike elbil-kontakter som brukes på større elbiler.

Jeg trenger derfor en slik kladd med "vanlige huskontakter", uten å måtte kjøpe en drøss med overganger, som i seg selv kan skape kontaktprobler med varmgang.

Det finnes ikke, og er ikke teknisk mulig å lage da det ikke er noen kommunikasjon mellom stikket og bilen. Eneste sted du kan få begrenset ladestrømmen er i bilen, finnes det ingen innstillinger eller en knapp for dette?

Skjønner ikke hvorfor Renault alltid skal være så veldig "franske" og gjøre alt på helt annet vis enn alle andre. Hadde de bare gitt Twizy et vanlig type 2 inntak så hadde jo dette vært null problem.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Balle Clorin

#6
Nei, ingen knapp som jeg har funnet. Som nevnt står det lite om dette i brukerhåndboken.

Interessant at vi har spesialister her  :)

Jeg kan ha misforstått når jeg har sett ladekladder med manuell instilling, men jeg kan jo spørre: Betyr det du sier, at de manuelt instilte kladdene med valg for 8A eller 10A, bare signaliserer til bilens lader hvor mye den skal trekke av strøm (via et type-2 stikk)?

jkirkebo

Sitat fra: Balle Clorin på søndag 08. oktober 2017, klokken 16:48
Jeg kan ha misforstått når jeg har sett ladekladder med manuell instilling, men jeg kan jo spørre: Betyr det du sier, at de manuelt instilte kladdene med valg for 8A eller 10A, bare signaliserer til bilens lader hvor mye den skal trekke av strøm (via et type-2 stikk)?

Det er korrekt. Tilgjengelig strømstyrke signaliseres via et pilotsignal til bilens innebygde lader, som må begrense strømtrekket sitt til det pilotsignalet tillater. Innstilling kan være manuell, eller automatisk ved lastdelingssystemer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Balle Clorin

#8
Takk for den bekreftelsen! Man lærer stadig  :)

Da er jeg forsåvidt like langt, og begynner å helle mot Rune Jacobsens teori om at det må være noe galt med opplegget i garasjen eller annen last på "min" kurs (stikkontakt for annenhver parkeringplass, så jeg deler med min nabo).
Jeg har altså fått beskjed om at sikringen (jeg antar 10A) røk (i et teknisk rom jeg ikke har tilgang til), mens Rune Jacobsen sier han lader hjemme på en 10A kurs uten problemer.
Beskjeden fra styret var at jeg må ha en ladekladd, som jeg nå har lært altså blir meningsløst for en Twizy.

Får lade på jobben da, eller på en eller annen måte bevise overfor styret hvor mye ladingen faktisk trekker over tid (fra start på nesten tomt batteri, til fulladet.)

En helt annen sak, er at borettslaget ikke har noe planer/tanker om lading/ladeopplegg for elbiler i fellesgarasjen, ikke engang hvordan forbruk skal belastes den som bruker strøm. Jeg TROR derfor at alle vi andre, via husleien, har betalt for dem som lader elbil. Jeg hadde håpet selv å komme igang med lading, for dernest å legge et juletakkekort i borettslagets postkasser og takke alle "fossil-kjørere" for deres velvilje til å betale for mine kostnader til transport-energi :-) Tror dere styret hadde våknet opp da?


Rune Jacobsen

Hvis du skal ha lading i annlegget nå, så er jeg nok redd du må ut med penger for å strekke en ny egen kurs til din plass. eller hvis du kan lade på jobben så er jo det bra.. tasta senteret har gratis strøm og då  ;)

Fossilbil

Jeg har kun 10A i garasjen min der jeg lader fra, og aldri hatt problemer med lading. Og denne kursen er fra 1982

Balle Clorin

Jeg prøver å få kontakt med styret i borettslaget (det er høstferie!), for å høre hva som var problemet, eventuelt om det i det hele tatt var et teknisk problem. Jeg er som nevnt ikke sikker på om jeg alene på "min" sikringskurs, det kan være overbelastning fordi andre er på samme kurs.

Jeg ladet på jobben i dag, og brukte en enkel Jula ampere/wattmåler, fra 80% til 100%: Jeg målte 9,4 ampere (fra en 16A kurs).

Jeg har bestilt en Powerbox fra Kenneth Nilsen, og han har sendt meg noe informasjon om siste firmware i denne boksen. Her skal man bl.a. kunne tune batterikontrolleren (laderen), og velge hvor mye lading man ønsker:
3. Added charging level. You can now choose between 7 charge levels
   1.   1.6 A   400 W
   2.   3.1 A   700 W
   3.   4.7 A   1,050 W
   4.   6.3 A   1,400 W
   5.   7.8 A   1,750 W
   6.   9.4 A   2,100 W
   7.   10 A   2,230 W


Med andre ord, alle muligheter til å tilpasse seg "vanskelige borettslagstyrer", som ikke har vært "fremsynte"! -:)



Rune Jacobsen

har godt rundt å sikla på den boksen eg og. Men må spare opp litt først... når får du den? vært kjekt å få prøvd ein trimma twizy og før eg kjøper en egen  ;D

Balle Clorin

Powerbox'en kommer nok i løpet av uka. Jeg må imidlertid få orden på dette med lading hjemme først. Foreløpig må jeg jo ha nok strøm til å komme meg tilbake til jobben for å lade, så jeg får ikke "herjet" (testet det jeg vil) så mye hjemme enda...

Fossilbil

bare å lade på Tasta senteret :)

Fint sted å parkere doningen når man henter ungen i barnehagen, for å så gå ned og hente bilen fulladet etter middag  :laugh:

Men den boksen din vil jeg osgå ha en sniktitt på :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA