Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Overvåkingskamera

Startet av GuFa, lørdag 07. oktober 2017, klokken 12:16

« forrige - neste »

GuFa

Noen som har montert overvåkingskamera i Ioniq Electric? Kamera må ha kontiunerlig strøm. Hvor henter en strøm fra? Vil helst unngå å koble direkte til 12V batteri.  Ellers virker det som om alt slår deg av når Kraft bryter slås av.... :(

autopass

Vet det har blitt hentet strøm fra kupelyset over speilet. Ikke forsøkt selv men mener å ha lest det på et forum.
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

geear

Kjenner ikke Ioniq, og på generell basis så er det ryddigst å kable til sikringspanelet, men det er mange enklere alternativer. På noen biler kan du flytte sikring en posisjon for å gi strøm til sigarettennere også når tenningen er av (VW), så det kan være mulig å sjekke opp, ellers er OBDII-adapter ofte det enkleste. Der er det alltid +12V. De får du ferdige med sigarettennerhunn, micro-usb, mini-usb etc., og passer ikke det så kan du jo alltids klippe pluggen på ledningen som følger kameraet og finne frem loddebolten.

Eks:
http://www.ebay.com/itm/OBD-II-Plug-Hard-Wire-Micro-USB-Power-Adapter-For-Mini-0805-0806-0826-0903-Cam-/131528446842?hash=item1e9fb4d37a:g:uvIAAOSwpDdVbxvC

http://www.ebay.com/itm/OBDII-Charging-Cable-Mini-USB-Power-Adapter-with-Switch-Button-OBD2-Connector-/172727608363?hash=item28375e242b:g:gIsAAOSwz71ZPtAl

Det finnes også adaptere for å "stjele" strøm fra eksisterende sikringer, plugges rett i sikringsholderen og gir ekstra uttak.

Zimon

Leste i en annen tråd her eller annet sted at avstanden mellom OBD porten og plastdeksel ikke var så stor. Så det å sette inn en klump der resulterte til at man ikke fikk på plass dekselet.

Så den øverste som ble linket til med powerbryter på toppen vil nok bli for stor, men kanskje den nederste.

Har TS sjekket begge sigarett tenner uttakene under Infotainment panelet? Der er det sigarett tenner + 180W uttak. Evt sjekket USB port i boksen under armlene om den suplerer strøm selv om bil er av?
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

HPSE

Eg har et som kan filme ved bevegelse om det er tilkoblet strøm hele tiden... Man får ikke strøm fra usb/12v når bilen er av.. Eg har kjøpt en sånn for å koble til sikringsboksen, men ennå ikke fått gjort det:

https://www.komplett.no/product/816034/foto-video/video/videokamera/kamera/blackvue-power-magic-pro?offerId=KOMPLETT-310-816034#

Alternativt kan man koble kamera til f.ex kupelys for få strøm 24/7 (når det er bevegelse). Dette er testa ut av en annen og funker bra.
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

GuFa

Har testet Cupe lys. Var det ideelle stedet å hente strøm, men dessverre, slås strømmen av med Power bryter  :-\

GuFa

#6
Har denne, som går rett i sikringsboks. Fulgte med kamera, men er for stor. Denne er Midi, trenger Mini flatsikring.
Må bare finne et uttak som gir kontiunerlig strøm. Finner heller ingen som selger  mini adapter :-(

Ramnes

Sitat fra: GuFa på lørdag 07. oktober 2017, klokken 12:16
Noen som har montert overvåkingskamera i Ioniq Electric? Kamera må ha kontiunerlig strøm. Hvor henter en strøm fra? Vil helst unngå å koble direkte til 12V batteri.  Ellers virker det som om alt slår deg av når Kraft bryter slås av.... :(

GuFa
Jeg har dette i min bil. Strømmen hentes fra et batteri som jeg har under setet som er laget til formålet og som lades fra f.eks. sigarettenner når du kjører. Batterikapasitet er nok for 3 dager til 2 kameraer. Skal se om jeg finner linken til batteripakken og legge det ut her.

Jørn
Jørn

Ramnes

Sitat fra: Ramnes på onsdag 18. oktober 2017, klokken 15:41
Sitat fra: GuFa på lørdag 07. oktober 2017, klokken 12:16
Noen som har montert overvåkingskamera i Ioniq Electric? Kamera må ha kontiunerlig strøm. Hvor henter en strøm fra? Vil helst unngå å koble direkte til 12V batteri.  Ellers virker det som om alt slår deg av når Kraft bryter slås av.... :(

GuFa
Jeg har dette i min bil. Strømmen hentes fra et batteri som jeg har under setet som er laget til formålet og som lades fra f.eks. sigarettenner når du kjører. Batterikapasitet er nok for 3 dager til 2 kameraer. Skal se om jeg finner linken til batteripakken og legge det ut her.

Jørn

GuFa
https://www.blackboxmycar.com/products/cellink-battery-b?variant=37741898311
Det finnes sikkert billigere løsninger også.

Jørn
Jørn

Sjulimann

Det kalles vel strengt tatt Dashbordkamera? :P
2013 Leaf Tekna Gen2 (2017-2020)
2020 Tesla Model 3 Long Range AWD (2020- )

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA