Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prøvekjøring Kona / Stonic

Startet av HCO, fredag 06. oktober 2017, klokken 09:51

« forrige - neste »

ProsjektX

Også enig med de over her...  8) Har kikket på både Kona og Niro, bensinversjonene så klart, og synes Kona er et hakk ned, spesielt interiørmessig. Så er det en mindre bil også, mindre enn Ioniq som jeg har nå, så slår nok fra meg Kona og satser på Niro, eller evt Tesla Model 3, men har en følelse av at den kommer til å bli dyrere enn jeg har lyst til å gi for en bil og så er det tross alt en sedan. For meg ihvertfall blir Niro en mer praktisk og litt finere familiebil og det mest aktuelle for neste utskifting
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

AmocoCadiz

Nå kan jo elversjonene komme i andre utstyrsvarianter enn fossilutgavene,
regner med at elversjonene vil lanseres som mer moderne og "high-tec" slik at de får mer spennende utstyr og fler valgmuligheter med utstyrspakker.
Også designmessig vil det bli endringer ute og inne, i hovedsak front utvendig men også andre designelement som speil som kan bli mer cv effektive. Innvendig kan designpakkene ev. gi mindre hardplast i interiøret,
også som grunn for å kunne selge elutgavene, som relativt sett bl.a. fra bilstørrelsen, blir en del dyrere.

Det som også taler mot at Kia Niro blir mer eksklusiv og designmessig mer attraktiv enn Hyundai Kona, er vel fabrikkens posisjonering av søstermerkene,
hvor Hyundai skal vær den mer eksklusive og Kia den kostnadseffektive.

Sorlandsinv

Prøvekjører Kona bensin nå i helga.
første inntrykk er veldig positivt.

Pros:
Fin å kjøre
Head up display er veldig nyttig
Gode seter

Cons:
Bagasjeplass finnes ikke. Kan til nødsituasjon dytte en dameveske bak.
Likte ikke sikt fra bakspeil.

Cral

Fossil Kona får du ikke med ACC (SCC hos Hyundai/Kia) det kommer i elbil utgaven.
Så forskjeller blir det mellom fossilene og elbilene.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Sorlandsinv

Vel, klart det blir forskjeller. Men i og med man mest sannsynlig må bestille elbilen usett, er det bedre å teste bensinversjonen enn å ikke teste i det hele tatt. Jeg er mest ute etter å få kjenne på størrelse og komfort og slikt. Tviler på at bilsetene blir annerledes, for eksempel.

tuono

For oss andre som har sett Kona i bensinutgave så er det tydelig at størrelsen på de enkelte damevesker er høyst varierende.

Thorbjørn Hellehaven

Har prøvekjørt Ioniq (for å få forhold til elektriske egenskaper), men såvidt prøvesittet Kona. Følte at jeg satt bra og så greit i Kona, men skal kjøre den før jeg eventuelt bestiller EV, når spesifikasjoner blir kjent, da kan jeg forholde meg til hva jeg skal "ignorere".
Stonic er lite interessant, siden den ikke kommer som EV, jeg synes Niro PHEV var mer relevant som forsmak på EV, likte ikke girskiftet, men det er jo ikke relevant for EV.
Håper at alle spesifikasjoner snart blir kjent, så jeg kan ta stilling til om det blir interessant å bytte, eller om jeg må fortsette å vente på "det unevnelige".

Sorlandsinv

Sitat fra: tuono på søndag 21. januar 2018, klokken 13:58
For oss andre som har sett Kona i bensinutgave så er det tydelig at størrelsen på de enkelte damevesker er høyst varierende.

Hehe, når jeg skrev dameveske så mente jeg at det var ikke mye plass, rett og slett. Jeg har aldri hatt elbil før, og er vant med stasjonsvogn - derfor kommentaren. Når det er sagt, er det null stress for to voksne å reise på ferie med bilen, men om to voksne med småbarn (barnesete) og barnevogn skal av gårde, så blir det vanskelig.

tuono

#38
Hadde en bensinutgave på prøving imens duracellkaninen var inne på service. Fikk låne den fra tirsdag til onsdag.

Bedre seter enn Ioniq synes jeg. Helt annen utforming. Håper de beholder setene på EV, og ikke roter seg bort i noe GM-aktig opplegg for å lage plass!

Veldig fint fungerende lysautomatikk (aut. blending og aut. kurvelys).
Langlys som faktisk tenderer til veldig bra.

Forhåpentligvis viderefører de midtkonsollen fra Ioniq, og ikke tuller det til med sånn rørepinne som de øvrige elbilprodusenter tviholder på.

Merkbart bedre lydanlegg enn på Ioniq (har aldri brukt noe annet enn DAB-radio på noen av bilene).

Håper de koster på automatisk bakluke på EV, ikke bare opplåsbar via fjernkontroll.

Betjening veldig gjenkjennbar fra Ioniq.

Ser at noen ikke likte sikten i bakspeilet. Den skjønte jeg ikke.

Likte bilen veldig godt. Gleder meg til å hente ut min en eller annen gang på ettersommeren forhåpentligvis. Men for de som skal ha familiebil er det nok verdt å heller vurdere nye Leaf ut i fra prøvekjøringene som publiseres i norske aviser i dag.
https://www.dinside.no/motor/vi-har-kjort-nye-nissan-leaf/69365789#_ga=2.199746982.906281217.1516785177-1385241362.1476969559



kentroger1

#39
Jeg har en Hyundai Kona tilgjengelig hele uka siden samboer(ikke kona) har hatt nærkontakt med brøytebil og bilen hennes er på rep.

Prøvekjørte den igår på relativt dårlig, sporete veg samt noe svart asfalt(is).

Erfaringer etter denne turen:
+ 1.0 liter bensinturbo går bedre enn man kan frykte
+ Autolys(fjærn/nær/kurve) fungerer bra
+ Baksetene legges ned og blir liggende flatt for større bagasjerom
+ Masse utstyr ellers som fungerer bra

- Kjørekomforten oppleves som stiv og kantet på dårlig veg. Sporer en del, føles litt som jeg sitter på en trekrakk og spretter oppå.(Litt overdrevet, men beste metaforen jeg kommer på)
-Bagasjerom, dårlig utformet og vanskelig å få med seg veldig mye, med mindre man legger ned setene.
- Er du over 185 blir det fort trangt både foran og bak.
- Greit interiør, men litt Skoda/VW(2013) inspirert dessverre.
- Dårlig Fjernlys

Samboer digger bilen, mens jeg nok trenger en bil som har litt mykere oppsett kjørekomfortmessig. Jeg foretrekker nok Ioniq bedre totalt.
2019 Hyundai Ioniq EV Rød

Jakal

Hei Kentroger1,

jeg har ikke fått prøvesitte Kona, og blir derfor litt bekymret når du sier at bilen blir for liten for oss over 185 cm (jeg er ca 1,90). Snaut baksete er ingen overraskelse. Men hva er årsaken til at du mener forsetet ikke passer for oss langbeinte? Er det takhøyde, avstand til pedaler, ratthøyde, kort sete eller noe annet?
Sikkert noen flere som kan fylle inn med erfaringer.
Forøvrig håper jeg jo at el-versjonen blir en smule større innvendig.

tuono

Det der er høyst subjektivt. Er selv 188 og bygd for å vare, ikke for fart. Førerplassen er riktig bra på bensinutgaven. Romslig og fin. Gode seter! Det samme på passasjersiden.
Men igjen: Kona EV blir garantert ikke et godt valg for dem med krav til mye baksete- og bagasjeplass. Se #38 i denne tråden.

trykkertor

Sitat fra: tuono på torsdag 22. februar 2018, klokken 07:31
Det der er høyst subjektivt. Er selv 188 og bygd for å vare, ikke for fart.
Enig. Jeg er 195cm og normalbygd.
I alle de biler jeg har eid, har jeg aldri brukt bakerste posisjon på noen seter.
Da snakker vi alt fra Suzuki Swift, og KIA Sportage, til Toyota Camry og Renaul Clio.
Men så mener jeg ikke rett sitte stilling heller er utstrakte ben og armer.
Noen trenger jo nærmest å "ligge" når de kjører bil.

jodd

#43
Etter å ha hatt Kona på hjemlån, syns jeg at setet er bilens svakeste punkt.

Jeg er over 190cm, og problemene for meg er:
* Kort og flat sittepute gir dårlig støtte under lårene
* Korsryggstøtte kan kun justeres inn/ut. Skulle gjerne hatt opp/ned også, for å treffe bedre
* Skinnsetene er litt for glatte, og har dårlig sidestøtte.
Ettersom jeg opplever det samme i 90% av alle japanske/koreanske biler jeg prøver, er ikke dette så alvorlig som det kanskje høres ut . Dessuten er jeg bortskjemt med gode seter i den bilen jeg har nå, så forskjellen oppleves nok større for meg enn mange andre.

På den positive siden, ble jeg overrasket over kjøreegenskapene. Jeg synes Ioniq er for myk og gir for lite tilbakemelding i rattet, altså en komfort-preget kjøreopplevelse. Kona er fastere i fjørene og har bedre feed-back gjennom rattet. Den føles rett og slett litt mer sporty. For meg er det en klar fordel.
Jeg ble også overrasket over hvor tight og fin den er over skarpe ujevnheter i veien. Vi har noen fartshumper i nabolaget som raskt avslører dårlig sammenskrudde biler, men Kona avslørte ingen svakheter.



___________________________

01.03.2019: Tesla Model 3 LR AWD FSD

tuono

Og her er det forvirringen fort kan bli komplett for dem som velger å forholde seg til hva vi som har prøvd en bil sier.

Ikke gjør det! Les alt med den aller dypeste skepsis og finn ut av ting selv.

Alt er subjektivt. Noen av oss har hatt samme positive oppfatning om kjørekomfort og plass. Andre betegner bilen som en trekrakk på veien og er ikke i stand til å sitte normalt i bilen.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA