Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prøvekjøring Kona / Stonic

Startet av HCO, fredag 06. oktober 2017, klokken 09:51

« forrige - neste »

HCO

Kia Stonic er "søstermodellen" til Kona, og erfaringsmessig er søstermodeller fra disse merkene svært like. De første Stonic-ene til Norge ble sendt fra fabrikken i midten av september, og forhandlerne regner med å ha demobiler klare i slutten av oktober.

Jeg har derfor satt meg på liste til prøvekjøring av Stonic. Dersom det blir en positiv opplevelse, og Hyundai bekrefter hengerfeste, er det mye som tyder på at dette blir den neste familieraceren vår.

Jeg er veldig spent både på innvendig plass og på kjøreegenskaper. Som elbil får Kona over 200 elektriske hester, og vil antakelig veie 1350-1400kg. Dette, sammen med at det er kompakt-SUV-segmentet vi snakker om betyr at dette antakelig ikke blir en bil for de som liker "autostrada-komfort".
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

kaiat

Jeg så dette i en annen tråd her:
Sitat fra: Jakal på torsdag 05. oktober 2017, klokken 21:30
Dessverre, bekreftet at Stonic ikke kommer som elbil, til importørens ergrelse.Men Niro´en kan fort bli en salgs-suksess som EV.

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,35690.msg619109.html#msg619109

HCO

Det spiller ingen rolle for oss kunder om det står Kia eller Hyundai i grillen. At det er ergerlig for importøren og forhandlerapparatet av Kia, forstår jeg godt. Dette kan bli en virkelig vinner i 2018 og 2019.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

bno

Prøvekjørt Kona i dag. Kortversjon: Imponerende bra og gleder meg til å få elversjonen kønummer 236

AnfieldRoad

Sitat fra: bno på mandag 11. desember 2017, klokken 16:19
Prøvekjørt Kona i dag. Kortversjon: Imponerende bra og gleder meg til å få elversjonen kønummer 236

Jeg har kø nr 9000!

MÅ ha denne bilen!

HPSE

Sitat fra: bno på mandag 11. desember 2017, klokken 16:19
Prøvekjørt Kona i dag. Kortversjon: Imponerende bra og gleder meg til å få elversjonen kønummer 236

Har kønummer 430 ca. Håper på å få bil på første båt :D

Er jo sagt at det sannsynligvis kommer både demo og kundebiler på første båt... Er ganske sikker på at mange som står på listen (også de første 4-500) ikke kommer til å bestille. Mange har nok bare satt seg opp for å få info osv.. Vi får se :-)

Men hvilken farge skal eg ha? Lurer litt på Rød med svart tak.
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

AnfieldRoad

Jeg tror det er mange som hopper av!

Det over 13 000 påmeldte som er interressert. Men tror tallet er veldig høyt siden det ikke er noe innskudd av penger enda.

Gyldige kontrakter skal da komme sannsynligvis i Januar. ( iallefall det jeg har blitt fortalt) Da er det din "KØ lapp" som er gjeldende.

Desverre er jeg langt bak i køa! Irriterer meg!

Jeg skal kjøre 40 000 i jobb og kommer til å tjene 25 000 pr år ekstra i km godtgjørelse vs diesel. og drivstoff sparing i tillegg på 25 000. Mnd utbetalt kmgodtgjørelse blir ca 15 000.
Det er ingen tvil om at jeg skal ha ELBIL! med da rekkevidde.

Har snust litt på TESLA, men det er 75D som er aktuell, men denne skal tesla kvitte seg med og tror at verdifallet på akkuratt denne kommer til å bli stor risiko. Da er det bedre med en Hyundai Kona og mye mindre gjeld.

Jeg har sett på KONA bensin utgave og liker størrelsen og sittestilling.

Har Hyundai I40 idag og er meget fornøyd med Hyundai.

Ellers har jeg en Opel Ampera muligens tilgjengelig over nyttår til under 350 000. Men jeg tror den er for liten.

Dersom KONA kommer med samme størrelsen som bensinutgaven er det bankers!

MEN DEN JÆVLA KØA!....:)

Gnilre

Sitat fra: Rune Østli Tønseth på tirsdag 12. desember 2017, klokken 10:41
Ellers har jeg en Opel Ampera muligens tilgjengelig over nyttår til under 350 000. Men jeg tror den er for liten.

Dersom KONA kommer med samme størrelsen som bensinutgaven er det bankers!
Jeg skjønner ikke at du kan få Ampera-e til å bli for liten og venter på Kona. Kona og Ampera-e er utvendig omtrent like store. Den innvendige kupéplassen i Ampera-e er større enn Kona. Setene i Ampera-e oppleves av noen som trange. Bagasjerommet i Ampera-e er større enn Kona.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

AnfieldRoad

Sitat fra: Gnilre på tirsdag 12. desember 2017, klokken 13:48
Sitat fra: Rune Østli Tønseth på tirsdag 12. desember 2017, klokken 10:41
Ellers har jeg en Opel Ampera muligens tilgjengelig over nyttår til under 350 000. Men jeg tror den er for liten.

Dersom KONA kommer med samme størrelsen som bensinutgaven er det bankers!
Jeg skjønner ikke at du kan få Ampera-e til å bli for liten og venter på Kona. Kona og Ampera-e er utvendig omtrent like store. Den innvendige kupéplassen i Ampera-e er større enn Kona. Setene i Ampera-e oppleves av noen som trange. Bagasjerommet i Ampera-e er større enn Kona.

Hei

Slik jeg ser det er Hyundai større en Ampera. Spesielt i bredden. Også bagasjen vil bli større. Kanskje antall liter er likt. Men utformingen av bagasje går i favør til Kona for min del.





AnfieldRoad


tuono

Har sett både Ampera-E og Kona (bensin) ved siden av hverandre. Dette er en diskusjon helt uten mening. Er himmelvid forskjell på bilene plassmessig. I Kona sin favør. Og Kona (fortsatt bensin) har seter av normale dimensjoner.

AnfieldRoad


Gordon Retriever

Sitat fra: Rune Østli Tønseth på tirsdag 12. desember 2017, klokken 16:44
30 cm bredere bil

...hadde gitt ganske rare proporsjoner.

30cm forskjell er bredde henholdsvis med og uten sidespeil

Siterer meg selv fra en annen tråd:

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 13. juli 2017, klokken 21:19
Sitat fra: Ebe på torsdag 13. juli 2017, klokken 18:30Er ikke Kona større enn Ampera-e?

Lengde 4165 mm
Bredde 1800 mm
Høyde 1550 mm
Akselavstand 2600 mm


Lengde 4166 mm
Bredde 1765 mm
Høyde  1595 mm
Akselavstand 2601 mm


Hvilke tall som tilhører hvilken bil?
Bolt/Ampera-e er slår Kona på alle mål unntatt bredde.

AnfieldRoad

Du har rett bredden til kona var med speil.

Ikke stor forskjell på bredden. Litt større Hyundai. Har du setemål? Det blir interessant

AmocoCadiz

Opplever at Kona har langt bedre "stance" enn AE som er mer høyreist,
designen med større panser forsterker et bredere og mer kraftfullt uttrykk visuelt sett.
( ser bra ut i hvit farge også)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA