Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levetid originale dekk

Startet av PaulusA, fredag 06. oktober 2017, klokken 09:16

« forrige - neste »

PaulusA

Er det noen her som har fått noe bra antall km på de originale 17" Michelin eller 18" Continental dekkene?

Hvilke erfaringer har dere i forhold til dekkslitasje?
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

CitB59EL

På vår første B klasse fikk vi satt på Conti 17" med A i rulle motstand. Disse var 50% slitt etter 1 sesong(22000 km) og måtte ville ha blitt bytte etter 1 sommer til(4-4,5 mm igjen). Dette var skummelt dårlig synes jeg selv. Byttet inn i ny B klasse med 18" og App. Disse dekkene ser ut til å vare noe det samme. Ca 0,5 mm pr 2000. Så regner med  3-4 sesonger siden bilen går mindre nå (12-13000 året). Men Conti er jo ikke akkurat kjent for å vare lenge! Da er Michelin bedre. Blir ikke Conti neste gang. 
Kan nevne som en digresjon at på min Berlingo El med Toyo NanoEnergy i 205/65-15 med A i rulle motstand fortsatt er 4-5 mm mønster igjen! Denne bilen har gått 78000 km og 3 sesonger.... og har dekk minst 1-2 sesonger til! Ekstremt imponert! Vinter dekkene har 4 mm igjen (Nokian 195/65-R2) og blir byttet nå.   

elektrolux

Sitat fra: CitB59EL på lørdag 07. oktober 2017, klokken 09:48
Kan nevne som en digresjon at på min Berlingo El med Toyo NanoEnergy i 205/65-15 med A i rulle motstand fortsatt er 4-5 mm mønster igjen! Denne bilen har gått 78000 km og 3 sesonger.... og har dekk minst 1-2 sesonger til! Ekstremt imponert!

Tillot meg å lagre denne infoen i Wikiet:

http://elbilwiki.no/index.php/Berlingo/Partner

Håper det er OK?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PaulusA

Ja, jeg har lignende erfaringer med Conti og Michelin.
Vil nok derfor mest sannsynlig velge Michelin neste gang.

Jeg har ikke mye erfaring med Toyo, men hvis dekk har en "fantastisk" levetid tyder det på at gummien har blitt hard.
For dekk ned til ca 4mm (min minimum for sommerdekk), er maks km en kan hente ca 50.000 km. Dette av de beste dekkene.
Det kan høres ut som at disse Toyo dekkene er i nærheten av dette, og sånt sett veldig bra!
Jeg har tidligere kun sett det samme med Michelin, og i nærheten med noen originale Yokohama dekk til en Subaru Outback.
Noe som kan øke antall km er stor rulleomkrets i forhold til vekt, da burde i3 med Bridgestone ha alle muligheter for mye km på dekkene.
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA