Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varme/AC

Startet av Olemann, torsdag 05. oktober 2017, klokken 21:20

« forrige - neste »

Olemann

Har enda ikke fått skikk på hvordan jeg bruker varmeapparatet uten å sette på AC/avfukting/kompressor. Og vice versa.
Dette er jo styrt av en felles bryter for AC/Vame, men det må da, som alle andre nyere biler jeg har hatt de siste årene, være mulig å velge bare en av disse.  Det er jo enda viktigere her enn på en fossil, i og med at det handler om energiforbruk. 

Noen som har tips? 

Ipadjove

Kunne også tenkt meg at det gikk an å velge bare varme eller bare kulde. Slik som på varmepumper hjemme.

Como

#2
Sitat fra: Olemann på torsdag 05. oktober 2017, klokken 21:20
Har enda ikke fått skikk på hvordan jeg bruker varmeapparatet uten å sette på AC/avfukting/kompressor. Og vice versa.
Dette er jo styrt av en felles bryter for AC/Vame, men det må da, som alle andre nyere biler jeg har hatt de siste årene, være mulig å velge bare en av disse.  Det er jo enda viktigere her enn på en fossil, i og med at det handler om energiforbruk. 

Noen som har tips?
Du får ikke varme uten å skru på AC/Varme. Dette overrasket meg også. Lurer litt på om bilen egentlig var tiltenkt varmepumpe ut fra denne knappeløsningen. Da hadde det kanskje vært et poeng. Så hvis de ikke har funnet en mer effektiv måte å varme bilen ved hjelp av AC, så er dette en dårlig løsning for en elbil. Men jeg er ikke så teknisk av meg at jeg vet hvordan dette virker.
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

Gliderman

Kanskje et dumt spørsmål, men med den batterikapasiteten Ampera-e har, hvorfor ikke bare la den stå i auto??
Eneste jeg stiller på er temperaturen.
På Leafen sjonglerte jeg med dette, men nå gidder jeg ikke. Mulig jeg endrer oppfatning til vinteren, men tviler.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Tom E.

På alle mine europeiske biler har jeg kun brukt auto funksjonen på klima anlegget. 22 grader på vinteren og 21 grader på sommeren. Vi snakker om en mengde biler her som Volvo XC 70, Opel Insignia, Mercedes 160 CDI, Volvo 850, Mercedes 320 E og Audi 90 Quattro.

På mine japanske biler som Pajero, Space Star, Lancer, Land Cruiser, Camry og Corolla har jeg normalt brukt noen måneder for å finne ut hvordan jeg manuelt stiller inn klima anlegget for maksimal komfort.

På min Ampera E har jeg etter 4 måneder enda ikke funnet ut av klimanlegget. Jeg knoter hver dag med å finne den perfekte innstillingen. Auto funksjonen gjør bilen enten for varm eller kald innvendig. Vennligst forklar meg hvordan dere gjør det for å oppnå nødvendig komfort i bilen. Jeg har prøvd alle innstillinger + litt til.

Arha

Jeg bruker auto på 22 grader, men stiller luftstrømmen manuelt.  Nå står den kun på fotvarme, men i sommer brukte jeg både fot, vindu og dashborddyser.  Dette synes jeg virker greit, men full auto skifter for mye mellom oppvarming og nedkjøling dessverre.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Olemann


Problemet med kombinert AC og varme er at bilen sløser vekk energi.  Det er relevant uavhengig av batteriets størrelse, turens lengde osv.
Om man har stilt den på f.eks. 18 grader en høstdag, og så kjører en periode i sol, så vil bilen ikke bare skru av varmen når bilen blir over 18 grader, men starte aktiv kjøling for å oppnå 18 grader.  I stedet for å bruke 2-3 minutter på denne nedkjølingen ved kun å stoppe varmen.  Som ville vært tilstrekkelig.
Håper dette fikses i en SW update på en eller annen måte.
Men da er det tydeligvis ikke jeg som knoter med knapper, men bilen som mangler en knapp....:-)

ElTorro


Ofte kan det være slik at man stiller inn på 23gr for å få god varme i kupeen, men etter en stund blir dette litt for varmt.

Har man da satt på Auto og justerer ned til 22 gr, så i stedet for å redusere litt på oppvarmingen, så begynner den å kjøle for raskt å "etterkomme førerens ønske" om én grad lavere temperatur.

Har funnet ut at det da er bedre å slå av Varme/AC noen minutter, til temperaturen i kupeen synker, så sette den til ønsket temperatur, feks. 21 gr, og så skru på igjen Varme/AC.

Temmelig tungvint i forhold til kun å la den stå på Auto, men det ser ut til at dette funker dårlig med våre nordiske temperaturer.   >:(
> Th!nk City 2010 mod. m/Litium ion batteri.  110.000 km pr. 01.01.2019.  Montert Webasto bensin.
> Nissan Leaf US 2015 mod
> Opel Ampera-e levert 14.06.17

zbk

Har også merket meg tendensen til å være veldig av eller på for kjøling/oppvarming, såpass at jeg har rapportert det til forhandler. Lukter dårlig programmering for meg (på samme måte som vindusviskerne som er litt ujevne og dag/natt på displayet som også er litt odde).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Olemann


Har meldt dette inn til forhandler, de også håper på en SW update på dette.

Minor

Et annet problem med fast kobling av varme og aircondition er at det gir veldig tørr luft i kupeen.
De automatiske kimaanleggene som jeg har vært borti fungerer slik at ved utetemperaturer over ca +2 grader så kjøles luften først for å trekke ut fuktigheten. Deretter varmes luften opp til ønsket temperatur. På denne måten unngår man fuktighet inne i bilen og alt som heter dugg på vinduer. Jeg antar at det er slik det fungerer i Ampera e også.
Ulempen er jo at lufen etter en tids kjøring blir veldig tørr. Dette fører til økte problemer for de som har problemer med "tørre øyne". Apotekene selger jo tåresubstitutter i bøtter og spann, så "tørre øyne" er nok ikke et sjeldent fenomen.
På andre biler kan man slå av kjølingen, og beholde varmen, og på den måten unngå at luften blir så tørr.
Også av denne grunn bør Opel sørge for at det blir mulig å bruke varmeapparatet uten samtidig måtte bruke AC.

Tellus

Virker som programvaren er i 'smarteste' laget. Om morgenen nå om dagen stiller jeg inn auto 23 grader når jeg reiser til jobb. Etter en stund er det varmt nok og jeg skrur ned til 22 for at det ikke skal bli varmere. Da virker det som om programvaren tror jeg sitter og gisper av varme og spytter ut kaldluft. Resultatet er at jeg enten må vri tilbake på 23 grader eller slå av auto. Ikke noe stort problem dette, men litt irriterende at GM ikke greide bedre enn dette.

Leafen er således mye smartere da den lar brukeren få lov til å lirke systemet forsiktig opp og ned.

Men rekkevidden imponerer virkelig  ;D

Trond.m

Er kjent med at Ampera-e ikke er helt optimal i forhold til å holde jevn temperatur. Men hvorfor starter du med 23 grader. Den blir vel ikke fortere varm da ?

Counterpointer

Sitat fra: TM på onsdag 11. oktober 2017, klokken 13:45
Er kjent med at Ampera-e ikke er helt optimal i forhold til å holde jevn temperatur. Men hvorfor starter du med 23 grader. Den blir vel ikke fortere varm da ?
Jo den blir det. Det er det som er galt med systemet, det fungerer ikke som en termostat men en av (22 grader) og på (23 grader) bryter. For å komplisere det ytterligere er det ikke konsekvent heller!

Gliderman

Det begynner å bli kjølig ute og varemebehovet inne i bilen stiger. Noen som har eller tenker på å isolere varmekolben i motorrommet? Den er helt uisolert i dag og det må bli et markant varmetap i et kaldt motorrom. På 1. gen Leaf hadde dette en effekt.
En bekymring er at varmekolben blir for varm, men det burde vel termostaten ta seg av. Slangene fra kolben og inn til varmeveksleren inne i bilen blir også varme og kan nok med fordel isoleres bedre.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA