Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Står du i kø?

Startet av wattgolf, torsdag 05. oktober 2017, klokken 12:23

« forrige - neste »

Panduck

Om man har opplevd køproblem på fortum sine ladere i uke 40 / 41, så gi fortum beskjed om hva man synes. "Lad så mye du vil for 150kr" er ikke en god oppskrift på å unngå kø!

geear

Sitat fra: Panduck på mandag 09. oktober 2017, klokken 19:23
Om man har opplevd køproblem på fortum sine ladere i uke 40 / 41, så gi fortum beskjed om hva man synes. "Lad så mye du vil for 150kr" er ikke en god oppskrift på å unngå kø!
Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke det har gjort noen forskjell. Hvorfor skulle det egentlig gjøre det? Betaler man 150,- for hurtiglading for et døgn så er det fordi man skal et sted... Samboeren stod i ladekø på Moi (Kiwi/Fortum) på fredag i noen minutter. Hun sparte sjokkerende 75 kroner på 48 mil, og ladet ikke mer enn hun hadde gjort om hun betalte fullt.

Panduck

Sitat fra: gr på mandag 09. oktober 2017, klokken 22:26
Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke det har gjort noen forskjell. Hvorfor skulle det egentlig gjøre det? Betaler man 150,- for hurtiglading for et døgn så er det fordi man skal et sted... Samboeren stod i ladekø på Moi (Kiwi/Fortum) på fredag i noen minutter. Hun sparte sjokkerende 75 kroner på 48 mil, og ladet ikke mer enn hun hadde gjort om hun betalte fullt.

Ref en kommentar på fortum sin post om dette, en person opplevde kø flere steder, og to ladere der folk var nær 100% på nebbenes.

Dersom ladingen er "allerede betalt", haster det ikke å gjøre seg ferdig med det man spiser på kafeen, og har man litt ekstra tid ved en butikk man handler på i nærheten, hvorfor ikke koble seg til å bruke det når man først har det.

Jeg tror Fortum gjør dette for å få enda flere til å bruke laderene sine, hva annet vil være poenget (firma gjør normalt ikke ting for å være snille), det vil da opplagt kunne føre til mer kø.

geear

Fullt mulig du har rett, men for de som skal så langt at det lønner seg å kjøpe dagspass til 150,-, så er det nok ikke mange som gidder å lade lenger enn de må. Jeg har ladet til 99% på hurtiglader, men det var for å nå frem... sånn er det å ha kort rekkevidde.

Kan ikke klandre Fortum for at de ønsker at flest mulig bruker de - det gjør konkurrenten Grønn Kontakt i enda større grad med rabattordningen sin...

Panduck

Sitat fra: gr på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 20:25
Kan ikke klandre Fortum for at de ønsker at flest mulig bruker de - det gjør konkurrenten Grønn Kontakt i enda større grad med rabattordningen sin...

Like fullt, du betaler pr minutt med rabattordningen :)

Bondeknøl

Jeg synes Fortum blir mindre attraktiv når de lanserer "lad så mye du vil på en dag for 150 kroner".
Selvfølgelig vil enkelte bruke lang på å lade de siste prosentene når det ikke koster noe ekstra. De siste trege prosentene lader vi jo ikke når vi betaler kr2,50 i minuttet for det.

Myrvang

Ladet ca 150 ganger siste 2 år, og har stått i kø noen få ganger.

2-3 ganger på Roa, både da det var en lader og etter at det ble 2. Kjører en del Asker-Toten.

1 gang på AR Svinesund, ca 10 min. Men da var det ledig hos GK rett ved siden, men har man snyltebil så har man snyltebil, så ble stående å prate med han som ladet og fikk gratis strøm da han dro.

1 gang på Notodden. Sjekket app, og laderen var ledig, men innen jeg kom dit var det en på lader og en i kø. Hadde 19% på 24 kW Leaf, og for de som er kjent er det mye stigning opp til Kongsberg.

1 gang på Circle K Gjøvik, men hadde nok til å komme til Brummundal, så kjørte rundt Mjøsa i stedenfor Skreifjella. Skulle til Asker, men liker å kjøre bil, så var helt OK.

Er de jeg kommer på i farten, så alt i alt ikke så ille. Men kjører mye på kveld/natt, og hovedsaklig i Oslo-området, og her er det så tett med ladere og muligens kortere reiseavstander, at behovet for hurtiglading ikke er like stort på tross av flere biler.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Orbit

Jeg bruker normalt mest GK (pga beliggenhet der jeg oftest ferdes), men prøvde Fortum sitt dagskort nå i høstferien da jeg skulle kjøre langt, og i områder (Gudbrandsdalen ++) hvor Fortum har bedre dekning enn GK. 1100 km over to dager, og bare én gang i ladekø (6-7 min på Nebbenes søndag kveld). Eneste gangen jeg ellers traff noen andre på lader var på McD Lillehammer, hvor en bil kjørte ut akkurat i det jeg kom (....e-Golf som hadde ladet til 100% på DC.....) Men dette er tydlig sårbart, da selv effektiv lading beslaglegger 30+ minutter med min bil (20-25kWh påfyll med 45kW effekt).

Virker generelt som det er mindre kø på de litt mindre sentrale lokasjonene (eks. Øyer vs Lillehammer).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

SveinJ

Det er ikke så ofte jeg trenger å hurtigladeunderveis, men de ladere jeg har behov for å kunne CCS lade ved er det alltid kø: Kjellstad på begge sider, LIERTOPPEN, IKEA Slependen, McD Åssiden/Drammen. I Kongsberg og Notodden hender det at det er kø, men ikke så ofte. Her har vi vært relativt heldige.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

zbk

Tur retur Stavanger-Oslo i helga.

- Ingen andre i Lillesand (sen fredag kveld/natt)
- Lørdag formiddag var det fullt + en i kø på de to på Circle K Nykirke så vi kjørte videre til Cirkle K Grelland. Ingen der, men defekt skjerm på laderen. Start av lading fungerer likevel, men ikke brukervennlig for nybegynnere.
- Lørdag ettermiddag var det ingen andre på Circle K Skøyen. En bil til kom på den andre laderen når jeg var nesten ferdig. Så en del biler på Fortum sin ladestasjon rett bortenfor, men det var et par ledige ladere.
- Søndag kveld var det en ledig lader på Circle K Harebakken når jeg kom. Var stort sett fullt hele tiden den snaue timen jeg stod der, men jeg registrerte aldri noen kø.
- Søndag midnatt var det ingen andre på Helleland.

Følelsen var at man ikke skal ha mye uflaks for å ende opp i kø underveis, selv om ladertettheten er formidabelt forbedret de siste årene. Det hadde vært veldig interessant å se statistikk over belegget på de ulike laderene.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Panduck

Sitat fra: zbk på tirsdag 28. november 2017, klokken 09:47
Følelsen var at man ikke skal ha mye uflaks for å ende opp i kø underveis, selv om ladertettheten er formidabelt forbedret de siste årene. Det hadde vært veldig interessant å se statistikk over belegget på de ulike laderene.

Oslo -> Svinesund er ofte høyt belastet på "SHOPPING!" dager. Var i fredrikstad på en fredag, kjørte hjemover og skulle stoppe på Mortensrud for å lade, på kvelden, der var alle laderene opptatt, og det var vel rundt 5 andre elbiler som sto og ventet. Det gadd jeg ikke være med på, så jeg kjørte til Alna, der det var god plass på Circle K Furuset sine ladere, og flere ledige fortumladere.

Det som forundret meg litt, mens jeg sto å ladet kom det en annen bil som tok laderen ved siden av meg, og en til som stilte seg i kø. Det var 3 ledige fortumladere på McD ved siden av. Jeg fortalte han om disse, og han kjørte bort. Jeg ville tro folk hadde oversikt over iallefall Fortum når man trenger å lade i Oslo :O

uerfaren_trønder

Tur-retur Trondheim - Mandal (17/11 - 20/11) -- det ble ca. 90 mil hver vei, så en del hurtiglading ble det. Kø på Grelland nordgående på søndag (kjørte inn til Sande og ladet der i stedet). Var en person som sto i kø bak oss på Rena på vei sørover. Ellers opplevde vi ikke kø.
Blir trønder etter hvert.

Nissan Leaf 30khw 2017.

AmocoCadiz

Vi er i vintersesongen nå, langtur og ladehastigheter med elbil frister ikke så mange. Og de fleste som kjører langtur med elbil om vinteren er vel ganske rutinerte og lader effektivt, noe som gir mindre køproblemer.

Men vår sommer høst er det flere som tar elbilen på lengre turer, som er mindre rutinerte med hurtiglading, lader fullt eller går på kafe eller i butikken og "glemmer" ladingen på hurtigladeren.

Så lenge hurtiglading er snakk om 20-40 min er det for lenge til at køavvikling blir effektiv når det er stor pågang.
Dette kan bare løses ved mega hurtigladeplasser (Nebbenes) eller helst ladenettverk og elbiler som lades MYE raskere.

Ser ut som sistnevnte tar en god del år til.

Brighto

#43
Har hatt Leaf 30kW sidan mai 2017 og køyrt fleire langturar, som Bergen - Danmark, Bergen - Asker, og Bergen - Trondheim. Har sidan flytta til Trondheim og køyrt fleire turar i Trøndelag.

Har ved eit par høve stått i kø. Verste var returen frå Asker til Bergen. Måtte lade på Geilo og endte opp med å stå i kø i 2,5 time. Køyrte Filefjell motsett veg og møtte aldri kø den vegen. Å berre ha éin ladar på eit knutepunkt som Geilo er for dårleg. Elles er det stort sett alltid kø på Fortum sine ladarar på Tiller utanfor Trondheim. Her kunne dei godt utvida ladekapasiteten!

uerfaren_trønder

Sitat fra: Brighto på søndag 07. januar 2018, klokken 14:32Elles er det stort sett alltid kø på Fortum sine ladarar på Tiller utanfor Trondheim. Her kunne dei godt utvida ladekapasiteten!

Har stoppet for å lade her noen ganger og endt opp med å kjøre videre pga kø, så det kan jeg støtte.
Blir trønder etter hvert.

Nissan Leaf 30khw 2017.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA