Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Står du i kø?

Startet av wattgolf, torsdag 05. oktober 2017, klokken 12:23

« forrige - neste »

wattgolf

Hei alle sammen, nå kan vi begynne å ferie gode salgstall og at mange myter om elbil er borte.
I forbindelse med høye salgstall den siste tiden går elbilforeningen ut og sier "De høye salgstallene skaper samtidig køer ved ladestasjonene og presset øker for en raskere utbygging."
Nå har jeg kjørt elbil i 2,5 år/73k km. Jeg har vel stått i ladekø 30 minutter til sammen og opplever faren for ladekø mindre enn noen gang.

Opplever dere at ladekøene bygger seg opp rundt om kring i Norge?

Jeg håper selvfølgelig på et par tusen nye hurtigladere skal poppe opp i løpet av kort tid.

Amatøren

#1
Helt fersk selv. Fått levert e-up! for en måned siden og venter på e-Golf. Konstatert at det burde være flere hurtigladere på hvert sted så flere kan lade samtidig.

Ja, det bør bli flere steder også.

Her tror jeg bensinstasjon kjedene må våkne og bygge så minst 5 elbiler kan lade SAMTIDIG uansett kontakt type.

Ikke bare montere for eksempel 3 hurtigladere og si at de har 6 ladepunkter da det da gjerne er ett uttak av hver type og ofte kan ikke de to forskjellige typene brukes samtidig.

Det er for å holde på kundene og fremtidige som begynner rett på elbil.

Man stopper ikke på en bensinstasjon for pølse og brød, kaffe, brus, is og dobesøk hvis man allikevel får det ved veikroer og McDonald's mens man lader.

Den nye garde som går rett på elbil vil kanskje si at bensinstasjoner er en gammeldags innretning som de gamle som ikke klarer omstilling til ny teknologi bruker.... Da får de ikke trukket til seg nye kunder.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

Syns det er helt greit at en er tidlig ute og overdramatiserer litt for å få myndighetene på gli. Fortum og Grønn kontakt vet uansett hva belastningen er på deres egne ladere, når de har topper osv., det har de garantert statistikk på.

Jeg anslår at vi har hurtigladet 12 ganger det siste året, og har stått i kø én gang såvidt jeg vet, i Aksdal. Ellers har det stort sett vært mer ledig. Men reiser du avgårde fra en større by kl. 15 på en fredag i samme retning som "alle andre", så må du være forberedt på ladekø.

zbk

Foreløpig har jeg hatt større problemer med oppstart av ladere og ladere ute av drift enn med ladekø, men jeg har ventet 10-15min ved noen anledninger og kjørt videre til andre ladere i nærheten ved andre.

Ved enkelte knutepunkter har jeg registrert kø flere ganger uten at jeg har hatt behov for lading. Aksdal er verste plassen jeg vet om, der det stort sett alltid er biler som lader i utfartsperiodene. Problemet er at en eller to ladere ikke har sjanse til å ta unna behovet på de mest belastede strekningene på tidspunkt der "alle" er på tur.

Ser at etter Ampera-e ble hentet ut har behovet for hurtiglading avtatt dramatisk, så behovet for ladere vil ikke øke lineært med antall biler ettersom standard batteristørrelse øker.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

stromifokus

Jeg har opplevd ladekøer i Oslo-området fra helvete. Særlig om vinteren. Til tider har det gått på helse løs.

hemi

Kjørt elbil nesten 50.000 men har nok bare hurtigladet <40 ganger, ladere som ikke virker med brikke, virker via app, ikke sms og motsatt, så må ofte "kryssprøve litt"

på i3'en jeg har nå har jeg uten tvil minst tull, e-golf før ville ofte ikke lade, og ladet sakte i kulda da de ikke forstår at man må ha batterivarmere i norge.

tesla + chademo var problemfritt, tror aldri det tulla, fikk jo bra hastighet også.

Desverre opplevd at folk parkerer og drar flere ganger brukte 3 timer hjem fra ski, en dame som parkerte og dro og ikke kom på noen timer, og folk med kalde batterier, selv fikk jeg da til slutt ca 30-40 min på ladern, det var ikke nok til å komme hjem til bærum i -20 uten varme på :o bilen ble solgt kort tid etter.... 

Glan

Har ladet mye på hurtigladere men nesten aldri opplevd ladekø da jeg ofte kjører langturer på natt. Men i Lyngdal virker det som om det er omtrent konstant kø, har flere ganger måttet vente i ladekø mitt på natten der.

gausel

243 hurtigladinger på tre år og to mnd og 100000 km. Stått i kø tre ganger. kun kort venting. Fra/i Gudbrandsdalen, mye rundt Mjøsa/Gardemoen samt Østfold. Fire turer G.dalen-Jæren/Stavanger. Aldri opplevd at elbilforeningens brikke ikke har virket. Flaks?  ???
Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

Panduck

Med i3en jeg har hatt ett år: Tror jeg har stått i kø totalt 5 minutter på alle hurtigladingene jeg har hatt (og det begynner å bli en del), men nå kjører jeg ofte på strekninger der jeg enkelt kan nå 2-3 andre ladesteder om det skulle vært kø ett sted. Sto litt i ladekø i Danmark, men han som ladet kom når han så meg parkere ved laderen, og flyttet bilen med en gang. (snakk om lade-etikk!! :O)

Med LEAFen sto vi 20 minutter i kø på Lillesand (tror jeg det het) utenfor kristiansand. Det var omtrent 3 år siden, og vi MÅTTE lade der for å komme oss videre. 24kWh batteri og ikke akuratt flust med ladere. Ting er enklere i dag :)

Er nesten mer trist å se mange ladesteder stå totalt ubrukt nesten hver gang jeg kjører forbi de.

JorgenM

På 2 år har jeg aldri stått i ladekø med hverken i3'n eller Tesla'en.

3'n har jeg hurtigladet kun ca 15 ganger (10 av gangene da jeg kjørte den hjem fra Bergen).

Tesla'en har jeg hurtigladet rundt 30 ganger tipper jeg. Kun 1 gang var det fullt (Porsgrunn tror jeg det var), men da hadde jeg nok rekkevidde til neste ladestasjon så valgte å kjøre videre.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

wattgolf

Takk for mange svar, har var det jo noen med dårlige erfaringer og en del med gode, vi har vel noen problemområder enda, som Aksdal, Lyngdal, rv7 opp på Hardangervidda og E6 Dovre(AR). Men alle disse plassene burda la seg ordne innen rimelig tid? Unnskyld jeg holdt nesten på å glemme Finnmark jeg også..

Jeg er enig med Panduck at det er litt trist med ladestasjoner som står tomme.

Håper noen flere vil dele sine tanker om dagens situasjon, som jeg opplever er veldig mye bedre enn for bare 1,5 år siden, jeg ferdes mest på vestlandet med sporadiske turer til trønderlag og østlandet.

JorgenM

Vil nødvendigvis stå for det meste tomme, de fleste lader jo hjemme eller på jobb og hurtiglading foregår nok desidert mest i ferier. Derfor trenger vi videre utbygging over alt også.

Blir ikke med de gamle (nå blir jeg nesten nostalgisk...) bensinstasjonene der besøket er jevnt stort sett hele året fordi ingen, utenom noen næringsdrivende, har egen tank hjemme :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Amatøren

Nettopp derfor bør nok bensinstasjonseiere våkne og begynne å montere hurtigladere for å holde på kundene.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

AmocoCadiz

Opplevd kø flere steder over fjellet Oslo Haugesund. Notodden hver gang. der er det kun 1 lader.
Dette er turer om sommeren, kanskje mer ferietrafikk da?
Også kø på ladere i Sverige, der er det oftest kun 1 lader pr lokasjon mange steder.

Egil Fonn

Kjørte strekningen Harstad-Sandefjord og retur i Mars. 2x Harstad- Førde med retur i Juli og i September. Opplevde ikke kø på noen av disse turene. På GK i Førde var det nære på kø med stor pågang på laderne. De fleste plasser ladet jeg alene på en dobbel ladestasjon. Håper kø fri lading fortsetter. Blir jeg plaget med ladekø i tillegg til ladetid på disse langturene vil jeg ikke nøle med å fyre i gang dieseldyret.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA