Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

eGolf for dummies: hvordan se % batteri?

Startet av gaja, onsdag 04. oktober 2017, klokken 20:21

« forrige - neste »

Vallers

Fikk min nye eGolf i dag. Kan ikke huske sist jeg var så skuffet. 2017 modellen før aktiv display kom hadde jo en av markedets dårligste batteriindikatorer. Gledet meg til å få den nye og i alle fall få intervaller på 10% istedenfor 6,25,og 12,5. En av grunnene til at jeg ville ha aktiv info display. Og så er den fjernet. Og indikatoren som er igjen da har ingen indeling i intervaller. Mye dårligere enn på den jeg hadde.
Har chattet med VW i dag. De mener at selv om det blir gjeninnført vil det ikke komme som en softwareoppdatering på eksisterende biler. Om ikke dette blir endret og oppdatert på min bil, kommer dette til å være min siste VW. Måfå-kjøp! Betale i dyre dommer og det reneste lotteriet på hva man får når bilen kommer.  >:(

Knut Røe

Utrolig at det skal være så vanskelig å vise en meny med prosent. De må vel spare på utviklingen der nede nå etter de store bøtene de har fått. Sies at ny Tiguan ikke kommer som hybrid fordi de må spare etter store kostnader med juks.

stromifokus

#17
Dere som er ferske egolf eiere kan trøste dere med at dere kommer til å bli experter på å tolke gjette-meter-o og legge til variabler som temperatur, førerforhold, fart etc. Etter noen år så blir dette en lek for hard-core egolfere 8)

jeg savner dog ikke denne rekkevidde leken etter å ha solgt egolfen.

geear

Sitat fra: Vallers på fredag 13. oktober 2017, klokken 21:21
Fikk min nye eGolf i dag. Kan ikke huske sist jeg var så skuffet. 2017 modellen før aktiv display kom hadde jo en av markedets dårligste batteriindikatorer. Gledet meg til å få den nye og i alle fall få intervaller på 10% istedenfor 6,25,og 12,5. En av grunnene til at jeg ville ha aktiv info display. Og så er den fjernet. Og indikatoren som er igjen da har ingen indeling i intervaller. Mye dårligere enn på den jeg hadde.
Har chattet med VW i dag. De mener at selv om det blir gjeninnført vil det ikke komme som en softwareoppdatering på eksisterende biler. Om ikke dette blir endret og oppdatert på min bil, kommer dette til å være min siste VW. Måfå-kjøp! Betale i dyre dommer og det reneste lotteriet på hva man får når bilen kommer.  >:(
Meld det inn som en mangel at det ikke går an å se batteristatus skikkelig, og at GOM er for upålitelig, ikke tar høyde for terreng/rute osv.

Har gamle e-Golf og har heller aldri forstått hvorfor de måtte dele batterivisningen opp i 18 (!) streker i stedet for 10 eller 20 eller noe annet fornuftig. Heldigvis har de iallfall truffet slik at det går an å forholde seg til 0-25-50-75-100%.

Vallers

Sitat fra: gr på fredag 13. oktober 2017, klokken 22:19
Heldigvis har de iallfall truffet slik at det går an å forholde seg til 0-25-50-75-100%.

Hvor finner  du 0-25-50-75-50%? Jeg har bare en strek fra 0 til max uten noen form for inndelinger imellom (bortsett fra rød reservetank). Det er riktignok en animasjon av 10 battericeller under bilvisninger i infotainmentsystemet, men denne er også alt for dårlig.

Rossifan46

Så dette bildet i en annonse for eGolf på Finn.no, bilen var førstegangsregistert i juni 2017. Er det slik at det er denne fine batteriindikeringen oppdelt i 10 streker som er fjernet nå?

Har lik bil hentet i september, men klarer ikke å få frem denne menyen.



Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

zementh

Sitat fra: rossifan46 på fredag 20. oktober 2017, klokken 19:40
Så dette bildet i en annonse for eGolf på Finn.no, bilen var førstegangsregistert i juni 2017. Er det slik at det er denne fine batteriindikeringen oppdelt i 10 streker som er fjernet nå?

Har lik bil hentet i september, men klarer ikke å få frem denne menyen.



Ja det stemmer. Her er svaret fra Møller på hvorfor:

Volkswagen har redegjort for forbruksvisningen slik:

Grunn 1: Redusering av antall visninger av gjenstående rekkevidde (3 steder i kombiinstrumentet i tillegg til profilen «effektivitet»

Grunn 2: Gjenstående rekkevidde gir ikke korreksjoner for endring i kjøremønsteret og andre påvirkninger

En videre inndeling av skalaen i batterivisningen ble på bakgrunn av dette forkastet og det oppfordres derfor å benytte visningen «effektivitet» for å overvåke restkapasiteten til batteriet. Denne korrigeres kontinuerlig basert på kjøremønster og gir derfor en mye mer sannsynlig og pålitelig oversikt over restkapasiteten til batteriet.

Trond.m

#22
Hva er dette for noe vås fra Møller ? Visning av batteriets restkapasitet i % skal da ikke være påvirket av kjøremønster. Det er jo derfor det gir mye mer forutsigbar informasjon enn oppgitt forventet rekkevidde. Med den visningen som er i e-Golf 2018 modell så er det vanskelig å få presis informasjon om batteriets restkapasitet.
Tar forresten rekkeviddeberegningen for e-Golf hensyn til informasjon fra navigasjonssystemet om fartsgrenser og høydeforskjell til destinasjon slik som bmw i3 ?

eivhelle

#23
Sitat fra: zementh på fredag 20. oktober 2017, klokken 22:41
Sitat fra: rossifan46 på fredag 20. oktober 2017, klokken 19:40
Så dette bildet i en annonse for eGolf på Finn.no, bilen var førstegangsregistert i juni 2017. Er det slik at det er denne fine batteriindikeringen oppdelt i 10 streker som er fjernet nå?

Har lik bil hentet i september, men klarer ikke å få frem denne menyen.



Ja det stemmer. Her er svaret fra Møller på hvorfor:

Volkswagen har redegjort for forbruksvisningen slik:

Grunn 1: Redusering av antall visninger av gjenstående rekkevidde (3 steder i kombiinstrumentet i tillegg til profilen «effektivitet»

Grunn 2: Gjenstående rekkevidde gir ikke korreksjoner for endring i kjøremønsteret og andre påvirkninger

En videre inndeling av skalaen i batterivisningen ble på bakgrunn av dette forkastet og det oppfordres derfor å benytte visningen «effektivitet» for å overvåke restkapasiteten til batteriet. Denne korrigeres kontinuerlig basert på kjøremønster og gir derfor en mye mer sannsynlig og pålitelig oversikt over restkapasiteten til batteriet.
Pussig at det er så viktig å redusere antall visninger av batteristatus. Jeg har 3 samtidige visninger av hastighet i displayet, men jeg antar at det er mer nødvendig?  ???

Kanskje VW kunne ha lagt inn batteriprosent som en valgfri opsjon for visning på lik linje med effektforbruk, gjennomsnittshastighet, kjøretid osv. i det såkalte kombiinstrumentet. Det er jo uansett fylt opp av ting som bare er kjekt å ha.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

zementh

Det er nesten som man blir litt mistenksom av motviljen mot å vise batteriprosent. Er mange konspirasjonsteorier på goingelectric.de om temaet. Jeg skrev til Møller at jeg håper de bringer videre at det er et sterkt ønske fra mange å kunne se prosent, og det var det jeg fikk denne redegjørelsen, men ingen ord om at de bringer ønsker videre til VW. AID er jo nesten bare en ekstra navigasjonsskjerm med litt dårligere «tankmåler» i forhold til analogt speedometer. Er jo litt meningsløst at det må se likt ut som et analogt display, med store runde sirkler som tar nesten all plass. Ser ut som AID 2 som Polo leveres med er mye bedre, der kan man ta bort de store sirklene.  Men er nok liten sjanse for at Vw kommer til å oppgradere nåværende biler kjenner jeg de rett.

02jan

Jeg ville tippe at de klarer å få til digital "tankmåler" i instrumentbordet.
Hadde 100% digitalt instrumentbord i min da 1985 modell audi.

På i3 var ikke dette med i standarvisningen, dette ble innført etter noen måneder på veien og alle i3 også de som ble laget fra dag en fikk denne visningsmulighet ( gjenstående baterikapasitet i %)

(Liten tileggshistorie rundt digitale måler)

Fikk litt trøbbel med at min audi GT hadde digital måler, bilen ble stjålet en gang midt på 90 tallet, når jeg snakket med forsikringsselskapet, spurte de hvor mye bensin det var på tanken, svarte jeg 18 liter.
Dette synes de var veldig merkelig, hvordan kunne jeg svare så konkret på hvor mye bensin det var på tanken, plutselig ble jeg mistenkt for å konstruert et biltyveri.

Heldigvis ble bilen funnet igjen etter 3 uker, full av skrutrekkere og nøkler, bilen hadde vært med på diverse raiding rundt i Oslo. Byttet foRsikringsselskap, etter det, bilen ble forøvrig stjålet igjen fra verksted før jeg fikk tilbake. Bodde tydeligvis i feil strøk, og gikk over mer anonym audi med grønne skilter (senere omtalt i media,som bankranerbil).
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

emmern

Nå generaliserer jeg veldig.

Det er ingenting mistenksomt med motviljen. De er TYSKERE, og ifølge tyske ingeniører gjør de ALDRI feil, og ALT de gjør er perfekt. Jeg har til gode å møte en ydmyk tysk ingeniør med høy utdannelse.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Mag

Jeg har prøvekjørt den nye e-golf og alt var helt supert. Unntatt den %viser. Spurte selgeren om den, men han visste lite om det. Etter å ha lest den tråd her, bestemte jeg å ikke velge golfen allikevel. Jeg kjører ganske mye og må se hvor mange % bilen har igjen. Kilometer viser varierer, avhengig av veien og farts så det kan en ikke forholde seg til. Litt synd for ellers bilen var helt greit.
Frekhaug
Svart Nissan Leaf 30 kWh januar 2016

storeulv

Mulig jeg spør dumt, men hva er forskjellen ift. en fossilbil? Ingen av de fossilbilene jeg har vist antall liter igjen på tanken, jeg har hatt enten en viser som varierer mellom F og E eller en søyle i et display. De er vel like så unøyaktige som batterimåleren på en el-bil vil jeg tro?
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

emmern

Poenget er at du har langt mindre margin på en elbil, og kortere rekkevidde så da teller hver prosent MYE mer. Har ikke reservetank heller.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA