Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Smarte strømmålere, for hvem?

Startet av Torz, onsdag 04. oktober 2017, klokken 17:08

« forrige - neste »

Torz

Everkene er i gang med å skifte ut alle strømmålere med nye oppkoblede målere som automatisk rapporterer forbruk og belastning døgnet gjennom. Det er et EU direktiv som ligger til grunn, og som tas inn i norsk lovgivning. Alle målere skal være skiftet ut i løpet av 2018.

Det blir reklamert med mange fordeler med de nye målerne, og det kan så være, men å nekte en slik installasjon er ikke bare enkelt. Jeg leser at noen har fått fritak basert på legeerklæring for elfølsomhet. Tidligere var det også snakk om fritaksgrunn hvis man brukte personvern som argument, men jeg har ikke sett det argumentet gjentatt i det siste.

Jeg tror at de fleste forbrukere vil oppleve økte strømkostnader med nye målere. Nå skal strømprisen kunne endres fra minutt til minutt gjennom døgnet, og det blir selvsagt dyrest når du virkelig trenger strømmen. Det blir en slags rushtidsavgift der også.

I tillegg til prisen for selve strømmen så vil der vel også være et kostnadselement i forhold til maksbelastning en husholdning tar ut. Dette vil jeg tro vil slå rett inn på elbileierne som har kraftige hurtigladere hjemme.

Det er min oppfatning at elnettet vårt ikke er tilstrekkelig dimensjonert til å ta de belastninger som følger med teknologiskiftet. På sikt må nettet forsterkes, og dette vil gi seg utslag i økte utgifter på nettleien.

Så smarte strømmålere, ja det får vi, men den smarte her er neppe forbrukeren. Se for øvrig artikkel her som angår strømnettets manglende dimensjonering. https://www.tu.no/artikler/nettet-overbelastes-lamper-blinker-og-sikringer-ryker-elbilen-pekes-ut-som-syndebukk/408789

cra

Det var et rush av folk som kom dragende med legeerklæring for å slippe da det ble innført påbud om bruk av bilbelte også. Da som nå er det bare brødhuer som kjører uten belte. Tviler på at det er mange som faktisk merker noe som helst til slike målere. Da burde det i alle fall starte med alle mobiltelefoner og trådløse dingser først, det er nok mye mer å hente der. Frivillig å bruke det er det også.

Når det gjelder det at det blir dyrere tror jeg du har rett. Dels pga "elektrisk rushtidsavgift", og dels at det sikkert blir en del mindre svinn med de nye målerne.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Torz

For egen del skulle jeg helst ha sluppet, men det er personvernet som er min bekymring. Med tingenes internett på full fart inn i samfunnet og der informasjon rundt brukeren samles inn i større skala, så synes jeg det ikke er greit. Prøver etter beste evne GAFA å få vite minst mulig om meg, men jeg tipper de fanger opp det meste likevel. Facebook begynte plutselig å foreslå en haug med arbeidskollegaer som mine venner, men ikke tilfeldig utvalgte. Det var kun folk jeg kjente, og mest sannsynlig dem jeg utvekslet epost med. Det gav meg en støkk. Når nå fremtidens biler skal i skyen, forsikringsselskap vil ha dongle montert i bilen, huset ligger under wifi kontroll, osv., så er jeg overbevist om at sikkerhetshull gjør det mulig for snokere å finne på litt av hvert.

Burger

Sikkerhetsmessig så er disse målerne ett mareritt også. De kan snakke med hverandre i en mesh og de kan slå av og på strømmen til huset ditt. Dette er nok smart med tanke på at man vil koble av plusskunder når man jobber med strømnettet.

Men siden de er i mesh og skal beskytte trikkere så antar jeg at det vil være laptopper som kan styre dette ved hjelp av nøkler og de vil komme på avveie. Ser for meg en morro sak der man har en drone og spiller tetris ved å slå av og på hovedsikringen på hus i ett boligfelt.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Elmo

Sitat fra: Burger på fredag 06. oktober 2017, klokken 07:42
De kan  . . . .  slå av og på strømmen til huset ditt. Dette er nok smart med tanke på at man vil koble av plusskunder når man jobber med strømnettet.
Den funksjonen ligger ikke i målerene men i tilkoblingen fra inverteren til huset. Må ha nettspenning.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Robert Sund

Sitat fra: Burger på fredag 06. oktober 2017, klokken 07:42
Sikkerhetsmessig så er disse målerne ett mareritt også. De kan snakke med hverandre i en mesh og de kan slå av og på strømmen til huset ditt.

Personvernmessig mareritt også. Med tilstrekkelig oppdateringsfrekvens er det horribelt. De ser når noen står opp på natten for å gjøre ett personlig ærend. De ser hvor lenge det er etter innkøyingstid. De ser om det er overhyppighet på kjøleskapet etter en nattlig tur, ved å se på statistikk når det går. De ser hvor lenge folk er oppe før de legger seg. De kan se forskjell på om stekeovn eller kokeplate er brukt for matlaging ved å se på strømtrekk og av/på profil. De ser når og hvor lenge man står i dusjen (men dusjhodet og hvor mye trykk dusjeren bruker vil påvirke hvor korrekt lengdeestimatet blir).

Ved å sammenligne med informasjon fra mobilsystemet ser man om det er mamma eller pappa som lager varm mat til barna, ved å se på når hvem kommer hjem og når komfyren er brukt.

Og likeledes hvilke besøk som gir bruk av komfyr og derved varm mat.


Sitatnøkler og de vil komme på avveie.
Internet Of Things. Med lekedukker med mikrofon som tappes. Med kamera inn i bilene, og mikrofon. Med hus som skrur av varmen på grunn av en server som har feilet eller blitt skrudd av. Med elektronisk huslås med alle feil man kan tenke seg. Nå kommer det til infrastruktur som strømmen.



SitatSer for meg en morro sak der man har en drone og spiller tetris ved å slå av og på hovedsikringen på hus i ett boligfelt.
Og "alle" påstår at ingen kunne forutse at galskapen kunne gi problemer.

Torz

Elhub er forsinket står det i artikkelen. Ja, ja tenkte jeg, hvor interessant er det da? Joda, det viser seg at Elhub er en nasjonal IT plattform for lagring og prosessering av data fra alle norske strømkunder.

Smarte strømmålere er stikkordet. Så da vet vi det. Jeg tviler på at vi kun snakker om en plattform for taksering av strømkunder. Her skal man nok fråtse i detaljer og lage profiler ned på hver enkelt bruker. Overvåkingssamfunnet trodde jeg hørte historien til, men det var bare midlertidig. Pendelen har snudd. Vi er på full fart tilbake. Persovern? Person-hva-for-noe?
Lurer på om electric boogie går under radaren?

https://www.digi.no/artikler/sprekker-pa-tid-og-kostnad-na-blir-elhub-dyrere-regningen-gar-til-alle-norske-stromkunder/408972?utm_source=newsletter-2017-10-07&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter

Torz

Joda, vi har skjønt poenget for lenge siden. Noe av hensikten med nye strømmålere er å kunne øke prisen akkurat når man trenger strømmen mest. Trenger ikke være rakettforsker for å forstå det. Men å hevde at man enkelt kan jevne ut toppbelastning er jeg litt spørrende til. Det blir vel å installere en batteripakke i heimen som kan jevne ut forbruket, men slikt er nok alt annet enn gratis. Alternativt får man spise kveldsmat kl 17 og middag kl 20. Det blir så bra så.
http://www.dinside.no/bolig/nve-vil-gjore-det-dyrere-a-bruke-mye-strom-pa-n-gang/68803216#_ga=2.148712567.1762393625.1508431033-1244556150.1508431033


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA