Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

X100D - Høyt forbruk og mye støy, 22" hjul

Startet av T.K, onsdag 04. oktober 2017, klokken 23:35

« forrige - neste »

T.K

Sitat fra: gr på torsdag 05. oktober 2017, klokken 20:36
Du kan velge "første mulige" eller konkret leveringsmåned selv når du bestiller eller mulig det er når du velger utleveringssted i de fem trinnene på MyTesla. Ingenting i veien for å velge januar. Da hadde jeg heller ikke akseptert å få den (og registrert) før januar.

Dette fikk jeg klar beskjed om, at hvis jeg skulle få kampanjerente, måtte jeg akseptere første leveringsdato. Jeg hadde ikke noe annet valg enn å avbestille. Jeg bestiller igjen 12 oktober, kampanjen skal utgå 13. Det gjør den jo høyst sannsynlig ikke, kanskje den varer ut året, kanksje lenger, men så lenge de sier at nå er det slutt så hadde ikke noe valg. Jeg avbestilte og bestiller igjen neste uke og får sannsynligvis bilen levert i januar.

Vhagar

Sitat fra: T.K på fredag 06. oktober 2017, klokken 01:16
Jeg skjønner sannsynligvis ikke mer enn deg, men det handler altså om når bilen er registrert i vognkortet. En av mine venner, som alltid kjøper biler til et par millioner, mente at mange var opptatt av hvilket år den er registrert i. Om den er registrert i 2018 blir det på en måte en 2018-modell. Jeg har sett det samme hos andre merker, der kaller de gjerne bilen en 2018 modell selv om den er registrert på slutten av 2017 og dermed åpenbart er produsert i 2017. Det er vel en måte å sminke opp årsmodellen på.

Et lite selvbedrag der altså siden Tesla ikke har "årsmodeller" sånn sett men stadig inkrementelle oppdateringer på smått og stort i bilene. Egentlig et lite mareritt for bruktbilkjøpere av Tesla da det er litt av en liste av småting de må forholde seg til til uregelmessige datoer og ikke bare årstall.

Jeg har slått meg til ro med at det i VIN er en 2017 modell selv om den skulle bli levert i 2018. Men, jeg vil presisere produksjonsdato og de option codes den vil bli levert med i forhold til cutoff på "gamle" løsninger ved et eventuelt videresalg fremfor å måtte forsvare at det er en 2017 og ikke 2018 selv med januar utlevering. Så raskt utviklingen går vil det kanskje ikke være så spennende om noen år uansett.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

sjokomelk

Sitat fra: T.K på fredag 06. oktober 2017, klokken 01:16
Sitat fra: Vhagar på torsdag 05. oktober 2017, klokken 21:36
Siden bilen er bestilt i 2017 og VIN er tildelt (med angitt produksjonsår 2017) hva vil det da ha å si at bilen blir "førstegangsregistrert i Norge" i 2018 fremfor 2017? Bilen vil jo ikke være "nyere", fortsatt en 2017 modell. Jeg også tenkte at så sen bestilling hadde vært greit å fått utlevert i 2018, men så ble den tildelt 2017-VIN og da ser jeg ikke umiddelbart noen nytte i å la utlevering skje så sent som mulig. Hva er det jeg ikke skjønner her?

Jeg skjønner sannsynligvis ikke mer enn deg, men det handler altså om når bilen er registrert i vognkortet. En av mine venner, som alltid kjøper biler til et par millioner, mente at mange var opptatt av hvilket år den er registrert i. Om den er registrert i 2018 blir det på en måte en 2018-modell. Jeg har sett det samme hos andre merker, der kaller de gjerne bilen en 2018 modell selv om den er registrert på slutten av 2017 og dermed åpenbart er produsert i 2017. Det er vel en måte å sminke opp årsmodellen på.
Andre produsenter har modellåret fra august til juni. Så de fleste andre har lagd 2018-modeller i to måneder alt. Og alle disse har årsbokstav J i chassisnummeret. (2017 var H).
Tesla følger kalenderåret, og endrer til J i chassisnummer på bilene de bygger mellom 1. januar og 31. desember 2018.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Er bilen registrert i 2018 så er det legitimt å legge den på Finn som 2018, det er jo også det Finn henter fra kjøretøyregisteret, men er den verken produsert eller registert i 2018 så kan en iallfall ikke legge inn 2018..

T.K

Sitat fra: gr på fredag 06. oktober 2017, klokken 09:51
Er bilen registrert i 2018 så er det legitimt å legge den på Finn som 2018, det er jo også det Finn henter fra kjøretøyregisteret, men er den verken produsert eller registert i 2018 så kan en iallfall ikke legge inn 2018..

Det tror jeg du har rett i, det gjelder å sminke brura for finn. Jeg går for utlevering i januar.

daktari

Mener det er villedende å kalle en vin 2017 for 2018-modell. Kan slå tilbake. Men kall den gjerne registrert dato.
Tesla kommer til å dumpe biler før nyttår , så jeg vil tenke at "bil registrert januar" er rabatter og krevd lavere pris.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Gadd ikke sjekke Finn nå, men mener det står 1. gangs registrert dato, og det er jo det som også blir søkt på eller sortert etter. Ikke "modellår".

Vhagar

På finn står det både årsmodell og 1. gang registrert. Sorteringen er nok på årsmodell. Så da kan det stå f.eks. både 2017 og 2018 i de 2 feltene for de som bestiller nå og har fått 2017 VIN med utlevering i januar 2018. Derfor sluttet jeg å stresse med utleveringen og slo meg til ro med at jeg fikk 2017 bil. Men så ser jeg at noen skriver at VIN kan endre seg underveis, mulig dette var gammel praksis. Hadde det ikke vært for kampanjerenta hadde jeg ventet til januar med å bestille bil.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

T.K

Sitat fra: Vhagar på lørdag 07. oktober 2017, klokken 17:06
På finn står det både årsmodell og 1. gang registrert. Sorteringen er nok på årsmodell. Så da kan det stå f.eks. både 2017 og 2018 i de 2 feltene for de som bestiller nå og har fått 2017 VIN med utlevering i januar 2018. Derfor sluttet jeg å stresse med utleveringen og slo meg til ro med at jeg fikk 2017 bil. Men så ser jeg at noen skriver at VIN kan endre seg underveis, mulig dette var gammel praksis. Hadde det ikke vært for kampanjerenta hadde jeg ventet til januar med å bestille bil.

Kanskje kampanjerenta varer lenger. Jeg kommer til å bestille og avbestille og bestille igjen så lenge de fortsetter å produsere datoer for kampanjestopp som ikke stemmer, så kanskje bilen ikke blir påbegynt produsert før 2018.

Oreo

Sitat fra: T.K på søndag 08. oktober 2017, klokken 01:18
Kanskje kampanjerenta varer lenger. Jeg kommer til å bestille og avbestille og bestille igjen så lenge de fortsetter å produsere datoer for kampanjestopp som ikke stemmer, så kanskje bilen ikke blir påbegynt produsert før 2018.
Det var en lur strategi. Jeg har selv vært fristet til å bestille flere ganger, men har lukket øynene og sagt: "Javel kjære, vi trenger ikke en bil til..."
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Jeronan

#25
What car did you end up ordering now? A model S?

I just wanted to chime in and give my 2 cents when it comes to noise.

Tires have a huge impact on noise, but so is the type of asphalt you drive on. Around Oslo there are some parts on the E6 / E18 with terrible noisy asphalt! One part you driving and all is quiet and the next moment it's like you sitting in a jet airplane (Volvo V60 with Nokian Hakka black tires)!

But when it comes to tires. If you are very sensitive to noise, it is always best to buy the smallest diameter rims possible!
The larger the rim, the noisier the tire will be. Think it has to do with rubber composition, since it has such a narrow profile from the rim and such tires are also often much stiffer, require higher pressure and are thus much noisier.

Another negative about large rim / small profile tires is that they are much more sensitive to side damage! (which cannot be repaired and always results in entire tire replacement. Expensive!)

When it comes to the Model X producing more noise in the cabin. It's a larger car, sitting higher above the road and produces much more wind resistance on higher speed driving.
The Model S on other hand, is much more aerodynamic and sits much lower to the ground with far less wind resistance.

Two major reasons why we ordered a Model S with standard rims. Oh and it also has 80km extra range. ;)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

tallyho

X, 22": 245 Wh/km på motorvei.
S,19": 170 Wh/km på motorvei.

Og det er åpenbart at høyere forbruk genererer støy, enten det skyldes dekkdimensjon eller luftmotstand. Energi på avveie har en tendens til det :)
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA