Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med GK sine 120KW Delta ladere

Startet av goggo, onsdag 04. oktober 2017, klokken 11:57

« forrige - neste »

goggo


Tenkte det kunne være greit å samle disse erfaringene i en egen tråd.
Foreløpig er det vel den ene laderen på Circle K Lier, og det er vel bare Soul/Ioniq som kan regne med å få over 50 KW på disse.
Ja jeg vet at AR bruker samme Delta laderen, men disse har vel vært sperra på 50KW hele tida bortsett fra åpningsdagen på den i Vestby. Var det ikke en Soul som fikk 70KW på denne laderen dengang?

Jeg testet i går kveld, med Soulen. Hadde kjørt fra Kristiansand så batteriet var temperert, og startet lading ved 25% SOC så jeg burde ha fått full hastighet.
Men fikk bare 48 KW dessverre. Virket som den fremdeles er sperret på 50KW? Noen som vet noe om dette?

Forøvrig er det et helt nydelig brukerinterface på denne laderen, og jeg liker det faktum at ladinga starter helt automatisk uten å måtte trykke på noe som helst. Det er bare å plugge inn, og så swipe RFID brikka og ladinga starter umiddelbart.
Håper vi får se mange slike ladere framover, og at vi får mer enn 50KW fra de.


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

pudderjagar

Alle ABB ladarane hjå BKK startes på same måte. Sett inn pluggen og start ladinga via appen.

Hjå Fortum og GK må du trykke på start før du sveiper brikka forbi leseren.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

m0nkey

KIA Soul EV Classic (2015)

goggo

Sitat fra: m0nkey på onsdag 04. oktober 2017, klokken 15:26
I følge nettsidene til GK er maks fart 50 kW:
https://gronnkontakt.no/?id=CIRCLEKKJELLSTA

Den 21.september skrev de på sine FB sider at det er en 120KW lader, og de invitere folk til å prøve.
De skrev tilogmed i en kommentar at prisen ville bli 3.50 kr/min.
Kanskje de ombestemte seg, og sperret den på 50KW?


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

kVArh

Hvordan gikk det?
Var innom 29/10  og fikk mer enn 50 kW. Hele 51,4 kW på det meste!
Er denne laderene egentlig begrenset til ca 50 kW?
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

Counterpointer

De er begrenset til 60 kW slik at det kan lade to biler samtidig

geear

Ja, for det var akkurat slik det hørtes ut da de lanserte denne 120kW laderen...

Uansett, selv om det skal kunne lades dobbelt, så burde det være slik at man får full fart inntil en bil nummer to kobler seg på.

Counterpointer

Høres ikke ut som lastdeling men to separate kurser. Blir antagelig mye rimeligere på grunn av effekttariff. Dette er ren spekulasjon fra min side.

JSK

Hei!
Så bra at dere er interessert i denne laderen. Jeg har lest diskusjonen og tenkte jeg kunne avklare litt.
Laderen har en total effekt på 120 kW og det er ikke aktivt satt noen begrensning på effekt, men det er en begrensning på hva CHAdeMO-kabelen tåler så på denne kontakten kan max levere 62,5 kW. CCS-kontakten kan i teorien levere 120 kW, men ut ifra hva jeg vet så er det ingen som kan ta imot slik effekter enda.

Videre så er det en kurs som går til denne laderen og lastdelingen skjer internt og begynner først når bil nr to kobles til, men med tanke på at det er 120kW tilgjengelig så skal det mye til for at effekten begrenses pga bil nr to.

Jeg har snakket med flere som har kommet til laderen med forholdsvis tomt batteri og som fremdeles ikke har kommet over 50kW, så det er noen individuelle forskjeller. Som i alle andre tilfeller ved hurtiglading så er det bilen som etterspør en effekt fra laderen så det hadde derfor vært interessant å vite hva forhandlerne sier, feks om det er ulike sw-versjoner som tillater høyere effekter enn andre, vet dere noe om det?

Mvh Jørgen fra Grønn Kontakt

m0nkey

Sitat fra: JSK på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 15:23
... men det er en begrensning på hva CHAdeMO-kabelen tåler så på denne kontakten kan max levere 62,5 kW. ...
Takk for svar.
Denne begrensningen på CHAdeMO kabelen er dette mer spesifikt 125 A og 500 V?
I såfall vil ikke KIA Soul lade noe raskere på denne en en "vanlig" 50 kW lader så vidt jeg forstår
KIA Soul EV Classic (2015)

Orbit

#10
@Jørgen: Er det mulig å konfigurere om laderen slik at den viser strøm+spenning under lading (og ikke bare rett etter oppstart), i tillegg til effekt? Jeg har selv prøvd denne (med i3) og fikk rett under 50kW, men da var batteriet rundt 375V. Jeg mistenker derfor at jeg ble begrenset av bilen til 125A. Har sett 52-55kW på tilsvarende lader når batteriet hadde høyere spenning.

Sitat fra: JSK på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 15:23
Jeg har snakket med flere som har kommet til laderen med forholdsvis tomt batteri og som fremdeles ikke har kommet over 50kW.
De fleste bilene i dag vil få høyest effekt når batteriet er langt over tomt (pga høyere spenning). F. eks. har Ampera-e peakeffekt rundt 50% SOC (men er tregere både på lavere/høyere SOC), mens i3 holder sin maksimale effekt innenfor et bredere område (ca 40-85% SOC)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

aljbarth

Testet Grønn Kontakt Lier/Kjellstad laderen i dag. Fikk maks 66,7KW , da gikk 33% til 80% på 14 min på min Hyundai Ioniq:-)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA