Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

standard sommerdekk glatte under 15+?

Startet av subliminal, tirsdag 03. oktober 2017, klokken 21:03

« forrige - neste »

subliminal

Hei! Opplever at mine sommerdekk har vært uvanlig glatte å kjøre med når gradestokken bikker under 15 grader + og med våt føre. Har sklidd i rundkjøringer og ved bråbrems, samt så og si alltid ved kryss når jeg skal ut i trafikken. Merker at det er ganske ubehagelig, og har skiftet til vinterdekk (delvis pga en tur over fjellet, men også pga skumle opplevelser med sommerdekk.

Andre som har opplevd det samme? Mener det er Michelin Energy Saver+ som kom med bilen. Jeg vurderer å reklamere på dekkene pga dårlig grep, men vil forsikre meg om at det er bare meg eller om det er flere som opplever det.

Dekktrykk er kontrollert og det gir like dårlig grep med alt fra 35-39 psi (2.4-2.7 bar)

ProsjektX

Synes også standard dekkene er litt glatte ja
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Crown

Typisk for alle dekk konstruert for lav rullemotstand synes jeg. De er ganske harde for at de skal rulle lett, men det går ut over andre egenskaper, og de blir fortere for harde når det blir kaldere. Samme med Dunlop'ene som kommer med Leaf.

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

tomrh

Nå vet jeg ikke hvor mye under 15+ det er snakk om, men alle sommerdekk blir stive og glatte ned mot 0 grader, og rullemotstanden øker også. Sommerdekk har en gummihardhet som er optimal for 20 pluss, mens nordiske vinterdekk er optimale i 20 minus, ingen av disse er noen gode alternativer i mellomsesongen.

Europeiske vinterdekk og helårsdekk har gummi som er optimal ved 0 grader, men hvem ønsker å ha tre sett dekk?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

larsif

La på vinterdekkene i dag.Måtte en tur over fjellet.
Var godt med våt snø over så jeg var glad for det valget.

Var en artikkel  for kort tid siden og temp og dekk

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/10/01/195336698/da-bor-du-legge-om-til-vinterdekk-na

Ellers fikk jeg bilen 10.03.Snart kjørt 13 000km.
Michelin dekk,og de holdt kun en sommer sesong.
Blir kjørt på svært svinget vei.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA