Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

96 km/t lading?

Startet av SUNPWRD, tirsdag 03. oktober 2017, klokken 15:11

« forrige - neste »

SUNPWRD

Ladet på en 3 fas ladestasjon i dag. I appen stod det 222V og 24A.
Bilen er helt ny. Var det 16,5kW bilen mottok?

På nettsiden til Tesla er 16,5kW oppgitt til å gi 81km/t...
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

Espen Hugaas Andersen

#1
24A er bra, da mottar du det du skal ha. 24A x 222V x 3 = 15984 W = 16 kW.

Spenningen var litt lav, men det kan f.eks være pga avstand til trafo, og er som regel helt normalt. (207-253V er innenfor spesifikasjonen.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Chris Neumann Ruud

#2
Sitat fra: Argi på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 15:11
Ladet på en 3 fas ladestasjon i dag. I appen stod det 222V og 24A.
Bilen er helt ny. Var det 16,5kW bilen mottok?

På nettsiden til Tesla er 16,5kW oppgitt til å gi 81km/t...

Det kommer vel an på hva bilen din har som rated Typical. 81 tKm / h er vel ved 200wH/km og din S 75D har vel noe lavere rated?
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

SUNPWRD

Takk for svar karer.

Og da lærte jeg noe om 3 fas Espen Hugaas Andersen.

Christopher Neumann Ruud, det stemmer sikkert. Jeg har ikke dette tallet klart for meg, så må vel prøve å finne det.

Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

ELsvein

Sitat fra: Argi på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 15:11
Ladet på en 3 fas ladestasjon i dag. I appen stod det 222V og 24A.
Bilen er helt ny. Var det 16,5kW bilen mottok?

På nettsiden til Tesla er 16,5kW oppgitt til å gi 81km/t...

Jeg har 3 fas 16A hjemme, på den gamle 85D hadde jeg ca 50 km/t. Nå på den nye 100D stopper den på 44 km/h...?? Står 235V og 3 16/16A i appen og i bilen.. hvorfor er det redusert hos meg? Kan det være noe feil med den ene fasen?
2018 X100D

jkirkebo

Sitat fra: ELsvein på torsdag 26. oktober 2017, klokken 19:34
Sitat fra: Argi på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 15:11
Ladet på en 3 fas ladestasjon i dag. I appen stod det 222V og 24A.
Bilen er helt ny. Var det 16,5kW bilen mottok?

På nettsiden til Tesla er 16,5kW oppgitt til å gi 81km/t...

Jeg har 3 fas 16A hjemme, på den gamle 85D hadde jeg ca 50 km/t. Nå på den nye 100D stopper den på 44 km/h...?? Står 235V og 3 16/16A i appen og i bilen.. hvorfor er det redusert hos meg? Kan det være noe feil med den ene fasen?

X har ca. 10% høyere forbruk enn S, om du har byttet fra S til X. Det gir seg utslag i ca. 10% lavere ladehastighet om man måler i km/t...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: ELsvein på torsdag 26. oktober 2017, klokken 19:34
Sitat fra: Argi på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 15:11
Ladet på en 3 fas ladestasjon i dag. I appen stod det 222V og 24A.
Bilen er helt ny. Var det 16,5kW bilen mottok?

På nettsiden til Tesla er 16,5kW oppgitt til å gi 81km/t...

Jeg har 3 fas 16A hjemme, på den gamle 85D hadde jeg ca 50 km/t. Nå på den nye 100D stopper den på 44 km/h...?? Står 235V og 3 16/16A i appen og i bilen.. hvorfor er det redusert hos meg? Kan det være noe feil med den ene fasen?

som jeg også nevnte over: forskjellige biler, batterier og modeller har forskjellige rated Wh/KM, som gir utslag i at samme ladeeffekt tilsvarer annen "ladede kilometer per time" pga forskjellige forbruksberegning.

bytt til  %-visning, så skal du se at det blir oppgitt korrekt ladeeffekt i stedet for "misvisende" kilometerforbruk.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

ELsvein

Det er det jeg har ja, jeg var sikker på at noe måtte være galt her..
2018 X100D

ELsvein

Tusen takk! Da slapp jeg en tur til servicesenter
2018 X100D

Chris Neumann Ruud

#9
Sitat fra: ELsvein på torsdag 26. oktober 2017, klokken 19:53
Det er det jeg har ja, jeg var sikker på at noe måtte være galt her..
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Espen Hugaas Andersen

#10
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på torsdag 26. oktober 2017, klokken 20:13Hastigheten er den samme inn, men siden bilen du har nå bruker MER per kilometer enn den gamle, så vil den samme mengden strøm inn gi forskjellig antall kilometer tilgjengelig, derav den tilsynelatende tregere ladehastigheten. For en S85D så er 11kWh det den bruker på 50 km, mens din X100D bruker 11kWh på å kjøre 44 km. Strøm er strøm, men bilens forbruk er ikke det samme.
Lurt å forklare det riktig, ellers kan man bli forvirret. 11 kWh er altså energimengden man får inn på batteriet om man lader på 400V trefase 16A (altså 11 kW) i 1 time.

(Man taper noe energi i ladeprosessen, så det man faktisk får inn på batteriet er nok mer i området 9-10 kWh, men det er nært nok.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sandvika

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 15:14
24A er bra, da mottar du det du skal ha. 24A x 222V x 3 = 15984 W = 16 kW.

Spenningen var litt lav, men det kan f.eks være pga avstand til trafo, og er som regel helt normalt. (207-253V er innenfor spesifikasjonen.)
3-FAS er ikke 3x, men sqrt 3 som er 1,73!!! Altså 9,2kwh i eksempelet over..

GOS

Sitat fra: Sandvika på onsdag 01. november 2017, klokken 17:58
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 15:14
24A er bra, da mottar du det du skal ha. 24A x 222V x 3 = 15984 W = 16 kW.

Spenningen var litt lav, men det kan f.eks være pga avstand til trafo, og er som regel helt normalt. (207-253V er innenfor spesifikasjonen.)
3-FAS er ikke 3x, men sqrt 3 som er 1,73!!! Altså 9,2kwh i eksempelet over..

Det er vel 400 V han har ladet på og da han han hatt 222 V på hver av fasene og da er regnestykket hans riktig.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Sandvika

Sitat fra: GOS på onsdag 01. november 2017, klokken 18:02
Sitat fra: Sandvika på onsdag 01. november 2017, klokken 17:58
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 15:14
24A er bra, da mottar du det du skal ha. 24A x 222V x 3 = 15984 W = 16 kW.

Spenningen var litt lav, men det kan f.eks være pga avstand til trafo, og er som regel helt normalt. (207-253V er innenfor spesifikasjonen.)
3-FAS er ikke 3x, men sqrt 3 som er 1,73!!! Altså 9,2kwh i eksempelet over..

Det er vel 400 V han har ladet på og da han han hatt 222 V på hver av fasene og da er regnestykket hans riktig.

Litt rask på avtrekkeren der  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA