Skrevet av Emne: Aksjon for rustfrie bremser  (Lest 3937 ganger)

Electrix

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Aksjon for rustfrie bremser
« Svar #15 på: mandag 09. oktober 2017, klokken 09:36 »
Jeg merker at det i den siste tiden har vært økt aktivitet blant anti-elbil debbatanter på nettet. Både her og på tu.no som jeg også frekventerer. Jeg skal ikke spekulere i deres motiver, men det skulle ikke forundre meg om det ligger inne noen store søknader om penger fra hydrogen-lobbyen. Det er påfallende hvor mange små problemer som blåses opp til store elbil-problemer. Gjerne problemer som er generelle for alle biler, slik som vindusviskere eller bremseskiver.

Det er mulig at du oppfatter noen av oss som kritiske til ditt problem, men jeg tror du ville fått mye mer støtte for problemstillingen din om du forholdt deg til problemet, nemlig rust på bremseskiver. Og ikke laget dette til en negativ sak om elbiler når det er et like stort problem for eksosbiler.
Leaf 2012, kjørt 61 000
Kristiansand

Walker

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #16 på: mandag 09. oktober 2017, klokken 11:36 »
Det er en vinkling jeg overhode ikke har tenkt på. Utgangspunktet var å gjøre elbiler enda mer vedlikeholdsfrie sammenlignet med tradisjonelle utslippsbiler. Det er beklagelig hvis dette skulle oppfattes som et ankepunkt mot elektriske biler.

OlafGTE

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #17 på: mandag 09. oktober 2017, klokken 12:10 »
Ikke-eksisterende problem på e-Golfen vår iallfall.
VW har en automatisk funksjon for å tørke bremsene, ved at klossene strammer litt til og gnurer mot skivene under kjøring, helt til det er tørt. Mulig at de har skrudd funksjonen opp på 11 på e-Golf (og GTE), og at dette dermed også hjelper mot rust.

På min bil hører jeg i hvert fall en lav skrapelyd fra bremsene den første halve kilometeren etter at bilen har stått en stund, spesielt hvis jeg kjører med åpent vindu.

Jeg nevnte det for Møller da jeg skulle ha bilen på service, men de visste ikke noe, og hørte ikke noe. I ettertid har jeg lest om tørke-funksjonen og kommet fram til at det antakelig skal være sånn.
« Siste redigering: mandag 09. oktober 2017, klokken 12:12 av OlafGTE »

jche

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #18 på: fredag 20. oktober 2017, klokken 22:13 »
En annen ting:

Selve skivene er sjelden problemet. Problemet starter ved at glideboltene og/eller stempelet på caliperen setter seg pga for lite bruk, samt salting. Dette fører gjerne til at bremseklossen bare virker på den ene siden av skiva, denne blir da fort slitt, og den andre sida blir rusten. Så egentlig er det glideboltene og caliperne som bør bli bedre
Lykkelig eier av Opel Ampera E :)
Electric Blue med alt utstyr
Bestilt 19.09.16
Levert 22.05.17

Walker

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #19 på: lørdag 21. oktober 2017, klokken 12:04 »
I ettertid er det lett å innrømme at ordvalget i innledningen her har vært uheldig. Jeg burde poengtert at det dreier seg om et relativt stort problem, men at tilsvarende på andre kjøretøyer overskygges av andre ulemper. Dette viste seg dessverre mindre selvfølgelig enn jeg antok.

erik e

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #20 på: lørdag 21. oktober 2017, klokken 19:00 »
Har mye erfaring med bil. Bremseskiver på noen merker er ikke det samme som for noen år siden. Tror tyske merker har noe annet stål i bremseskiver . Er vel noen "japse merker" som ikke er hva det var. Hva er stålet i bremseskiver laget av .  Gamle Fiater.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011
Rød met. Renault Clio stv. 2014 dci
Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.     
Svart Renault Fuego 1981 veteran
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

TM

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #21 på: mandag 23. oktober 2017, klokken 15:56 »
Vet ikke om min bmw 1-serie 2016 hadde det beste stålet akkurat. Etter en times bilvask var de helt brune, og jeg klarte aldri å få de helt blanke om brukte bremsene bevisst for å fjerne rust. Naboens 2 år eldre 1-serie hadde helt blanke skiver selv om de ikke gjorde noe for å få de slik. Så jeg mener definitivt at kvaliteten er dårligere enn tidligere modeller. Vet ikke hvor mange kroner fabrikken sparer på det, men kunden taper iallefall.

eNVoy

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #22 på: torsdag 03. mai 2018, klokken 20:32 »
Ditto. Jeg har nå hatt elbil i ett og et halvt år, og har byttet alle skiver og klosser to ganger. Regner nå med å måtte bytte for hver EU-kontroll framover. Nissan e-NV200, kjører under 8000 km i året. Dere som ikke har dette problemet, har dere garasje, og kjører dere hver dag? Jeg har ikke garasje, og etter hver regnskur er skivene rustne.

I tillegg kjører jeg bare 1-2 ganger i uka om sommeren, og 1-2 ganger i måneden om vinteren. Jeg bremser og bremser, setter gjerne stikka i N også så regen ikke slår inn. Men med mitt kjøremønster hjelper det ikke. Skal jeg unngå dyp rust må jeg altså ut og kjøre hver gang det har regnet, og med jevne mellomrom ellers også - bare for å slipe bremser.

Hadde vært kjekt med robotbil, så jeg hadde sluppet å bruke tid på dette. Eller rustfrie skiver. Eller om Nissan i det minste hadde laget et renseprogram. Det kunne vært en ren softwareoppgradering - bilen har allerede regnsensor og internettilkobling. Det er et "first world problem", men likevel. Og så unødvendig. Fossilbilene jeg hadde før hadde aldri dette problemet, selv om de ble like lite brukt, og sto ute de også. (De hadde mange andre problemer, så jeg angrer ikke på bytte til elbil!)

elektrolux

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #23 på: lørdag 05. mai 2018, klokken 20:12 »
Logisk tenkning tilsier smøring av glideflater, pussing av skiver med påfølgende zinkmaling, og bremse skivene varme før parkering av bilen dersom det er vått vær.

Funker i alle fall for meg. Skifter omtrent aldri skiver. Kun når de er blitt tynnslitte, og aldri grunnet rust.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

tomrh

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #24 på: tirsdag 15. mai 2018, klokken 08:32 »
Er det ikke bare å sette på rustfrie bremseskiver når dette evt blir et problem?
Å utstyre elbilene med dette originalt fra forhandler vil jo fordyre bilene med en del tusenlapper, ja kanskje så mye som 10.000 kroner. Jeg vil heller spare disse pengene og passe på bremsene mine selv. Det koster meg en boks zinkspray i året til 89 kroner + en tube kobberpasta til 30 kroner som varer flere år.

Det som imo er mer verdt å kjempe for er å utstyre alle biler med bremserør av kobber. De av stål ruster og det er umulig å passe på fordi mye av rørene ligger skjult og på utilgjengelige steder. Og det er en stor jobb å bytte. Kobberrør er billige, bare tull og tøys at dette ikke brukes originalt. Måtte bytte alt på vår i-MiEV etter forrige EU, og verkstedet måtte trekke rørene noen omveier for å unngå å måtte skru ut batteriet...
« Siste redigering: tirsdag 15. mai 2018, klokken 08:48 av tomrh »
Stjørdal
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 130.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 140.000 km
(2001 Mitsubishi Spacewagon 2.4 GDI 4x4)