Skrevet av Emne: Aksjon for rustfrie bremser  (Lest 918 ganger)

Electrix

• Hero Member
    • Vis profil
Sv: Aksjon for rustfrie bremser
« Svar #15 på: mandag 09. oktober 2017, klokken 09:36 »
Jeg merker at det i den siste tiden har vært økt aktivitet blant anti-elbil debbatanter på nettet. Både her og på tu.no som jeg også frekventerer. Jeg skal ikke spekulere i deres motiver, men det skulle ikke forundre meg om det ligger inne noen store søknader om penger fra hydrogen-lobbyen. Det er påfallende hvor mange små problemer som blåses opp til store elbil-problemer. Gjerne problemer som er generelle for alle biler, slik som vindusviskere eller bremseskiver.

Det er mulig at du oppfatter noen av oss som kritiske til ditt problem, men jeg tror du ville fått mye mer støtte for problemstillingen din om du forholdt deg til problemet, nemlig rust på bremseskiver. Og ikke laget dette til en negativ sak om elbiler når det er et like stort problem for eksosbiler.
Leaf 2012, kjørt 61 000
Kristiansand

Walker

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #16 på: mandag 09. oktober 2017, klokken 11:36 »
Det er en vinkling jeg overhode ikke har tenkt på. Utgangspunktet var å gjøre elbiler enda mer vedlikeholdsfrie sammenlignet med tradisjonelle utslippsbiler. Det er beklagelig hvis dette skulle oppfattes som et ankepunkt mot elektriske biler.

OlafGTE

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #17 på: mandag 09. oktober 2017, klokken 12:10 »
Ikke-eksisterende problem på e-Golfen vår iallfall.
VW har en automatisk funksjon for å tørke bremsene, ved at klossene strammer litt til og gnurer mot skivene under kjøring, helt til det er tørt. Mulig at de har skrudd funksjonen opp på 11 på e-Golf (og GTE), og at dette dermed også hjelper mot rust.

På min bil hører jeg i hvert fall en lav skrapelyd fra bremsene den første halve kilometeren etter at bilen har stått en stund, spesielt hvis jeg kjører med åpent vindu.

Jeg nevnte det for Møller da jeg skulle ha bilen på service, men de visste ikke noe, og hørte ikke noe. I ettertid har jeg lest om tørke-funksjonen og kommet fram til at det antakelig skal være sånn.
« Siste redigering: mandag 09. oktober 2017, klokken 12:12 av OlafGTE »

jche

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #18 på: fredag 20. oktober 2017, klokken 22:13 »
En annen ting:

Selve skivene er sjelden problemet. Problemet starter ved at glideboltene og/eller stempelet på caliperen setter seg pga for lite bruk, samt salting. Dette fører gjerne til at bremseklossen bare virker på den ene siden av skiva, denne blir da fort slitt, og den andre sida blir rusten. Så egentlig er det glideboltene og caliperne som bør bli bedre
Lykkelig eier av Opel Ampera E :)
Electric Blue med alt utstyr
Bestilt 19.09.16
Levert 22.05.17

Walker

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #19 på: lørdag 21. oktober 2017, klokken 12:04 »
I ettertid er det lett å innrømme at ordvalget i innledningen her har vært uheldig. Jeg burde poengtert at det dreier seg om et relativt stort problem, men at tilsvarende på andre kjøretøyer overskygges av andre ulemper. Dette viste seg dessverre mindre selvfølgelig enn jeg antok.

erik e

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #20 på: lørdag 21. oktober 2017, klokken 19:00 »
Har mye erfaring med bil. Bremseskiver på noen merker er ikke det samme som for noen år siden. Tror tyske merker har noe annet stål i bremseskiver . Er vel noen "japse merker" som ikke er hva det var. Hva er stålet i bremseskiver laget av .  Gamle Fiater.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011
Rød met. Renault Clio stv. 2014 dci
Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.     
Svart Renault Fuego 1981 veteran
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

TM

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #21 på: i dag kl. 15:56 »
Vet ikke om min bmw 1-serie 2016 hadde det beste stålet akkurat. Etter en times bilvask var de helt brune, og jeg klarte aldri å få de helt blanke om brukte bremsene bevisst for å fjerne rust. Naboens 2 år eldre 1-serie hadde helt blanke skiver selv om de ikke gjorde noe for å få de slik. Så jeg mener definitivt at kvaliteten er dårligere enn tidligere modeller. Vet ikke hvor mange kroner fabrikken sparer på det, men kunden taper iallefall.