Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

75D vs 100D typical og reell kapasitet

Startet av Vhagar, tirsdag 03. oktober 2017, klokken 13:48

« forrige - neste »

Peppa gris

Har hørt 335 på sommer, men ikke sett mer enn 329 på min på vinteren. Det er dog ikke reell lengde på vinteren. 260-290 er nok ca fasiten.

Uansett mer enn nok rekkevidde. Gleder meg til å sjekke på sommeren. Jeg fikk min i desember.

olavxxx

Snitt siste 50km fra lavik > sandane i går (+5C, tørre veier, 20" R2) var 175! Kjørte med AC på auto og 20.5C. Bil full av bagasje.

Peppa gris

Kjørte 21 mil fra hovden til kristiansand med 199 wh i snitt.

ymze

Vi kjørte Bærum til svenskegrensa forrige lørdag. Ca 270km t/r. Mye motorvei med fartsgrense 110. Bilen bruker mye mer strøm når farten øker. Vi brukte 260 wkm i snitt på turen. Oppvarmet bil før avreise og rangemode hjem.

Simmelim


Larsebass

197wh/km fra SC på Nes i Årdal til Solli i Fredrikstad. Kjørelengde på 196km. Kjørt med range mode og chill helt til Oslo, og deretter Standard. Lå stort sett i 120km/t på E6.
Tesla X75D.

geear


Peppa gris

Hehe, ja det er det. Men hadde ikke så frykteligmye over 200 på vei opp.

jlan

Abetterrouteplanner beregner ca. 250 Kristiansand - Hovden og 200 ned igjen i bra vårforhold. Det er altså litt over 5 kWh spart nedover og 5kWh ekstra brukt oppover. Noe som stemmer bra med den potensielle energien i 800m høyde:

mgh = 2400[kg]*9.8[m/s^2]*800[m]/3600000[J/kWh]= 5.2 kWh
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Peppa gris

Ja, du har nok rett der, jeg stoppet på bygland på vei opp. Var ikke nødvendig, men ville prøve laderen, og da slapp jeg å komme til hytta med lav soc. Hadde rett over 200 der når jeg tenker meg om, men da er jo egentlig de tøffeste stigningene igjen. Fremme på hytta sjekket jeg ikke pga sliten pappa og trøtte unger.

nie

Sitat fra: olavxxx på fredag 30. mars 2018, klokken 11:18
Snitt siste 50km fra lavik > sandane i går (+5C, tørre veier, 20" R2) var 175! Kjørte med AC på auto og 20.5C. Bil full av bagasje.
Snill strekning det der. Med start på nivå Jølstravatnet ca 210m.o.h. og avslutning på kote 3 i Sandane vil en måling over 50km bli lite representativ for bilens forbruk.

geear

Det er ingen problem å kjøre ned på slike tall om man går inn for å kjøre økonomisk.

Ble litt tilfeldig bilde her siden jeg hadde det, og en del regen i starten, men siste 40km er oppoverbakke (motsatt retning av Peppa gris ;)), og allikevel forbruk rundt 200Wh med fullastet bil, 20" R2 og ski på kroken.

nie

Sitat fra: gr på fredag 06. april 2018, klokken 10:37
Det er ingen problem å kjøre ned på slike tall om man går inn for å kjøre økonomisk.

Ble litt tilfeldig bilde her siden jeg hadde det, og en del regen i starten, men siste 40km er oppoverbakke (motsatt retning av Peppa gris ;)), og allikevel forbruk rundt 200Wh med fullastet bil, 20" R2 og ski på kroken.
Den grønne dippen til venstre på bildet ditt forklarer jo det meste om hvorfor forbruket ble lavt :)

geear

Trodde stiplet linje var snittforbruket over siste 50km? I så fall ligger forbruket gjerne på 200Wh/km selv om det er i stigning siste 30-40km. Eller Har jeg bommet og stiplet er typical? ::)

nie

Sitat fra: gr på lørdag 07. april 2018, klokken 10:07
Trodde stiplet linje var snittforbruket over siste 50km? I så fall ligger forbruket gjerne på 200Wh/km selv om det er i stigning siste 30-40km. Eller Har jeg bommet og stiplet er typical? ::)
Neida du bommer ikke

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA