Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

75D vs 100D typical og reell kapasitet

Startet av Vhagar, tirsdag 03. oktober 2017, klokken 13:48

« forrige - neste »

Skydive

Sitat fra: ankul på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 15:44
Jeg har nå en X75d i bestilling, med i dag som siste mulighet til å gjøre forandringer før bestillingen blir "låst".
Jeg er noe vinglete og litt usikker når jeg leser om 75 kwh batteriet.. Jeg har i dag en s85 2014 modell hvor jeg har 21" på sommer.. Vil jeg kunne regne omtrent samme forbruk med dagens bil med den kommende X75 med originale 20"?

Føler at batterikapasiteten på S85 er mer enn nok til våres bruk, men blir jo litt skeptisk når jeg leser andre sine erfaringer..

Pen kjøring på X90 gir snitt forbruk på 253 w/km ( målt over 15000 km)

S90D snitt 205 w/km målt over 50000 km. 90% motorvei.




Sent from my iPad using Tapatalk

Vhagar

Hm, jeg begynner å undres litt om X90 har et unormalt høyere forbruk enn andre X modeller. X100 har høyere forbruk enn X75, noen sier det skyldes vekten på batteripakken. I såfall vil jo det være kritisk om en tar med seg en passasjer! Men X90 ser ut til å ha mye høyere forbruk enn de andre, skal tro hvorfor?

Og mange faktorer mangler i sammenligningene, som topografi, klima, dekkdimensjoner og type. Så det blir litt vanskelig å sammenligne.

Tviler ikke på at det er mulig å dra opp snittet vesentlig, bare sjekk hva Bjørn har på sin X. Men han drasser jo rundt på tilhenger med både båt og biler på og ellers full bil så helt representativt for forbruket er det neppe.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Det verserer noe rykter om en ny og mer effektiv driveunit på vårparten i år, men om det er bekreftet noe sted vet ikke jeg. Ville ikke trodd det skulle utgjøre allverdens på forbruket uansett, for det har ikke akkurat vært dårlig effektutnyttelse fra før, og det skjer ikke SÅ mye revolusjonerende på måneder, på noe som har vært med oss i snart 300 år...

Øggen

Sitat fra: Vhagar på torsdag 05. oktober 2017, klokken 14:15

Tviler ikke på at det er mulig å dra opp snittet vesentlig, bare sjekk hva Bjørn har på sin X. Men han drasser jo rundt på tilhenger med både båt og biler på og ellers full bil så helt representativt for forbruket er det neppe.

Husk på at bjørn har en P90D

Har en del å sei på forbruket.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

nie

Jeg har hatt min X75 i en uke og ser frem til første skikkelige langtur Bergen-Sunnmøre.
Typisk forbruk med min S85D på den strekningen med høstvåte veier og 8-12 grader var ca 205-210 wh/km. Spent på hva X75 bruker på samme strekning.

Kjørte Bergen (0 m.o.h.)-Eikedalen(350 m.o.h.) - Bergen en kveld nå i uken og fikk da et forbruk på 255 wh/km i pøsende regnvær og +/- 10 grader. Synes ikke det var ille tatt i betraktning at X75 har 220 som typical forbruk.
Virker som 220wh/km typical på X75 er mer konservativt/oppnåelig enn 180 wh/km var på S85D.

I ettertid har jeg også oppdaget at lufttrykket på X75 var 2,7 bar som jeg synes er for lite på 20". Har nå økt lufttrykket til 3,1 bar i alle hjulene og er spent på hvordan dette påvirker forbruket.

geear

Dimensjon og lufttrykk har liten sammenheng, og 3,1 på kaldt dekk er høyt. Har du fylt nå en kjølig kveld med 10-15 grader og kjører litt inspirert på solvarm asfalt kan du risikere at du knapt har grep igjen når du trenger det. Been there done that, gikk rett av Vålerbanen med to tynne striper etter de brede dekkene, lufttrykket hadde økt med over 10 psi på en runde eller to med forholdsvis rolig tempo.

sigurdi

#36
Ser det mangler litt teknisk info i svarene.
TOCN har foresten tekniske sider og det kommer mer utover.
Blandt annet litt testing med flere modeller av X som kjører damme rute samtidig. :-)

85 batteri er 75-76kWh fra 100% til stopp på 2013 og litt ut i 2014.
77-78 på nyere.
Rundt 76kWh ved 150 000 på P85D.
Også 4kWh til under 0%.

X75 har som ny 72.5kWh fra 100% til bilen skrur seg av.
De første versjonene hadde 74.9kWh men pga krasj test tilpassninger har de redusert celler i fremre venstre modul.
Det er satt av 4kWh (batteri ved 35C) til sikring under 0%.
Så 68kWh fra 100% til 0% eller 0.68kWh pr %.
Normalt første fall er 1-3kWh på 75/90/100 moduler.

100 batteriet er 98kWh fra 100% til død.
94kWh fra 100% til 0%.

Normal varmetap i batteri er 5-8%.
Litt overaskende utgjør regen 9-15% med normal lesing 12-15%.

Differanse på 85 og 75 utgjør da kun noen få kWh.

X har 12% høyere luft motstand og noe høyere rullemotstand samt 400kg tyngre.
Så regn med 10-15% høyere forbruk som et minimum.

Typical på X90D = 218Wh/km
Rated på X90D = 175Wh/km
(Har ikke lest ut på X75D, men lett i mye opp ned bakker.
Bruk energy appen.

1.Still in på typical og bruk 10/25/50 km i opp ned bakker.
Når stiplet og heltrukket linje viser som en linje er du på typical.

2. Stil in på Rated og utfør som over.)

Litt usikker men tror de under er riktig, på jobb så har ikke data tilfjengelig.
Typical på S70D = 178Wh/km
Rated på S70D = 142Wh/km

Men merker at å gå fra S70D til X90D er greit, regner samme % men kommer frem med litt ekstra.

Lavt forbruk er ekstremt avhengig av høyre fot.
Har selv kjørt S70D på 141Wh/km i 60-80 sone og X90D på 176Wh/km i samme fartsgrense.
Snitt på 27k på S70D var 225Wh/km.
X90D på 10k = 235Wh/km.
Har 110 sone i alle retninger.


Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Horten
Model X90D (18.03.17)

Vhagar

Ah, mange gode tall fra sigurdi her, tusen takk!
En ting jeg lurer på, hva betyr dette?
Sitat fra: sigurdi på torsdag 05. oktober 2017, klokken 15:49
Normalt første fall er 1-3kWh på 75/90/100 moduler.

X75 har altså 68kWh tilgjengelig, om en da legger til grunn at batteriet reduseres ned til 93% etter noen år og trekker fra et ønske om en reserve på 10% ved ankomst så sitter jeg igjen med ca 57kWh. Eller blir det enda mindre? En må vel regne med dette tapet også?
Sitat fra: sigurdi på torsdag 05. oktober 2017, klokken 15:49
Normal varmetap i batteri er 5-8%.

Når man legger inn rullemotstand i dekk og hensyn til klimapåvirkning ellers så sitter en igjen med en svært redusert teoretisk rekkevidde. Og det er her jeg snuser på rekkeviddeangsten og skjønner at jeg burde hatt råd til en X100D for å slippe frykten. Håper det går seg til etter litt kjøring og ser erfaringene på dette selv.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

kraez

Sitat fra: Vhagar på torsdag 05. oktober 2017, klokken 16:21

Når man legger inn rullemotstand i dekk og hensyn til klimapåvirkning ellers så sitter en igjen med en svært redusert teoretisk rekkevidde. Og det er her jeg snuser på rekkeviddeangsten og skjønner at jeg burde hatt råd til en X100D for å slippe frykten. Håper det går seg til etter litt kjøring og ser erfaringene på dette selv.

Om du ikke har låst bestillingen, er det jo nå bare et "lite" hopp opp til X100D inventory for 817' med AP2.5 og levering i november  ;)
Hoppet av min X75 reservasjon når kampanjerenten ble utvidet til å gjelde 100D. I skrivende stund er det 3 stk X100D til 817' alle i kurante farger, men uten krok.

http://www.itanywhere.no/inventory.php?land=no&a=&b=100D&c=&f=&h=&l=&m=x&p=&s=&sort=3&d=n
Model X100D - November 2017

sigurdi

#39
Litium ion har en livs sykluss der de (faller) eller balansere seg som jeg liker å kalle det i starten av bruken.
Ses ofte iløpet av de 10 000 første km.
Så har de et veldig lite tap over lang tid før de dropper "kjapt" på slutten av livs syklussen.

75/90/100 pakkene har tilført silisium for å øke kapasiteten, dette. Bivirkninger av dette har normalt sett vært kortete holdbarhet eller mer tap av kapasitet.
Desverre så ser dette og ut til å gjelde Tesla der jeg ser en ttend at 75/90/100 har større % tap på samme alder/km en 70/85 batteriene.
Ikke veldig store forskjeller ennå men ser trender.
Bjørn N sin XP90D er jo litt ekstrem, men sammenlignet med P85D har han 3kWh mer på samme km/alder.

Varmetap i batteri blir normalt utlignet av regen ved normal kjøring.
Er og høyest ved superlading og høyt effekt uttak. (Grisekjøring)

Pga regen normalt er høyere en varmetap vil man se at man får brukt opp mot teoretisk energi på batteri.

75/90/100 kan og risikere ganske treg superlading under 10% og ekstrem treg under 0%.
(20min på 2kWh på superlader for å komme opp til 0%, dette ved 35C på batteri)
85 har ikke dette "problemet"
Så du vil oppleve at på 75/90/100 vil navi kalkulere med rest noe over 10% ved ankomst neste SuC)

Så 55kWh fra 10-90% er grei kalkulasjon.
Dette gir som ny:
219km med 250Wh/km
251km med 218Wh/km (Typical) forbruk.
313km ved 175Wh/km (Rated) forbruk.

X100D vil ha:
300/345/430 ved likt forbruk.
Min X90D har:
243/279/350.

Etter normal dropp og ca 66kWh for bruk fra 100% til 0% blir det ca 53kWh fra 10-90%.
211/242/302km

Men teoretisk og da regen ikke inkalkulert så man opplever nok minst 5% lengre rekevidde en dette på normal veier
Ofte 10% mer. :-)
Over fjellet lå jeg på 15% regen på X90D.


Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Horten
Model X90D (18.03.17)

ctr46

Litt nedslående lesning for X75 dette her syns jeg.. tipper forbruk på 250 Wh/km er reelt. Og med det ca 22 mil rekkevidde på 90%...

Jeg hadde forventet at rekkevidden ville være noen mil ekstra...

Jeg har for øvrig bestilt X75 :)
.

Jærbuen

Sitat fra: ctr46 på torsdag 05. oktober 2017, klokken 18:54
Litt nedslående lesning for X75 dette her syns jeg.. tipper forbruk på 250 Wh/km er reelt. Og med det ca 22 mil rekkevidde på 90%...

Jeg hadde forventet at rekkevidden ville være noen mil ekstra...

Jeg har for øvrig bestilt X75 :)

Jeg også. Og ikke aktuelt å kjøpe X100D inventory uten krok, det er pga krok jeg bytter ut S og går for X.
Hva koster det forresten å ettermontere krok?

Du får trøste deg med at med at det tar lengre tid å lade et 100-batteri opp til 100%, sa da er vi allerede over alle hauger fra SC'en  :)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

sigurdi

Sitat fra: Jærbuen på torsdag 05. oktober 2017, klokken 19:54
Sitat fra: ctr46 på torsdag 05. oktober 2017, klokken 18:54
Litt nedslående lesning for X75 dette her syns jeg.. tipper forbruk på 250 Wh/km er reelt. Og med det ca 22 mil rekkevidde på 90%...

Jeg hadde forventet at rekkevidden ville være noen mil ekstra...

Jeg har for øvrig bestilt X75 :)

Jeg også. Og ikke aktuelt å kjøpe X100D inventory uten krok, det er pga krok jeg bytter ut S og går for X.
Hva koster det forresten å ettermontere krok?

Du får trøste deg med at med at det tar lengre tid å lade et 100-batteri opp til 100%, sa da er vi allerede over alle hauger fra SC'en  :)
Skal dere samme plass kjører 100 først.
Han trenger jo bare lade til 65% om du må lade til 90%.
100 lader med 100kW over 60%. SOC :-)

Men bedre trøst er at til normalt bruk holder 75 supert.
Mulig på enkelte turer man må ta en ekstra chademo lading.
Når du står der og venter på ladingen tenk på pengene spart på 75 vs 100.

Kjørte Horten Tromsø med X90D og 2x15min lading var nok på tur ig samme på retur.
Men på stopp 2 brukte vi 35min på å spise så ladet alt for mye. :-)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Horten
Model X90D (18.03.17)

sigurdi

Sitat fra: ctr46 på torsdag 05. oktober 2017, klokken 18:54
Litt nedslående lesning for X75 dette her syns jeg.. tipper forbruk på 250 Wh/km er reelt. Og med det ca 22 mil rekkevidde på 90%...

Jeg hadde forventet at rekkevidden ville være noen mil ekstra...

Jeg har for øvrig bestilt X75 :)
Du må opp i 120+ for 250Wh/km.
Men rundt 200-220 er typical og ganske riktig.

Selv kjører jeg veldig mye i 110 sone og snitt på 10k er 235Wh/km.
S70 på 27k hadde 225Wh/km i samme bruks område.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Horten
Model X90D (18.03.17)

sigurdi



Sitat fra: Jærbuen på torsdag 05. oktober 2017, klokken 19:54
Hva koster det forresten å ettermontere krok?

Det er ikke så dyrt og egentlig en enkel jobb å ettermintere, men i senere tid har Tesla  USA sakt nei.
Dermed får man ikke kjøpt delene og de har nektet å utføre jobben.

Håper dette løser seg.
Er kun visning hos biltilsynet og det skal ikke være problem om Tesla tar jobben og leverer papir.


Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA