Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

75D vs 100D typical og reell kapasitet

Startet av Vhagar, tirsdag 03. oktober 2017, klokken 13:48

« forrige - neste »

Vhagar

Sitat fra: THE på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 17:19
@Vhagar, lek deg litt med https://abetterrouteplanner.com/

Har prøvd den før og den gir veldig rare resultater som jeg ikke stoler på basert på hva andre gir av tilbakemeldinger. Og nå har jeg prøvd et par ganger i Chrome Version 61.0.3163.100 og Microsoft Edge 40.15063.0.0 uten at den funker. Får satt 1 punkt, men når jeg prøver å legge til punkt 2 så er det ingen respons å få fra websiden.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

SurSnasen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 15:36
En ting som jeg ikke ville bekymret meg veldig for er høydemeterene, antatt at du skal tilbake til startpunktet. Jeg kjørte f.eks til Rjukan, så over Tuddal til Notodden - når jeg nærmet meg Notodden hadde jeg lavere snittforbruk for turen enn når jeg var i Rjukan, til tross for en tur opp ca 1000 høydemeter. Hastigheten over fjellet var nok en del lavere enn resten av turen, så dermed var forbruket lavere. De ~10 kWh som jeg forbrukte på veien opp fikk jeg tilbake på veien ned.

Nåja, det er jo verdt å nevne også at Notodden ligger på ca 20 moh, mens Rjukan (dalbunnen) ligger på 300 moh. Så sånn sett er det ikke særlig overraskende at du endte med lavere snittforbruk tur/retur enn fra Notodden til Rjukan. Med mindre din Model X ikke følger de samme fysiske forutsetninger som andre biler, så vant du nok definitivt ikke tilbake all den ekstraenergien du brukte for klatringen fra Rjukan og opp på fjellet, på vei ned fjellet igjen mot Tuddal. Halvparten kanskje, men ikke alt.

nie

Sitat fra: Vhagar på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 13:48
Jeg har nesten fått en fornyet rekkeviddeangst.
Vi er en familie som er glad i søndagsturer rundt om i fylket (M&R) og litt inn i nabofylkene. 75D skulle klare dette, trodde jeg, med ca 38 mil rekkevidde (EPA verdi). Men gitt topografi og at en ikke er i nærheten av å kunne bruke 100% til 0% så ser det ut til at de fleste ligger på 28-32 mil typical med en 75D? Med begrenset utvalg SC og utsikt til å bruke store deler av søndagen på trege betalte ladestasjoner, så melder spørsmålet seg: valgte jeg feil batteripakke?

Hvor mange kWh har egentlig en 75D og 100D tilgjengelig? Jeg bør ta hensyn til kapasitet når batteriet når 93% restkapasitet også, da jeg planlegger å eie bilen i mange år. Regn også med at jeg ikke bør komme under 10% for batteriets (og psykens) del etter en rundtur. Så, hva er da typical rekkevidde for 75D og 100D når en regner med 80% av batterikapasiteten?

De fleste ruter jeg har lagt inn ser ut til å ligge på rundt 30 mil, uten SC tilgang. Høydemeter er litt vanskelig, noe regenereres, men ca 1500-2000 høyemeter må jeg nok ta høyde for. Så langt jeg skjønner så vil dette være for langt for 75D og jeg må ty til treg lading underveis.

Er det flere som er enig i at den økte prisen ikke forsvarer den økte rekkevidden?
Er 75D i grenseland for slik bruk og burde jeg egentlig velge 100D?
Antar at disse søndagsturene starter hjemme så det er null problem å starte disse med 100% på batteriet.
Hvis du da legger inn 15-20 minutters lading på en Chadehmoh underveis så bør det være null problem å komme i mål med din 32 mils runde nesten uansett vær.

Jeg kommer fra S85D og har nå hatt X75 i en uke og jeg er heeelt avslappet i forhold til dette med rekkevidde og lading. Jeg har Chadehmoh-adapter og bilen har 16 kW-lader som standard. Det gjør meg rustet for å lade effektivt på de aller fleste steder så dette er null stress.

Vhagar

@nie
Starter med 100% på slike turer ja. 70% ellers i hverdagen ser det ut til er det som bevarer batteriet best.

Jeg har sett over kartet nå og sjekket avstander og hvor det faktisk er chademo (ikke bare schuko/cee). Og selv om det ikke er på alle plasser så vil det berge meg på en del ruter. Særlig om jeg kan slippe unna med 15 minutter (det ser ut til å kunne gi 4-5 mil på en X75D?).

Poenget mitt var vel at det er noen ruter hvor det ikke vil være lademuligheter i det heletatt enda eller i værste fall bare schuko/cee kontakt og at det ikke akkurat bidrar til å gjøre søndagsturen særlig smidig. Det blir noen flere og lenger stopp enn ønskelig ser jeg på slike runder, det får våge seg. Får håpe det kommer flere raske ladere rundt om etterhvert.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vhagar

Bare sånn at jeg er sikker på at jeg har fått dette inn med teskje. (tar ikke med hjemmestasjon her)
Fra tregest til raskest lading så er rekkefølgen slik:
UMC schuko -> UMC blå adapter -> UMC rød adapter -> Type 2 kabel -> Chademo adapter -> Tesla CS.

Det er svært mange ladestasjoner/punkt rundt om som kun har schuko cee 7/4 punkt, dette er jo neppe egnet til en stopp underveis på en dagstur. Mer egnet for overnatting eller stopp med varighet på noen timer. Måløy f.eks. har hele 10 ladepunkt men alle er schuko. Skulle svært gjerne sett en god lademulighet på Selje også.

Er det vanlig å støte på ladestasjoner med hvor jeg kan bruke blå/rød adapter? Ev. campingplasser?

Det blir nok en vane, men ser at det blir noen ruter som må planlegges ekstra nøye. Da særlig med å legge inn ladestopp underveis for å dekke opp om de "svarte hullene" på kartet enn så lenge. Heldigvis ser det ut til at utbyggingen går fort.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

tibber73

Sitat fra: Vhagar på onsdag 04. oktober 2017, klokken 14:13
...
Fra tregest til raskest lading så er rekkefølgen slik:
UMC schuko -> UMC blå adapter -> UMC rød adapter -> Type 2 kabel -> Chademo adapter -> Tesla CS.
...
Jeg er ingen ekspert på dette området, men dersom det er et IT nett (230V) vil vel UMC rødt adapter gi mindre kWh enn UMC blått adapter?
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Espen Hugaas Andersen

#21
Sitat fra: viffer på onsdag 04. oktober 2017, klokken 14:33Jeg er ingen ekspert på dette området, men dersom det er et IT nett (230V) vil vel UMC rødt adapter gi mindre kWh enn UMC blått adapter?
Rødt adapter betyr 400V trefase, som altså er TN. Men det *kan* gi mindre enn blått adapter, om det f.eks er en 10A trefasekurs. Dette er uvanlig.

I samme slengen kan jeg neve at "Type 2" ikke betyr raskere hastighet en verken schuko, blått adapter eller rødt adapter. Det finnes Type 2 ladestasjoner på 10A enfase. Men dette er også uvanlig på offentlige ladere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tibber73

#22
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 04. oktober 2017, klokken 14:36
Sitat fra: viffer på onsdag 04. oktober 2017, klokken 14:33Jeg er ingen ekspert på dette området, men dersom det er et IT nett (230V) vil vel UMC rødt adapter gi mindre kWh enn UMC blått adapter?
Rødt adapter betyr 400V trefase, som altså er TN. Men det *kan* gi mindre enn blått adapter, om det f.eks er en 10A trefasekurs. Dette er uvanlig.
Dersom kursen er 10A, vil jo sikringen gå når en prøver å trekke 16A. Det var ikke det jeg mente.
Hvor mange kWh får en fra en 3-fas 230V plugg med rødt adapter? (bruker en overgang fra blå CEE 3-fas til rød 3-fas foran UMC-adapter)

Edit: Den blå CEE-stikken er sikret med 32A sikring.

Beklager off-topic. Dette hører vel hjemme i Lading av Tesla
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

nie

I all hovedsak blir vel din rangering rett men type 2 kabel kan vel gi alt fra 0 kW til 16,5 kW  på de nyeste bilene.

Ellers bor jeg selv i Bergen men har hytte på Sunnmøre. Møre og Romsdal fylke er jo ikke det mest spenstige fylket for utbygging av ladepunkter men det finnes jo chadehmo endel steder og med bruk av disse tror jeg at dette går greit.

Men for all del; hvis 160000 er småpenger for deg så vil du jo slippe å tenke/planlegge i det hele tatt hvis du går for X100 i stedet. Når jeg ser på rådene til endel andre her tenker jeg de bærer preg av å være avgitt av folk som kan velge X100 uten å velge vekk noen andre goder i livet. Er du en av disse --> X100

Forstår godt at dere liker å farte på søndagsturer rundt i eget fylke. Dere har mye flott natur som jeg aldri blir lei av☺

cra

Sitat fra: nie på onsdag 04. oktober 2017, klokken 14:47
Ellers bor jeg selv i Bergen men har hytte på Sunnmøre. Møre og Romsdal fylke er jo ikke det mest spenstige fylket for utbygging av ladepunkter men det finnes jo chadehmo endel steder og med bruk av disse tror jeg at dette går greit.

Kommer superlader på Skodje, anslagsvis innen utgangen av året: https://www.tesla.com/no_NO/findus?no_cache=1495653583#/superchargers?search=supercharger,&place=skodjenosupercharger
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øggen

Generelt vil sei til trådstarter at han kan ta livet med ro. Bor på sunnmøre, kjørt Tesla i 3 år, 50000km pr år med alt fra 0- 300km per arbeidsdag. Ette kvart blir du heilt rolig i forhold til dette tema, lad når du kan og ikkje når du må. Har bestilt X75 sjøl og tar det med ro.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Espen Hugaas Andersen

#26
Sitat fra: viffer på onsdag 04. oktober 2017, klokken 14:39Dersom kursen er 10A, vil jo sikringen gå når en prøver å trekke 16A. Det var ikke det jeg mente.
Hvor mange kWh får en fra en 3-fas 230V plugg med rødt adapter? (bruker en overgang fra blå CEE 3-fas til rød 3-fas foran UMC-adapter)

Edit: Den blå CEE-stikken er sikret med 32A sikring.

Beklager off-topic. Dette hører vel hjemme i Lading av Tesla
Med adapter til blå UMC skal man få 7,4 kW, mens med adapter til rød UMC skal man få 8,5 kW. Dette er en ganske uvanlig løsning.

Hvis man kommer til ett rødt stikk som er en del av ett fast opplegg, så tror ikke jeg man kan komme borti denne løsningen. Da er det 400V TN trefase, på en kurs på inntil 16A. (Eventuelt kan man finne en 32A eller 63A kontakt, men da trenger man noe mer utstyr for å kunne benytte UMC.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vhagar

Mye god info dere kommer med. Lading hører hjemme i tråden her da det er en vesentlig del av spørsmålet rundt rekkevidde, særlig uttenfor SC nettverket til Tesla. Skjønt, mulig hele tråden skulle vært i det andre subforumet, beklager i såfall det. Men spørsmålet gjalt i hovedsak rekkevidden på X75D vs X100D når man ikke er i nærheten av lademuligheter og hvor langt det var mulig å tyne X75D i forhold til dette. Svaret ser ut til å sprike, men være på grensen til hva jeg ønsker. Gitt prisdiffen så ender jeg nok opp med å beholde X75D bestillingen.

"Lad når du kan og ikke når du må" var et greit tips ja, har sett på noen ruter og hvordan jeg kan gjøre nettopp det for å sikre en lav kvilepuls gjennom hele dagen og det ser ut til å kunne gå greit på de fleste steder. Det er bare tilvenningen fra å kunne kjøre 100 mil til å forholde seg til ca 30 mil som er litt hard å svelge før en får flyten i det.

Et spørsmål som melder seg, når vil jeg ha behov for å manuelt overstyre ladingen fra bilen?
Så vidt jeg har skjønt trenger jeg ikke å gjøre noe når jeg kobler meg til en SC eller chademo. Hva med type 2? Må jeg vite noe om laddepunktets egenskaper og gjøre aktive valg i bilen før lading? Regner med at jeg må gjøre noe i forhold til lading på et schuko m/u adaptere, men hva og hvordan vet jeg hvilke settings som er rett? Står det noe om ampere på ladepunktene som jeg må ta hensyn til?

Savner en oppdatert wiki om så mangt rundt Tesla (Model X og særlig da oppdatert info) mulig jeg ikke har funnet den siden enda bare. En del slike sider er fra 2012-2014 så de er veldig utdatert i forhold til dagens forhold.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Espen Hugaas Andersen

#28
Sitat fra: Vhagar på onsdag 04. oktober 2017, klokken 20:16Et spørsmål som melder seg, når vil jeg ha behov for å manuelt overstyre ladingen fra bilen?
Så vidt jeg har skjønt trenger jeg ikke å gjøre noe når jeg kobler meg til en SC eller chademo. Hva med type 2? Må jeg vite noe om laddepunktets egenskaper og gjøre aktive valg i bilen før lading? Regner med at jeg må gjøre noe i forhold til lading på et schuko m/u adaptere, men hva og hvordan vet jeg hvilke settings som er rett? Står det noe om ampere på ladepunktene som jeg må ta hensyn til?
Du trenger kun forholde deg til Ampere ved bruk av UMC. Type 2 ordner det selv, samme med CHAdeMO og Supercharger.

I min erfaring er ladepunktene med Schuko og industristikk merket med hvor stor kursen er. Men man kan sikkert komme borti stikk der det ikke står,og da får man bare se om det går bra å lade med X Ampere. (Strømmen justerer du raskt fra skjermen.) I verste fall går sikringen og du får ikke ladet mer. Noen steder har man tilgang til sikringen slik at man kan resette den.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vhagar

Takk. Det er jo noen steder der det bare "henger en kontakt" på veggen uten noe mer synlige tegn enn et ladeskilt. Jeg har ikke studert det så nøye enda men regner med at jeg fort får erfaringer med det.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA