Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny Ford Focus electric i 2019?

Startet av Agmuns, tirsdag 05. desember 2017, klokken 10:26

« forrige - neste »

MrBacardi

#15
Sitat fra: andy99 på tirsdag 10. april 2018, klokken 21:09
Skuffende, kommer ikke som elbil.
"Dagens elektriske Focus forsvinner og Ford satser alle pengene på en helt ny elbil – foreløpig kalt Mach 1 – men den kommer ikke før i 2020. Ford har imidlertid annonsert et omfattende elektrifiseringsprogram med tunge investeringer frem mot 2022, med planer om flere nye elbiler de neste årene."

https://www.dinside.no/motor/mangler-n-ting-for-a-sla-golf/69693516

Hm, synd Ford gir opp elbiler fram til de skal satse på nytt om en stund. Må da være verdifullt å ha en modell de hele tiden kan forbedre iterativt og skaffe seg erfaring med i hele Ford-systemet. De hadde jo en fin-fin mulighet med den nye Focusen som nå snart kommer, men nei.

Underlig mønster forøvrig dette fra flere produsenter nå i det siste. Mercedes ga opp B-klassen, BMW skal slutte med i3-en (de anser den som en konseptbil), VW skal ikke elektrifisere neste Golf (satser på ID-konseptene i stedet) og Ford gir altså opp Focusen.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Agmuns

#16
Veldig merkelig at de gir opp elektrifisering av Focus, i den grad at plattformen er designet fra bunnen av for å være el- og hybridbil. Det ligner heller ikke på de signalene Ford har gitt i flere år allerede om at de skal lansere hybridbiler på den nye plattformen i sent 2018 (tidligste artikkelen om C2-plattformen jeg har lest er fra 2014).

Hvis det stemmer at nye Focus ikke kommer som hybrid eller el, så lukter det nedbemanninger i Ford sitt norske forhandlernettverk. De har ikke mye å skryte av i stallen lenger:

Ka: bittelite marked i norsk sammenheng som uansett består av billigbiler uten noe særlig fortjeneste. Ingen planer om elbil.
Fiesta: samme som over. Ingen planer om elbil.
Focus: markedet med stor forbokstav for elbiler. Focus var en tøff konkurrent til Golf før. Ikke nå lenger ettersom Golf har gått elektrisk og dermed overkjører Focus på salgsstatistikkene.
Mondeo: en utgått modell som ble fornyet i fjor i USA (uten forbedret hybridløsning enn de har i dag). Plattformen støtter ikke elbil og har en mindre heldig løsning for hybrid. I tillegg er markedet for stasjonsvogner i fritt fall over hele Europa. Allerede har en av de store aktørene kastet inn håndkleet for en tidligere sterk konkurrent til Mondeo.
Kuga: nettopp fornyet uten hybrid i et marked hvor det så smått begynner å komme elbiler. Masse rykter om hybrid, men for å sette ting i perspektiv: Ford skrev for 10-11 år siden at forrige generasjon Kuga skulle bli Fords første hybridbil ...
Edge: fjasemodell vi får pga OneFord-strategien. Bil for det amerikanske steinaldermarkedet

I tillegg har de en ulands-SUV (EcoSport) som er ment for de virkelig fattige nasjonene på planeten og Mustang som er en billigbil i USA som begge kommer over vannet pga OneFord. I tillegg et par vaner som er et døende bilsegment i hele Europa og trolig ikke blir fornyet.

Jeg har vokst opp med Ford og digger bilene, men hadde jeg vært bilselger i en norsk Ford-forretning i dag ville jeg startet å se meg om etter ny jobb ...

Jonas64

Ja, det er tragisk utvikling i Ford Norge nå. Jeg har også vært trofast Ford-kjøper, men nå ble Focusen byttet ut med Leaf. (Har en Mondeo 2015 fortsatt).
Min faste Ford-selger river seg i håret, de er virkelig fortvilet. De forsøkte å pushe Focus electric så lenge det gikk, men når han bestilte 30 biler så ble det avkortet til 20.

Grunnen er at Norge er for lite marked, og at Ford har definert å ikke ligge i tet i utrulling i markedet. På lang sikt, sett over hele Europa, kan det være en lønnsom strategi. Men trist i Norge.

hsa77

"(...)En helt ny 1,5 liters bensinmotor på 150 eller 180 hester og dieselmotorer på 95, 125 eller 150 hester inngår også i motorutvalget.(...)"

Nye Focus fås med diesel og ikke el, ikke engang plugin hybrid, skal si Ford satser på fremtiden! Trist, en videreutvikling av Focus electric kunne blitt en god bil.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA