Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Semi

Startet av Øggen, tirsdag 03. oktober 2017, klokken 08:43

« forrige - neste »

Dnn .

https://www.tu.no/artikler/teslas-lastebil-har-800-kilometer-rekkevidde/412292

Altså, en lastebil med forbruk på 1.24kw/10km? Kyss meg ..... Tror jeg ikke noe på. Sliter å få det forbruket på leaf'n, som er par kilo lettere.

Men hvis forbruket er på 1.24kw/10km med en rekkevidde på 800km vil det tilsi at batterikapasitet er på 1000kwh.

krister461

#16
Sitat fra: Dnn . på fredag 17. november 2017, klokken 11:39
https://www.tu.no/artikler/teslas-lastebil-har-800-kilometer-rekkevidde/412292

Altså, en lastebil med forbruk på 1.24kw/10km? Kyss meg ..... Tror jeg ikke noe på. Sliter å få det forbruket på leaf'n, som er par kilo lettere.

Men hvis forbruket er på 1.24kw/10km med en rekkevidde på 800km vil det tilsi at batterikapasitet er på 1000kwh.
Det står da vitterlig 1.24kw per km ikke per 10km. Så da stemmer nok gjerne 1000kwh batteri.

Som igjen tilsvarer 1600kw megacharger for å få ladet 80% på en halvtime...?

Counterpointer

#17
400 miles lading på 30 minutter høres ut som grei fart på megacharger

Edit : oversatt til metrisk blir det 1280 km/t

Chris Neumann Ruud

Kanskje på tide med nytt underforum? :)
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Counterpointer

To underforum siden pick-up også ble lansert

Karl-Wilhelm

#20
Sitat fra: krister461 på fredag 17. november 2017, klokken 11:44
Det står da vitterlig 1.24kw per km ikke per 10km. Så da stemmer nok gjerne 1000kwh batteri.

Som igjen tilsvarer 1600kw megacharger for å få ladet 80% på en halvtime...?

Dette er et ganske heftig mål, og det gir mening å kombinere dette med batterier og sol. Da batteripakkene blir et utmerket buffer for å oppnå så store strømmer.

Gitt en rasteplass med fire ladestasjoner, 4Mwh buffer batteri og 1Mw med solpanel.

4Mwh = 20x Powerpack 2
1Mw Solpanel = 3000x 330w panel

Dette vil se ut som området med solpanel til høyre, men med enda færre panel og færre powerpack's, Ta'u in American Samoa:


Skalaen virker helt overkommelig basert på hva de har gjort tidligere.

Lockheedmartin 2.25Mw solpanel parkeringsanlegg fra 2015, til sammenlikning, 7,260 panel, ~310w:
https://www.lockheedmartin.com/us/news/press-releases/2015/october/151020-mst-lockheed-martin-parking-catches-sun-power.html
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

PerBear

Det kan være smart å plassere store ladeplasser for trailere rett ved høyspentlinjer. Så kan lokalt batteri også fungere som balansekraft.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Lynet

#22
Hvis forbruket er 1,24kWh pr km i 65 miles er effektbehovet ca 170Hk, ved 80km/h blir effektbehovet ca 106Hk og rekkevidden øker til 1015km  ;D
Med 38tonn totalvekt vil Tesla Semi greie Hitratunnelens 10% stigning i nesten 60km/h! Men det forutsetter at de øker utvekslingen i gearboksen til ca 15.
Men i Norge må vi nok ha 50tonn totalvekt, men vil da greie 45km/h i Hitratunnelen. Må da ha 20 i utveksling.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Tellus

Sitat fra: Lynet på fredag 17. november 2017, klokken 22:13
Hvis forbruket er 1,24kWh pr mil i 65 miles er effektbehovet ca 170Hk...

Nå tror jeg dere må begynne å bruke de små grå

geear

Er vel bare en typo, 1,24kWh er per km, altså 12,4kWh/mil.

MEN, har virkelig noen sagt at den skal klare 1,24kWh/km i 65mph? 105km/t er drøy fart for en semi. Er ikke Tesla Semi 3-akslet og har da maksfart på 55mph selv i junaiten?

Lynet

Sitat fra: Tellus på fredag 17. november 2017, klokken 22:21
Sitat fra: Lynet på fredag 17. november 2017, klokken 22:13
Hvis forbruket er 1,24kWh pr mil i 65 miles er effektbehovet ca 170Hk...

Nå tror jeg dere må begynne å bruke de små grå
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

geear

Trodde det var max 55mph med 3-akslet i USA, men det varierer kanskje fra stat til stat. Ser han sier "at highway speeds, like 60 miles an hour". Imponerende hvis de klarer holde dette!

GOS

#27
Sitat fra: gr på fredag 17. november 2017, klokken 22:55
MEN, har virkelig noen sagt at den skal klare 1,24kWh/km i 65mph? 105km/t er drøy fart for en semi. Er ikke Tesla Semi 3-akslet og har da maksfart på 55mph selv i junaiten?
Står på Tesla's sider dette med 1.24, men ikke hastigheten. Det er vel en antagelse som er gjort.



Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Karl-Wilhelm

Du får unnskylde eventuelle forfordeling av kilder, men jeg har litt problemer med Breitbart referanser...

Reddit brukeren, -EmperorPalpatine- som tilsynelatende også er trailer sjåfør; sine tanker, noen likheter gjør troverdigheten litt høyere med tanke på hva "The Angry White Male" allerede har sagt, gitt at volum har en betydning:
https://www.reddit.com/r/videos/comments/7dij6o/teslas_new_electric_semi_truck_full_event/

Men det må jo være noen trailer sjåfører her på forumet som har lyst til å kommentere?
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA