Skrevet av Emne: Tesla Semi  (Lest 11585 ganger)

Lokführer

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 950
  • P85
    • Vis profil
Sv: Tesla Semi
« Svar #15 på: fredag 17. november 2017, klokken 11:34 »
Jeg ble ikke skuffet, men særdeles imponert.
2 ting stusser jeg på:
Størrelse(fysisk) og vekt på batteripakke i Semi.
Størrelse(fysisk) og vekt på 200kWh batteripakke i Roadster 2.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Dnn .

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 106
    • Vis profil
Sv: Tesla Semi
« Svar #16 på: fredag 17. november 2017, klokken 11:39 »
https://www.tu.no/artikler/teslas-lastebil-har-800-kilometer-rekkevidde/412292

Altså, en lastebil med forbruk på 1.24kw/10km? Kyss meg ..... Tror jeg ikke noe på. Sliter å få det forbruket på leaf'n, som er par kilo lettere.

Men hvis forbruket er på 1.24kw/10km med en rekkevidde på 800km vil det tilsi at batterikapasitet er på 1000kwh.

krister461

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1963
    • Vis profil
Sv: Tesla Semi
« Svar #17 på: fredag 17. november 2017, klokken 11:44 »
https://www.tu.no/artikler/teslas-lastebil-har-800-kilometer-rekkevidde/412292

Altså, en lastebil med forbruk på 1.24kw/10km? Kyss meg ..... Tror jeg ikke noe på. Sliter å få det forbruket på leaf'n, som er par kilo lettere.

Men hvis forbruket er på 1.24kw/10km med en rekkevidde på 800km vil det tilsi at batterikapasitet er på 1000kwh.
Det står da vitterlig 1.24kw per km ikke per 10km. Så da stemmer nok gjerne 1000kwh batteri.

Som igjen tilsvarer 1600kw megacharger for å få ladet 80% på en halvtime...?
« Siste redigering: fredag 17. november 2017, klokken 11:47 av krister461 »

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4621
    • Vis profil
Tesla Semi
« Svar #18 på: fredag 17. november 2017, klokken 11:45 »
400 miles lading på 30 minutter høres ut som grei fart på megacharger

Edit : oversatt til metrisk blir det 1280 km/t
« Siste redigering: fredag 17. november 2017, klokken 12:17 av knut.aulie »

Christopher Neumann Ruud

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 405
    • Vis profil
Sv: Tesla Semi
« Svar #19 på: fredag 17. november 2017, klokken 11:46 »
Kanskje på tide med nytt underforum? :)

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4621
    • Vis profil
Sv: Tesla Semi
« Svar #20 på: fredag 17. november 2017, klokken 12:18 »
To underforum siden pick-up også ble lansert

Karl-Wilhelm

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 164
  • Nøtterøy, Vestfold
    • Vis profil
Sv: Tesla Semi
« Svar #21 på: fredag 17. november 2017, klokken 13:30 »
Det står da vitterlig 1.24kw per km ikke per 10km. Så da stemmer nok gjerne 1000kwh batteri.

Som igjen tilsvarer 1600kw megacharger for å få ladet 80% på en halvtime...?

Dette er et ganske heftig mål, og det gir mening å kombinere dette med batterier og sol. Da batteripakkene blir et utmerket buffer for å oppnå så store strømmer.

Gitt en rasteplass med fire ladestasjoner, 4Mwh buffer batteri og 1Mw med solpanel.

4Mwh = 20x Powerpack 2
1Mw Solpanel = 3000x 330w panel

Dette vil se ut som området med solpanel til høyre, men med enda færre panel og færre powerpack's, Ta’u in American Samoa:
 [ You are not allowed to view attachments ]

Skalaen virker helt overkommelig basert på hva de har gjort tidligere.

Lockheedmartin 2.25Mw solpanel parkeringsanlegg fra 2015, til sammenlikning, 7,260 panel, ~310w:
https://www.lockheedmartin.com/us/news/press-releases/2015/october/151020-mst-lockheed-martin-parking-catches-sun-power.html
« Siste redigering: fredag 17. november 2017, klokken 13:34 av Karl-Wilhelm »
Kia Soul 2016
I-Miev 2012 (Til salgs fra og med 30.10.17)
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

PerBear

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 823
    • Vis profil
    • Info om Podbike
Sv: Tesla Semi
« Svar #22 på: fredag 17. november 2017, klokken 19:45 »
Det kan være smart å plassere store ladeplasser for trailere rett ved høyspentlinjer. Så kan lokalt batteri også fungere som balansekraft.
Sandnes, Norway.
Inventor of Podbike.

Lynet

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2778
    • Vis profil
Sv: Tesla Semi
« Svar #23 på: fredag 17. november 2017, klokken 22:13 »
Hvis forbruket er 1,24kWh pr km i 65 miles er effektbehovet ca 170Hk, ved 80km/h blir effektbehovet ca 106Hk og rekkevidden øker til 1015km  ;D
Med 38tonn totalvekt vil Tesla Semi greie Hitratunnelens 10% stigning i nesten 60km/h! Men det forutsetter at de øker utvekslingen i gearboksen til ca 15.
Men i Norge må vi nok ha 50tonn totalvekt, men vil da greie 45km/h i Hitratunnelen. Må da ha 20 i utveksling.
« Siste redigering: fredag 17. november 2017, klokken 23:47 av Lynet »
Trondheim:
Nissan Leaf 2011 modell, 55 000km
Tesla P85 2014, 55 000km
201 000 km med elbil siden 2004 :-)

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1057
    • Vis profil
Sv: Tesla Semi
« Svar #24 på: fredag 17. november 2017, klokken 22:21 »
Hvis forbruket er 1,24kWh pr mil i 65 miles er effektbehovet ca 170Hk...

Nå tror jeg dere må begynne å bruke de små grå 😂

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4291
    • Vis profil
Sv: Tesla Semi
« Svar #25 på: fredag 17. november 2017, klokken 22:55 »
Er vel bare en typo, 1,24kWh er per km, altså 12,4kWh/mil.

MEN, har virkelig noen sagt at den skal klare 1,24kWh/km i 65mph? 105km/t er drøy fart for en semi. Er ikke Tesla Semi 3-akslet og har da maksfart på 55mph selv i junaiten?
VW e-Golf
BMW X5
Tesla Model X (Utlevert lørdag 25. nov., fra Grand Sapphire)

Reservert TM3 og venteliste på Kia Niro.

Lynet

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2778
    • Vis profil
Sv: Tesla Semi
« Svar #26 på: fredag 17. november 2017, klokken 23:50 »
Hvis forbruket er 1,24kWh pr mil i 65 miles er effektbehovet ca 170Hk...

Nå tror jeg dere må begynne å bruke de små grå 😂
De små grå skrev mil isteden for km, beklager. Rettet opp nå. Men beregningene er riktig.
Hva maksfarten er i USA vet jeg ikke. Men sa ikke Musken 65miles?
Trondheim:
Nissan Leaf 2011 modell, 55 000km
Tesla P85 2014, 55 000km
201 000 km med elbil siden 2004 :-)

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4291
    • Vis profil
Sv: Tesla Semi
« Svar #27 på: fredag 17. november 2017, klokken 23:54 »
Trodde det var max 55mph med 3-akslet i USA, men det varierer kanskje fra stat til stat. Ser han sier "at highway speeds, like 60 miles an hour". Imponerende hvis de klarer holde dette!
VW e-Golf
BMW X5
Tesla Model X (Utlevert lørdag 25. nov., fra Grand Sapphire)

Reservert TM3 og venteliste på Kia Niro.

GOS

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1373
    • Vis profil
Sv: Tesla Semi
« Svar #28 på: lørdag 18. november 2017, klokken 00:07 »
MEN, har virkelig noen sagt at den skal klare 1,24kWh/km i 65mph? 105km/t er drøy fart for en semi. Er ikke Tesla Semi 3-akslet og har da maksfart på 55mph selv i junaiten?
Står på Tesla's sider dette med 1.24, men ikke hastigheten. Det er vel en antagelse som er gjort.



« Siste redigering: lørdag 18. november 2017, klokken 00:10 av GOS »
S85 blå, levert juni -14
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695

lunitiks

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2861
    • Vis profil
Sv: Tesla Semi
« Svar #29 på: lørdag 18. november 2017, klokken 18:27 »
Positiv anmeldelse av erfaren trailersjåfør

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW