Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Adaptive kurvelys - kun med Premiumpakke på nye biler

Startet av Tesley, mandag 02. oktober 2017, klokken 21:10

« forrige - neste »

Vhagar

Den videoen fra Bjørn er jo halvannet år gammel, har det ikke kommet nye lykter siden den gang?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Frisco

Sitat fra: GOS på torsdag 05. oktober 2017, klokken 12:22
Sitat fra: Frisco på torsdag 05. oktober 2017, klokken 08:19
Min bil endret status til under produksjon i dag, har ikke premium som tilvalg (men alt annet  ;D ). Under 'view spec' står den med FG02. Denne har følgende beskrivelse:

Exterior Lighting Package
Cut through fog and illuminate obstacles on dark roads with LED fog lights that are controlled through the touchscreen. Our newly redesigned fog lights are designed to work with our LED cornering lights and headlights as a complete system.


... jeg oppfatter det da også er adaptive lys på kjerra (LED conrering lights). Om det ikke følger med kommer jeg til å mase det til meg på Rud SC

Dette leser jeg ikke som noe annet enn grøftelys når en svinger. Alla det som var med i den gamle Tech-pakken

Halmstrået mitt er "work with our LED cornering lights"
Skal det sies jeg er ny i Tesla gamet så jeg vet ikke hva den gamle tech-pakken inneholdt.

Det jeg leser er:
Fog lights = tåkelys
LED cornering lights = kurvelys (disse 3 omtalte LED-lysene)
Headlights = hovedlyktene
TMX 75D, 6S, FSD. VIN69xxx
- Utlevert 06.12.17 @Drammen
- Bekreftet 03.09.17
Kia e-Soul [2015]

Vhagar

#32
Problemet er at tåkelys og kurvelys er det samme i følge wiki'en.
"Tåkelys (i kjøretøysammenheng offisielt kalt kurve- og tåkelys,[...]", kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/T%C3%A5kelys

Slik jeg oppfatter hele situasjonen så har Tesla følgende lys:
- Signaturlys (den ledbaren som omkranser lysene).
- tåkelys, fast altså uten bevegelse.
- Tre-posisjons, dynamiske LED-svinglys. Dette er de 3 som Bjørn viser i videoen linket over og her er altså "sving" en dårlig oversettelse fra "kurve" etter mitt skjønn.
- Nærlys.
- Fjernlys.
- AFS, som kun er aktivert når bilen kjører fremover. Bjørn sin video kan derfor ikke vise AFS da han står stille!

Ref. til AFS i manualen side 56.

Mye av de øvrige tekstene viser ikke til AFS slik jeg tolker det men til nettopp de 3-stegs kurvelysene (dårlig oversatt til svinglys). Så er spørsmålet om AFS er standard eller inngår i premium pakken (det sier manualen ingenting om). Det ser ut til at det kun er premiumpakken som har gitt AFS funksjonen men at dette skulle inkludert alle biler etter en viss dato.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

GOS

Sitat fra: Vhagar på torsdag 05. oktober 2017, klokken 14:57
Problemet er at tåkelys og kurvelys er det samme i følge wiki'en.
"Tåkelys (i kjøretøysammenheng offisielt kalt kurve- og tåkelys,[...]", kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/T%C3%A5kelys

Slik jeg oppfatter hele situasjonen så har Tesla følgende lys:
- Signaturlys (den ledbaren som omkranser lysene).
- tåkelys, fast altså uten bevegelse.
- Tre-posisjons, dynamiske LED-svinglys. Dette er de 3 som Bjørn viser i videoen linket over og her er altså "sving" en dårlig oversettelse fra "kurve" etter mitt skjønn.
- Nærlys.
- Fjernlys.
- AFS, som kun er aktivert når bilen kjører fremover. Bjørn sin video kan derfor ikke vise AFS da han står stille!

Ref. til AFS i manualen side 56.

Mye av de øvrige tekstene viser ikke til AFS slik jeg tolker det men til nettopp de 3-stegs kurvelysene (dårlig oversatt til svinglys). Så er spørsmålet om AFS er standard eller inngår i premium pakken (det sier manualen ingenting om). Det ser ut til at det kun er premiumpakken som har gitt AFS funksjonen men at dette skulle inkludert alle biler etter en viss dato.

Om wiki sier at tåkelys og kurvelys  er det samme så må de skjerpe seg. Det har jo to forskjellige funksjoner. Tåkelys er jo ment å hjelpe deg ved tåke og er ikke ment å lyse opp på siden. 'Alle' biler har vel nærmest mulighet for tåkelys, men ingen av isse vil vel typisk svinge for å lyse opp grøftekant. Ingen av mine siste biler har hatt tåkelys som lyste i annen retning enn fremover. Bortsett fra tåkelyset bak da som lyser bakover :)

I gamle Teslaverden så var Tåkelys en egen opsjon, mens grøftelys var en annen opsjon som inngikk i Tech-pakken.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Amoss

Sitat fra: GOS på torsdag 05. oktober 2017, klokken 16:02
Om wiki sier at tåkelys og kurvelys  er det samme så må de skjerpe seg. Det har jo to forskjellige funksjoner. Tåkelys er jo ment å hjelpe deg ved tåke og er ikke ment å lyse opp på siden.

For såvidt enig. Men oppdaget i sin tid - til min overraskelse - at både min forrige bil, og en av mine nåværende biler er utstyrt med "tåkelys" som jeg ikke kan se at fungerer som noe annet enn grøftelys (rett nok uten å svinge med rattet). Strengt talt helt ubrukelige i tåke, og i alle fall dersom det skal brukes reglementært - uten å samtidig ha på normalt nærlys. Men nyttig ved kjøring på svingete mørke skogveier med fare for dyr og mennesker i grøftekanten :)
Model S 85D

Jeronan

Sitat fra: Amoss på torsdag 05. oktober 2017, klokken 18:27
Sitat fra: GOS på torsdag 05. oktober 2017, klokken 16:02
Om wiki sier at tåkelys og kurvelys  er det samme så må de skjerpe seg. Det har jo to forskjellige funksjoner. Tåkelys er jo ment å hjelpe deg ved tåke og er ikke ment å lyse opp på siden.

For såvidt enig. Men oppdaget i sin tid - til min overraskelse - at både min forrige bil, og en av mine nåværende biler er utstyrt med "tåkelys" som jeg ikke kan se at fungerer som noe annet enn grøftelys (rett nok uten å svinge med rattet). Strengt talt helt ubrukelige i tåke, og i alle fall dersom det skal brukes reglementært - uten å samtidig ha på normalt nærlys. Men nyttig ved kjøring på svingete mørke skogveier med fare for dyr og mennesker i grøftekanten :)

If you have to believe the website today, then all light options are now standard. There isn't much left in the Premium Upgrade Package (hence, why I don't opt for it in my order).

Premium oppgraderinger-tillegg
HEPA-filtreringssystem
Premium lydsystem
11 høyttalere med neodymmagneter
Setevarmere i hele kabinen
Oppvarmet ratt
Vindusviskervarmere
Oppvarmede vindusspylerdyser
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

mthoring

Nå har man ikke krav på å få med noe som standard bare for at det ikke er listet i premiumpakken. Igjen så må jeg påpeke at det står 3-posisjon *kurvelys* (=tåkelys) under standardutstyr.

Det er mulig at dette bare er en dårlig oversettelse, og at adaptive hovedlys faktisk skal være inkludert, samtidig som at noen har glemt å gi beskjed til de på produksjonslinjene om dette.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Jeronan

As you can see in the picture. A1, A2, A3 are the adaptive LED lights aka 3-position.


So it really does seem to be a bad translation on the Designer page of the Norwegian version.
Since the actual fog lights are under the Main light unit and are separately mentioned on the US website in the Designer!
It's so stupid and so frustrating. /shrug
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

sfinxern

Mye begrepsforvirringer her ser jeg. Dette er nevnt tidligere i tråden, men det er ikke snakk om tåkelys eller kurvelys.

Tesla sier at dynamiske LED svinglys er standardutstyr nå. Det betyr at alle S som kommer nå skal ha dette. Uavhengig av utstyrspakker.

Igjen, fint hvis de som har bestilt S uten premium pakke kan gi en update her i denne tråden når bilene er mottatt for å få konkludert i denne saken.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Vhagar

Ref. igjen til manualen side 56 for AFS. Det står egentlig ganske greit forklart i et veldig kompakt avsnitt der. På bildet hvor det er anført A1, A2 og A3 så er dette både en del av AFS og "Tre-posisjons, dynamiske LED-svinglys".

Selve tåkelyset har så vidt jeg vet ingen funksjon for å "vri" lyset i det heletatt. "kurvelys" delen av tåkelyset er altså ivaretat av A1, A2 og A3 som anvist da under betegnelsen "tre-posisjons dynamiske svinglys", igjen mener jeg at svinglys er en dårlig oversettelse av kurvelys. Denne delen blir aktivert i følge manualen i lav hastighet ved rattutslag for å hjelpe til i kryss (og når du skrur på rettningsviserene på model X i følge Bjørns video).

Videre, slik jeg tolker manualen, så brukes de samme A1, A2 og A3 til AFS delen når bilen kjører fremover og da i form av å opplyse "kurven" bilen kjører inn i, altså dynamiske lys. Så hverken nær eller fjernlys "svinger" sånn sett, kunn A1, A2 og A3. I noen situasjoner i 3 intervaller som grøftelys og i høyere fart som hjelp til å lyse opp kjørebanen i rettning bilen svinger. Det siste har jeg minimal tro på kan være særlig bra gitt effekten til A1, A2 og A3.

Det beste hadde vært om noen som har dette kunne laget en bedre video enn den Bjørn har ute, for den er tydligvis feil (og halvannet år gammel). Skulle gjort det selv om jeg hadde hatt bilen, men den dukker neppe opp før i januar.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.


Vhagar

Igjen, bilen står stille og viser da kun "Tre-posisjons, dynamiske LED-svinglys" altså grøftelysene som skal hjelpe til i kryss etc og ikke AFS funksjonaliteten når bilen har en viss fart og dermed skal gi bedre sikt som "vanlige" dynamiske lys på andre merker. Den viser altså det samme som Bjørn sin video og ikke hoved-AFS funksjonen.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Tesley

#42
Hvis du ser på veggen i videoen jeg henviser til så ser du tydelig forskjell på når grøftelysene og de dynamiske lysene tennes.

Manualen er fra 2016, så den er ikke en god referanse her. Ser du derimot på nettsiden til Tesla om Model S (https://www.tesla.com/no_NO/models [kun synlig på desktop]) så står følgene under standardutstyr:


  • Kjørelys
  • Tre-posisjons, dynamiske LED-svinglys
  • LED-tåkelys

Punkt 2 var tidligere en del av Premiumpakken, men ble fra juli av standard på alle biler. Problemet er bare at Tesla ikke har levert dette.

AFS hos Tesla er uansett patetisk om en sammenligner med f.eks. en VW Golf fra 2013...

EDIT: Ser forøvrig at flere i statene nå får byttet lysene på sine biler: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/three-position-dynamic-led-turning-lights-in-new-custom-model-s.98109/page-5
S75D - bekreftet 20. august

Vhagar

Beklager, ja jeg ser at det er 1-steg ekstra med lys til siden av tåkelys i tillegg til de A1, A2 og A3 lysene. Jeg var ikke klar over at tåkelysene også hadde det ekstra lyset ved rattutslag.

Men påstanden står forstatt om at dette ikke viser AFS hoved-funksjonen, videoene viser kun dynamisk tåkelys 1 steg og tre-posisjon, dynamiske LED-svinglys. (de du ser tenner øverst i 3 omganger ved rattutslag i video'en). Dette er de ekstra sidebelysningnene som A1, A2 og A3 gir ved lav fart (og stillestående). Manualen viser til at de samme lysene, A1, A2 og A3 har en AFS funksjon i tillegg når bilen har en viss fart - altså lys som skal lyse opp kurven i svingen man er på vei inn i og ikke ut til sides. Eller, det fremgår i hvertfall av dokumentasjonen fra andre at det kun er A1, A2 og A3 som lyser opp ekstra, ikke at selve nær/fjernlysene har egenskap av å bevege seg. Og det er dette som ingen videoer til nå har vist, da alle biler har stått stille og dermed kun lyser ut til sides.

Manualen har så vidt jeg ser ingen årstall, jeg refererer til Model X sin manual hvor det står 8.0 nederst til høyre på fremsiden og hvor AFS er omtalt på side 56.

"Tre-posisjons, dynamiske LED-svinglys" er de 3 som videoene viser tenner (både den referert til sist her og fra Bjørn) og ikke hovedfunksjonen til AFS som beskrevet i manualen (når bilen kjører over en viss fart).

Jeg er enig i at dette skal være en del av standardpakken uten premium slik det er beskrevet fra Tesla.
Da de også for X oppgir at den kommer med desse tre-posisjons lysene og manualen gir inntrykk av at AFS er en del av grunnpakken også.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

sfinxern

Enig med Vhager her. Vi får vel bare vente til det dukker opp nye biler med dette i standardpakken, det bør vel skje relativt snart! Så får vi se om det er standard eller ikke.

Jeg er hvert fall ikke i tvil om at dette skal være standard. Rimelig klart i markedsføringen og generell informasjon.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA