Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Adaptive kurvelys - kun med Premiumpakke på nye biler

Startet av Tesley, mandag 02. oktober 2017, klokken 21:10

« forrige - neste »

bergie

Off topic: Under standardutstyr på model x står det også at det er 4 isofix barnesetefester. Regner med jeg kan forvente det på min femseter?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model X 75D - Levert 3 Nov 2017

Frisco

Sitat fra: bergie på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 00:59
Off topic: Under standardutstyr på model x står det også at det er 4 isofix barnesetefester. Regner med jeg kan forvente det på min femseter?

Hahaha ... stusset på den jeg og. Regner med det er gjeldende for 6-seter'n som de selger flest av. Men stå på kravet, er de litt trassige på servicesenteret håper jeg de får til en løsning hvor du får det 4. festet på sjåførsetet  :P

TMX 75D, 6S, FSD. VIN69xxx
- Utlevert 06.12.17 @Drammen
- Bekreftet 03.09.17
Kia e-Soul [2015]

andreas.henrik

Noen som nylig har hentet ut bil og fått noen avklaring på dette? Må låse bestilling innen 6 oktober og dette er skuffende om PUP må velges for å få AFS.


Sent from my iPhone using Tapatalk

mthoring

Sitat fra: andreas.henrik på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 10:51
Noen som nylig har hentet ut bil og fått noen avklaring på dette? Må låse bestilling innen 6 oktober og dette er skuffende om PUP må velges for å få AFS.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Med mindre du får det skriftlig fra Tesla, så ville jeg valgt PUP hvis adaptive hovedlys er et must.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Mons

Er det noen som i det hele tatt har fått adaptive fjernlys, og kan bekrefte at de fungerer slik vi kjenner de fra BMW og andre bilmerker?
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

prophan

Hadde x75d premium og nå x90d premium. Aldri vært svingbare hovedlys, kun ekstra lys som tennes ved rattutslag. Gjør forsåvidt jobben. Hadde en volvo xc60 som lånebil.  Den hadde hovedlys som svingte ved minste rattutslag. Kan ikke si at det var mye bedre.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

andreas.henrik

Snakket med selger på Skøyen idag. Han mente adaptive kurvelys var standard idag. Får det neppe skriftlig, og er i tvil når jeg ser hva som står på TMC og her i denne tråden.


Sent from my iPhone using Tapatalk

MyMuffin

Sitat fra: Mons på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 18:55
Er det noen som i det hele tatt har fått adaptive fjernlys, og kan bekrefte at de fungerer slik vi kjenner de fra BMW og andre bilmerker?

Kan ihvertfall bekrefte at de fungerer på bilen min, ny s 75D utlevert 21/9 - har Premium pakken (nye typen som ikke sier noe om adaptive lykter).
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

sfinxern

Fint hvis de som får ny S/X uten premiumpakke kan melde tilbake her på dette.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

kirky

2019 Long Range S, HW3, CCS.

geear

Sitat fra: Mons på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 18:55
Er det noen som i det hele tatt har fått adaptive fjernlys, og kan bekrefte at de fungerer slik vi kjenner de fra BMW og andre bilmerker?
Nei,de er ikke i nærheten engang, iallfall ikke i forhold til Audi og BMWer jeg har hatt det på og har erfaring med over tid. Det er ikke selve fjernlysene som svinger, det er tre LEDer vinklet forskjellig (utover) i hver hovedlykt, og så tenner de hver for seg basert på rattutslag. Sjekk denne videoen fra 2:30 så ser du det godt: https://www.youtube.com/watch?v=AjzzmWCXvcU

Stor fordel med ekte svingelys er at de fortsatt holder lyskjegla langt foran bilen og stjeler ikke fokus med strølys rett foran bilen.

geear

Sitat fra: mthoring på mandag 02. oktober 2017, klokken 23:55
Sitat fra: Tesley på mandag 02. oktober 2017, klokken 23:43
Tåkelysene har ikke tre posisjoner. Ser en på andre språk så ser en at kurvelys er en dårlig oversettelse.

Se også igjennom trådene til Tesla Motors Club så skjønner en at dette ikke er et norsk problem.

Ja, er tydelig at det er mange som har blitt lurt av dette, meg selv inkludert.

På den amerikanske bestillingsiden står det: "Three-position dynamic LED turning lights for nighttime visibility". Ser dermed ut som at nordmenn kanskje har en dårligere sak en amerikanere når det gjelder dette.

Tåkelysene kan sies å ha tre posisjoner, gitt at beskrivelsen i mitt opprinnelige innlegg er riktig, og at tåkelysene benyttes til å lyse opp "riktig grøft" når man svinger på rattet.
X5en min har adaptive frontlys som svinger både nær og fjernlys, pluss "kurvelys" som tenner tåkelyset til den retningen man svinger, men kun under 30 eller 40km/t. Jeg er enig i at sistnevnte har vært omtalt som kurvelys av mange, men dårlige oversettelser er en vane i Tesla sitt skriftlige materiell, så man må bruke tolkning også, og basert på det jeg skrev i en annen tråd, så mener jeg det er særdeles vanskelig å forstå at dette ikke var svingelysene:

Sitat fra: gr på mandag 02. oktober 2017, klokken 21:18
1. De kaller det "Tre-posisjons, dynamiske LED-kurvelys for synlighet nattestid". Dette er selvfølgelig en språklig dårlig oversettelse, men kan veldig fort høres ut som de tre LEDene i hver hovedlykt som tenner ett og ett avhengig av rattutslag.
2. Det står IKKE at premiumpakken inkluderer adaptive lys.
3. Selger sa at lysfunksjonene som lå i premiumpakken var blitt standard.
4. I brukerhåndboka de har lagt med ordren min står funksjonen beskrevet som adaptive front lighting system (AFS), og det er ingen forbehold om at dette er ekstrautstyr og at min bil ikke har denne funksjonen. Jeg har heller ikke funnet noen annen svinge/kurvelys beskrevet.

Sitat
Adaptive Front Lighting System
(AFS)
Adaptive Front Lighting System (AFS) justerer
frontlyset for å forbedre sikten under kjøring.
Elektriske sensorer måler kjørehastighet,
styrevinkel og rotasjonen til bilen om den
vertikale aksen for å bestemme den optimale
posisjonen til frontlysene basert på de
gjeldende kjøreforholdene. For å forbedre
sikten under kjøring på svingete veier om
natten, for eksempel, retter AFS lysstrålen i
retning av kurven. Når nærlysene er slått på,
og når du kjører i lav hastighet, forbedrer AFS
den laterale belysningen for å øke sikten til
fotgjengere og fortauskantene for å forbedre
sikten når du svinger i et mørkt kryss, inn i en
oppkjørsel eller du foretar en U-sving.
Adaptive Front Lighting System (AFS)
fungerer når frontlysene er på. Hvis Model X
ikke er i bevegelse eller kjører i revers,
aktiveres ikke de adaptive frontlysene. Dette
forhindrer at andre førere blendes. Hvis du vil
slå av AFS, berører du Controls > Settings >
Vehicle > Adaptive Headlights > OFF

Hadde jeg visst at man eventuelt måtte hatt premiumpakke for å få svingelys så hadde det blitt mer aktuelt med premium, men Tesla har ikke gitt meg en eneste indikasjon på at det er en del av den pakken.

Frisco

#27
Min bil endret status til under produksjon i dag, har ikke premium som tilvalg (men alt annet  ;D ). Under 'view spec' står den med FG02. Denne har følgende beskrivelse:

Exterior Lighting Package
Cut through fog and illuminate obstacles on dark roads with LED fog lights that are controlled through the touchscreen. Our newly redesigned fog lights are designed to work with our LED cornering lights and headlights as a complete system.


... jeg oppfatter det da også er adaptive lys på kjerra (LED conrering lights). Om det ikke følger med kommer jeg til å mase det til meg på Rud SC
TMX 75D, 6S, FSD. VIN69xxx
- Utlevert 06.12.17 @Drammen
- Bekreftet 03.09.17
Kia e-Soul [2015]

GOS

Sitat fra: Frisco på torsdag 05. oktober 2017, klokken 08:19
Min bil endret status til under produksjon i dag, har ikke premium som tilvalg (men alt annet  ;D ). Under 'view spec' står den med FG02. Denne har følgende beskrivelse:

Exterior Lighting Package
Cut through fog and illuminate obstacles on dark roads with LED fog lights that are controlled through the touchscreen. Our newly redesigned fog lights are designed to work with our LED cornering lights and headlights as a complete system.


... jeg oppfatter det da også er adaptive lys på kjerra (LED conrering lights). Om det ikke følger med kommer jeg til å mase det til meg på Rud SC

Dette leser jeg ikke som noe annet enn grøftelys når en svinger. Alla det som var med i den gamle Tech-pakken
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

nie

Sitat fra: gr på onsdag 04. oktober 2017, klokken 16:14
Sitat fra: Mons på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 18:55
Er det noen som i det hele tatt har fått adaptive fjernlys, og kan bekrefte at de fungerer slik vi kjenner de fra BMW og andre bilmerker?
Nei,de er ikke i nærheten engang, iallfall ikke i forhold til Audi og BMWer jeg har hatt det på og har erfaring med over tid. Det er ikke selve fjernlysene som svinger, det er tre LEDer vinklet forskjellig (utover) i hver hovedlykt, og så tenner de hver for seg basert på rattutslag. Sjekk denne videoen fra 2:30 så ser du det godt: https://www.youtube.com/watch?v=AjzzmWCXvcU

Stor fordel med ekte svingelys er at de fortsatt holder lyskjegla langt foran bilen og stjeler ikke fokus med strølys rett foran bilen.
Så da er konklusjonen at Tesla uansett ikke leverer skikkelige adaptive  nærlys og fjernlys som svinger lyskjeglen i forhold til ratt-utslag selv MED Premium-pakke?
I så fall legger jeg meg nedpå og sover videre. De der grøftelysene som tenner lyser opp litt på siden rett foran bilen kan de få ha for meg og er ikke noe jeg gidder å lage myee fuzz om overfor Tesla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA