Skrevet av Emne: Ombygging av Motorsykkel  (Lest 852 ganger)

Mix3rn

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Ombygging av Motorsykkel
« på: mandag 02. oktober 2017, klokken 16:11 »
Heihei.

Går igang med ombygging av lettmotorsykkel nå i vinter..
Snakket litt med vegvesenet, de virker delvis positiv, men får ikke helt klare svar fra dem...

Spesifikasjoner:
- Aprilia RS 125 2007mod
- Alltrax 300A controller
- Motenergy 12,8 HK DC motor (300A/20HK i 30sek)
- Batteribank på 48v 60A
- DC-DC konverter


Vegvesnets Krav til kjøretøyet:
- Kjøretøyforskriften § 7-2 punkt 7
- ECE100 oppfylt
- ISO-standard 6469-1


Som i hovedsak betyr at kontrolleren, motoren, og batteriene skal tilfredstille ISO 6469-1
og at kjøretøyet skal tilfredstille ECE100

-------------------------------------------------------------------------------------

Det jeg ikke forstår er hvordan ett 48volts anlegg kan godkjennes under ISO 6469-1.. ??
Er det ikke kun snakk om høyspent? Hvor høy spenning tolker Staten som høyspenning? >60V ?

Under ECE100 finner jeg kun krav til kjøretøygruppe M og N. Ikke L som er motorsykkel.
Eller leter jeg for dårlig?

Hvis det også går under M og N så finner jeg følgende krav:
- Varsel om lav batterispenning under kjøring
- Varsel om fører forlater kjøretøy med tenning på.
- Høyspentkabler skal være orangemerket (Igjen, Hva er høyspent i kontekst?)
- Noen flere?


Håper noen her har inspill til hvordan få dette godkjent!
Mulig det dukker opp en prosjekttråd med bilder ila høsten :)

- Mix3rn
« Siste redigering: mandag 02. oktober 2017, klokken 16:26 av Mix3rn »

Elmo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6496
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: Ombygging av Motorsykkel
« Svar #1 på: mandag 02. oktober 2017, klokken 21:33 »
- Høyspentkabler skal være orangemerket (Igjen, Hva er høyspent i kontekst?)

Jeg vet egentlig ingenting om dette,
men observerer at Think Classic har orange batterikabler mens PSA classics har svarte.  Alle benytter 6volt NiCd batterier.
Think har 19 batterier (114volt nominelt), Saxo/P106 har 20 (120volt) og Berlingo/Partne har 27 (162 volt).
« Siste redigering: onsdag 04. oktober 2017, klokken 10:15 av Elmo »
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Saxo 2000 og P106 2001. Vi har kjørt tilsammen 146.000 km med PSA classic.
Har nå også en eUp 2015, gått 50.000 km hittil.

bosonic

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1058
    • Vis profil
Sv: Ombygging av Motorsykkel
« Svar #2 på: onsdag 04. oktober 2017, klokken 00:00 »

2.17.
 ‘High Voltage’ means the classification of an electric component or circuit, if its working voltage is > 60 V and ≤ 1 500 V DC or > 30 V and ≤ 1 000 V AC root mean square (rms).

 
Siden spenningen er lavere enn 60V DC, så er det ikke krav til Orange kabler.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?