Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ombygging av Motorsykkel

Startet av Mix3rn, mandag 02. oktober 2017, klokken 16:11

« forrige - neste »

Mix3rn

Heihei.

Går igang med ombygging av lettmotorsykkel nå i vinter..
Snakket litt med vegvesenet, de virker delvis positiv, men får ikke helt klare svar fra dem...

Spesifikasjoner:
- Aprilia RS 125 2007mod
- Alltrax 300A controller
- Motenergy 12,8 HK DC motor (300A/20HK i 30sek)
- Batteribank på 48v 60A
- DC-DC konverter


Vegvesnets Krav til kjøretøyet:
- Kjøretøyforskriften § 7-2 punkt 7
- ECE100 oppfylt
- ISO-standard 6469-1


Som i hovedsak betyr at kontrolleren, motoren, og batteriene skal tilfredstille ISO 6469-1
og at kjøretøyet skal tilfredstille ECE100

-------------------------------------------------------------------------------------

Det jeg ikke forstår er hvordan ett 48volts anlegg kan godkjennes under ISO 6469-1.. ??
Er det ikke kun snakk om høyspent? Hvor høy spenning tolker Staten som høyspenning? >60V ?

Under ECE100 finner jeg kun krav til kjøretøygruppe M og N. Ikke L som er motorsykkel.
Eller leter jeg for dårlig?

Hvis det også går under M og N så finner jeg følgende krav:
- Varsel om lav batterispenning under kjøring
- Varsel om fører forlater kjøretøy med tenning på.
- Høyspentkabler skal være orangemerket (Igjen, Hva er høyspent i kontekst?)
- Noen flere?


Håper noen her har inspill til hvordan få dette godkjent!
Mulig det dukker opp en prosjekttråd med bilder ila høsten :)

- Mix3rn

Elmo

#1
Sitat fra: Mix3rn på mandag 02. oktober 2017, klokken 16:11
- Høyspentkabler skal være orangemerket (Igjen, Hva er høyspent i kontekst?)

Jeg vet egentlig ingenting om dette,
men observerer at Think Classic har orange batterikabler mens PSA classics har svarte.  Alle benytter 6volt NiCd batterier.
Think har 19 batterier (114volt nominelt), Saxo/P106 har 20 (120volt) og Berlingo/Partne har 27 (162 volt).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

bosonic


2.17.
'High Voltage' means the classification of an electric component or circuit, if its working voltage is > 60 V and ≤ 1 500 V DC or > 30 V and ≤ 1 000 V AC root mean square (rms).


Siden spenningen er lavere enn 60V DC, så er det ikke krav til Orange kabler.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA