Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med å oppgradere standard lydanlegg

Startet av leafolainen, mandag 02. oktober 2017, klokken 15:38

« forrige - neste »

SH aka F_P

Sitat fra: Softblue på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 23:26
Biler med sub har en annen forsterker. Derfor finnes det nok ikke noe ledningsnett til sub.

Jo, kablene er trukket bak, men er ikke koblet til noe hverken foran eller bak i bilen.

Sitat fra: leafolainen på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 15:34
Takk for interessant innspill. For min egen del er jeg egentlig ikke noen ekstrem hifimann, jeg synes premiumanlegget er «bra nok», men jeg synes ikke det var verdt 40k (når vinterpakke og filter uansett ikke var interessant). Håpet mitt er å kunne få «premiumaktig» lyd for 15-20k inkludert montering. Jeg regner med dette vil inkludere en sub, nye høyttalere i dørene foran, og muligens litt demping på toppen når panelene likevel er av. Er dette realistisk?


Det er nok mulig, men først må Trustno1 frese ut noen høyttaleradaptere for fordørene til oss ;)

PS! Det kommer en sub hos bilkomponenter.no snart som Trustno1 driver og designer om dagen. Den har jeg veldig troa på, men vi må nok teste litt design og utforming først for å sørge for at det blir optimalt. Har fått noen tegninger, og det ser veldig bra ut :)
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Trustno1

Sitat fra: SH aka F_P på mandag 09. oktober 2017, klokken 19:41
PS! Det kommer en sub hos bilkomponenter.no snart som Trustno1 driver og designer om dagen. Den har jeg veldig troa på, men vi må nok teste litt design og utforming først for å sørge for at det blir optimalt. Har fått noen tegninger, og det ser veldig bra ut :)

Jess. Dette er ett spennende prosjekt. Kan nevnes at jeg har handlet inn en 3d scanner for å optimalisere passformen på kassen. Foreløpig jobber jeg med en prototype, det kommer noen bilder etterhvert :)

Scannningen jeg bruker som  utgangspunkt kan sees her : https://skfb.ly/6tZsy

petersv

Haha, alt for å finne bruksområder/unnskyldninger for å kjøpe kule gadgets, eller? :) Kjenner meg igjen alt for godt...

Trustno1

Sitat fra: petersv på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 08:52
Haha, alt for å finne bruksområder/unnskyldninger for å kjøpe kule gadgets, eller? :) Kjenner meg igjen alt for godt...
Hehe. Når du får se bilder av designet, så ser du nok at dette er mer enn en gimmick. Faktisk vært utrolig nyttig :)

Kmellioli

Tesla S75D desember 2017
E-golf 2015

petersv

Sitat fra: Trustno1 på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 09:03
Sitat fra: petersv på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 08:52
Haha, alt for å finne bruksområder/unnskyldninger for å kjøpe kule gadgets, eller? :) Kjenner meg igjen alt for godt...
Hehe. Når du får se bilder av designet, så ser du nok at dette er mer enn en gimmick. Faktisk vært utrolig nyttig :)

Selvfølgelig, men ikke kom her og si at du ikke elsker det, fet teknologi ;-)

petersv


Trustno1

Sitat fra: petersv på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 20:47
Sitat fra: Trustno1 på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 09:03
Sitat fra: petersv på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 08:52
Haha, alt for å finne bruksområder/unnskyldninger for å kjøpe kule gadgets, eller? :) Kjenner meg igjen alt for godt...
Hehe. Når du får se bilder av designet, så ser du nok at dette er mer enn en gimmick. Faktisk vært utrolig nyttig :)

Selvfølgelig, men ikke kom her og si at du ikke elsker det, fet teknologi ;-)

Hehe, er vel ikke til å stikke under en stol at jeg er glad i litt ulik teknologi. Har en facebook side her med litt diverse prosjekter jeg har holdt på med for de som skulle være interessert. Kommer nok info om den nye model S kassa om ikke alt for lenge der også.
https://www.facebook.com/3dmake.no/

Trustno1

Sitat fra: petersv på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 20:49
3D-skanner og cnc-fres er en killer kombo da  8)

Jepp. Tidligere testet jeg litt med fotogrammetri. Blir bra visuelt sett, men fikk ikke geometrien til å bli presis nok til at det var brukbart til noe.
Med 3dscanneren så skal det være en presisjon på under 2mm, noe som stort sett er bra nok for slik arbeid :)

Hodetelefoner

Hvilken scanner er det du bruker?  Kan se om jeg får noe vettuge mål ut av scanneren min.

Trustno1

Sitat fra: KristofferH på onsdag 11. oktober 2017, klokken 06:42
Hvilken scanner er det du bruker?  Kan se om jeg får noe vettuge mål ut av scanneren min.
Structure sensor for ipad

Trustno1

Ok, her kommer litt bilder fra prototypen jeg har jobbet med i det siste. Jeg benyttet 3dscanningen som guide når jeg lagde modellen. Selve kassa er ikke ferdig enda, men her ser man sånn ca hvordan den vil bli.

Fordelen med dette designet er at elementet vil bli helt skjult og beskyttet, man vil få en kasse med dyp tuning for best mulig lydkvalitet som tar begrenset med plass.

sfinxern

For en fantastisk patent, Trustno1 :) :+1:!!

Denne likte jeg veldig godt, og spesielt at den blir helt skjult og beskyttet. Kommer definitivt til å ønske meg en sånn når jeg har fått min S!

Hva anbefaler du videre rundt forsterker og tilkobling av element? Noen spesielle elementer du anbefaler?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

alda

Wow, impressed Trustno1! :+1:

Kan du indikera pris på denna? Blir den billigare än den under golvet bak? Den är ju större, men kanske enklare att tillverka?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Trustno1

I utgangspunktet blir dette en del av et kitt som bilkomponenter.no kommer til å selge.

Angående pris så må Sondre/bilkomponenter kommentere på dette, men regner med det blir i samme leiet som kittet vi har laget til model X https://www.bilkomponenter.no/products/spesialdesignet-subwoofer-til-tesla-model-x

Når det gjelder den tidligere subben jeg lagde til å ha i gulvet bak på model S så ble denne designet før jeg fikk meg cnc fres, så denne var mer manuelt arbeid å bygge. Men fordelen med den gamle kassen er at den var større og med 10" isteden for 8". Så vil man ha noe virkelig heftig, så er nok denne bedre. Men den tar mer plass.

Dersom det er etterspørsel etter det, så kommer jeg også til å redesigne den gamle kassen i brønnen til å kunne produseres med cnc.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA