Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpt meg en billig Leaf

Startet av kneten, mandag 02. oktober 2017, klokken 12:46

« forrige - neste »

kneten

Hei

Kjøpte meg en Leaf i helgen.Har ikke så mye peiling på spesifikt elbil.
Det er en 2011 US-modell kjørt 31000 km.

Ikke noe særlig ekstra-utstyr utenom LED-lys , hurtiglading og sånn solcellepanel på taket.
Dette er da en SL - utgave ? 

Den kom til Norge når den var et år gammel og hadde gått 1500km. Iflg forrige eier.

Lastet ned SPY-appen og den viser SOH 89 % , og den er på 12 barer når fulloppladet.
Stusser ikke noe over disse tallene. Poenget er å ha en elbil for bykjøring som ikke trenger å tas så mye vare på.

Jeg betalte 95000 kr privatsalg , men føler kanskje det ikke var så billig ?
Det er gode dekk både sommer og vinter

3 spørsmål :

Den orginale laderen , dette er en 10 ampers lader ? Hvis så , kan jeg få tak i en sterkere lader til 16 amp sikring ?

Er bilen tektylert fra fabrikk (Japan ?) eller burde jeg kanskje fått dette gjort ? Det er ikke så lett for meg å se, vet ikke helt hvor jeg skal kikke.

Leste såvidt at man kan gjøre noe med varmeapparatet slik at temperaturen senkes til 40 Celsius. Men finner ikke dette igjen, noen som kjenner til dette ?  Hvor mye er det eventuelt å hente ?

Takker


Elgar

Gratulerer med din nye Leaf!

Synes ikke det hørtes så galt ut med den prisen når den så vidt har passert 30k. Jeg ville sjekket historien på bilen ved hjelp av chassis nummer (VIN number), for eksempel her:

https://www.vehiclehistory.com/

Det er lite sannsynlig at den er tectylbehandlet dersom selger ikke har gjort det (noe han sikkert hadde nevnt om så var).

Du kan fint bruke en annen ladekabel som passer til bilen din, helt opp til 32 amp. Her har du et par alternativer:

http://www.ladefabrikken.no/Ladekabel_Type_2_til_Type_1_32A_3m/p3060772_13272986.aspx

http://www.nofuel.no/Produkt/charge-amps-ray-ladekabel-6-16a

Første alternativ på ladekabel er fra type 2 til type 1. Den kan brukes på en del offentlige ladestasjoner, men ikke fra vanlig vegguttak.

Det med varmeapparatet fikk jeg ikke helt tak i...

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Arha

Sitat fra: kneten på mandag 02. oktober 2017, klokken 12:46
Lastet ned SPY-appen og den viser SOH 89 % , og den er på 12 barer når fulloppladet.
Barene som viser batterihelse er de små firkantene helt ytterst, og de er like mange enten bilen er fulladet eller tom.  Men dersom Leaf spy sier 89% SOH så bør alle 12 være på plass.  89% på en 2011-modell høres ut til å være over snittet for årgangen.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.


kneten

Det stemmer at det er 12 slike barer, så den virker jo grei.

Jeg lastet ned Leaf Spy Pro - appen for å sjekke dette tallet GIDS.

Men dette sjekker man med full-ladet batteri ?
Min viser 186 GIDS , men da er batteriet kanskje 70% ladet.

Akkurat nå er den på "service" så får ikke sjekket.

Trekkoppbil

Som bybil trur jeg dette kan være et av de bedre kjøpa man kan gjøre. Kjøper man en ny bil i denne klassa, så kan den fort tape seg 100 000kr i løpet av 2 år.
Er SOH på 89%, kan gjenværende levetid muligens være flere år lengre enn på mange andre 2011 modeller, men den kan nok falle brått. SOH kan være gått opp, hvis tidligere bruker har tatt mange hurtigladinger i det siste.

Det gjelder å holde bilen tørr, så man unngår irr i kontakter. Vær nøye med å bruke AC.
Hvis du ønsker at bilen skal vare flere år, kan man gjerne begrense ladinga til 80%, så lenge du ikke har behov for noe mer.
Det kan også være greit å lade 12V batteriet ekstra en gang i blandt.
I bilen kan man ha med startkabler, og gjerne en booster, slepetau, og noe enkelt verktøy for kunne ta av den ene batteripolen, refleksvester til alle passasjerer, og trekant.

Ja, det er SL du har. SV og S fikk ikke hurtigladeport tilgjengelig før 2013. Det er fare for at bilen mangler setevarmere. De kan ettermonteres.

På service skal kupefilter byttes hvert år, og bremseveske annethvert år, og man skal se over om det er noe feil med bilen. Kupefilter koster ca 20 kr å bestille fra Kina.

I visse områder av landet er det nyttig med type2 til type1-kabel. 32A kabel kan være tryggest, da enkelte ladestolper ikke støtter kabler på 20A. Men likeretteren i bilen tar ikke mer enn ca 18A, eller noe deromkring, uten at jeg har klart å finne noe eksakt spec på det.

Hvis du har den originale EVSE, så kan den antakelig justeres. Dersom den blinker 16 ganger, så er den på 16A. Dvs, dersom den blinker det antallet A som den er stillt inn på, så er den justerbar: http://evseupgrade.com/evse-programming-g1.pdf
Antakelig kan den justeres fra 6-20A, og de gamle modellene går default til 16A hver gang man plugger i strømmen. Har du den på 16A kurs, så kan du ikke justere den til mer enn 16A, for da kan sikringen gå.

Rustbehandling har jeg ikke så mye greie på. Jeg trur det er viktig at underlaget er reint og tørt, før man tectylbehandler, og på en gammel bil kan det være like greit å heller sprute på olje, som det gjøres på f.eks Buskerud antirust, og andre steder du kan leite deg videre til.

kneten

Takk for mange gode tips her.

Bilen er tenkt som ren bybil , som utgjør 90% av all kjøring hos oss.
Så om batteribarene faller , eventuelt fort så tror jeg ikke det har noe betydning før det faller veldig mye.

Har regnet ut om den holder 5 år så har den igrunn betalt seg selv. Med dagens avgifter/halv bomtakst.

Syns den virker littegrann fuktig inni , den har nok stått ute i alle år.
Men har satt den til tørking og kan jo forsåvidt gjøre det en gang i blant.

Serviceheftet er jo som nytt , ikke skrevet i. Han som har eid den lengst (4 år) var entusiast , hva nå enn det betyr. Så må nok skifte litt bremsevæske og kupefilter. Er vel ikke så mye mer å gjøre.

Når man lader 12 volt batteriet (LifePo4 30ah) , da må man koble av polene først ?

kneten

Da har jeg kjørt 2000 km med den , og er veldig fornøyd med kjøpet.

Men jeg lurer fortsatt på om man må koble av 12volts batteriet for å lade det ?
Finner liksom ingen info om det i servicebøker etc.

bob-bob

Det er nok lurt å koble av minuspolen om du skal lade batteriet ja. :+1:

Arha

Sitat fra: kneten på mandag 20. november 2017, klokken 14:59
Da har jeg kjørt 2000 km med den , og er veldig fornøyd med kjøpet.

Men jeg lurer fortsatt på om man må koble av 12volts batteriet for å lade det ?
Finner liksom ingen info om det i servicebøker etc.
Hvorfor tenker du å lade det?  Lading skjer automatisk fra framdriftsbatteriet etter bestemte kriterier.  Hadde Leaf i 5,5 år uten at det var nødvendig med ekstra lading.  I motsetning til et batteri i en fossilbil slipper den den kraftige utladningen som skjer når motoren draes i gang, det skal derfor ikke så mye vedlikeholdslading til.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

lifern

Trenger ikke koble fra 12v for å lade det.
Mitt er tomt ofte og jeg lader med defa smartcharge for å unngå at det blir tomt.
Når jeg glemmer det og det står 12 timer er det flatt.
SVART EUROLEAF 2013

Electrix

Har hatt min Leaf i over 5 år nå og aldri ladet 12V batteriet utenom det som lades under kjøring. Har derimot ladet et båtbatteri og en annen bil fra min Leaf :-)
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA