Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor får elbilister skylden når de mest sannsynlig tapere mer på betalingstak

Startet av elektrolux, mandag 02. oktober 2017, klokken 10:32

« forrige - neste »

elektrolux

http://e24.no/makro-og-politikk/bil/ny-elbil-milepael-i-oslo/24149769

Elbiler kjører gratis, men det gjør også alle som virkelig bidrar til masse forurensning, nemlig de som kjører hele tiden.

Fjern betalingstaket og elbilene kan skånes for bommelommene  >:(
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Orbit

"Betalingstak"? Så langt jeg vet er det ingen form for måneds- eller årskort i Oslo. Alle passeringer koster like mye.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Amoss

Sitat fra: elektrolux på mandag 02. oktober 2017, klokken 10:32
http://e24.no/makro-og-politikk/bil/ny-elbil-milepael-i-oslo/24149769

Elbiler kjører gratis, men det gjør også alle som virkelig bidrar til masse forurensning, nemlig de som kjører hele tiden.

Fjern betalingstaket og elbilene kan skånes for bommelommene  >:(

Nå er altså bommene i Oslo miljødifferensiert for å få folk til
1. helst ikke bruke bil i det hele tatt
2. dersom man bruker bil, velge det med minst lokal forurensing.
Hvordan kan man da snakke om å "tape" penger på at man lykkes med det man har satt seg fore?
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på mandag 02. oktober 2017, klokken 12:09
Sitat fra: elektrolux på mandag 02. oktober 2017, klokken 10:32
http://e24.no/makro-og-politikk/bil/ny-elbil-milepael-i-oslo/24149769

Elbiler kjører gratis, men det gjør også alle som virkelig bidrar til masse forurensning, nemlig de som kjører hele tiden.

Fjern betalingstaket og elbilene kan skånes for bommelommene  >:(

Nå er altså bommene i Oslo miljødifferensiert for å få folk til
1. helst ikke bruke bil i det hele tatt
2. dersom man bruker bil, velge det med minst lokal forurensing.
Hvordan kan man da snakke om å "tape" penger på at man lykkes med det man har satt seg fore?
Godt spørsmål og du vet at svaret er penger/inntjening som trumfer det meste.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på mandag 02. oktober 2017, klokken 13:29
Godt spørsmål og du vet at svaret er penger/inntjening som trumfer det meste.

Ja, og det får meg til å tenke på hvor mye kommunene taper på at folk parkerer korrekt ihht. parkeringsbestemmelsene. Hadde de kunnet skrevet ut parkeringsgebyr på alle de parkerte bilene hadde de jo tjent mye mer penger...  Nei, nå må vi få slutt på denne usosiale handlingen for å hindre dette pengesluket til kommunen vi her har avdekket ;)
Model S 85D

sylwester

Merkelig at de forventer 12 millioner færre passeringer uten å tjene mindre.

Istedenfor "10% Jippi!" er det "10% buhu". Det er tydeligvis uteksaminerte blårusss som har god tro på nissen og ikke forstår hvordan verden virker. Eneste måten de kunne ha rett på var hvis prisen var uten miljødifferensiering.

Resultatet av prisendringene vil jo være at flere tar bussen og noen går til en lavere pris ved å velge elbil. No surprises! 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Agmuns

Sitat fra: Orbit på mandag 02. oktober 2017, klokken 10:59
"Betalingstak"? Så langt jeg vet er det ingen form for måneds- eller årskort i Oslo. Alle passeringer koster like mye.
Du belastes bare en gang pr time og maks et visst antall passeringer i måneden.

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

sylwester

Sitat fra: Orbit på mandag 02. oktober 2017, klokken 16:05
Visste ikke om dette! Maks 60 passeringer per måned som faktureres.

Huff. Trodde det kun var passeringer innenfor samme time som var gratis.
Dette endrer jo alt. De burde absolutt fjernet den begrensningen der.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

trykkertor

Sitat fra: elektrolux på mandag 02. oktober 2017, klokken 10:32
http://e24.no/makro-og-politikk/bil/ny-elbil-milepael-i-oslo/24149769
Elbiler kjører gratis, men det gjør også alle som virkelig bidrar til masse forurensning, nemlig de som kjører hele tiden.
Fjern betalingstaket og elbilene kan skånes for bommelommene  >:(
Sitat fra: sylwester på mandag 02. oktober 2017, klokken 16:19
Sitat fra: Orbit på mandag 02. oktober 2017, klokken 16:05
Visste ikke om dette! Maks 60 passeringer per måned som faktureres.

Huff. Trodde det kun var passeringer innenfor samme time som var gratis.
Dette endrer jo alt. De burde absolutt fjernet den begrensningen der.

Hmmm..... Her lukter det skikkelig usolidarisk av elbilistene.
"Bare vi slipper å betale, kan de andre får betale mye mer".

Vel, jeg støtter systemet med betalingstak slik det er i dag. Det finnes da håndverkere, kjøreskoler og alt mulig annet som nyter godt av dette.
Og det er sannelig på tide at elbiler begynner å betale for seg, de også.
Mitt forslag er å beholde betalingstaket, og legge inn 50% bomavgift på elbilene, istedet for at de kjører gratis.

Nå må elbilfolket komme ned fra sin høye hest.
Hva foretrekker en by-astmatiker av en 2.5 tonns Tesla X på piggdekk versus en Nissan Micra på piggfritt?

HCO

Sitat fra: trykkertor på mandag 02. oktober 2017, klokken 16:47(...)Og det er sannelig på tide at elbiler begynner å betale for seg, de også. Mitt forslag er å beholde betalingstaket, og legge inn 50% bomavgift på elbilene, istedet for at de kjører gratis. Nå må elbilfolket komme ned fra sin høye hest.
OK, jeg er overbevist og vil komme ned. Hvor er det jeg henvender meg for å betale 50% bomavgift?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

_OE_

Sitat fra: HCO på mandag 02. oktober 2017, klokken 18:10
Sitat fra: trykkertor på mandag 02. oktober 2017, klokken 16:47(...)Og det er sannelig på tide at elbiler begynner å betale for seg, de også. Mitt forslag er å beholde betalingstaket, og legge inn 50% bomavgift på elbilene, istedet for at de kjører gratis. Nå må elbilfolket komme ned fra sin høye hest.
OK, jeg er overbevist og vil komme ned. Hvor er det jeg henvender meg for å betale 50% bomavgift?
Håper du kom deg uskadet ned fra din høye hest he he....

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


cra

Sitat fra: trykkertor på mandag 02. oktober 2017, klokken 16:47
Hmmm..... Her lukter det skikkelig usolidarisk av elbilistene.
"Bare vi slipper å betale, kan de andre får betale mye mer".

Poenget med det er jo å få flest mulig over på elbil. Forøvrig burde det ikke være bompenger på en eneste offentlig vei, i alle fall ikke for å finanisere byggingen av dem. For å begrense kjøringen kan kanskje diskuteres.

Sitat fra: trykkertor på mandag 02. oktober 2017, klokken 16:47
Hva foretrekker en by-astmatiker av en 2.5 tonns Tesla X på piggdekk versus en Nissan Micra på piggfritt?

Hva foretrekker hun av en Tesla på piggfritt eller en Micra med pigger?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

automat

Sitat fra: HCO på mandag 02. oktober 2017, klokken 18:10

OK, jeg er overbevist og vil komme ned. Hvor er det jeg henvender meg for å betale 50% bomavgift?

Uten Autopass må du betale bompenger. Du kan jo si opp avtalen 6 mnd i året.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

sylwester

Sitat fra: trykkertor på mandag 02. oktober 2017, klokken 16:47
Sitat fra: sylwester på mandag 02. oktober 2017, klokken 16:19
Huff. Trodde det kun var passeringer innenfor samme time som var gratis.
Dette endrer jo alt. De burde absolutt fjernet den begrensningen der.

Hmmm..... Her lukter det skikkelig usolidarisk av elbilistene.
"Bare vi slipper å betale, kan de andre får betale mye mer".

Vel, jeg støtter systemet med betalingstak slik det er i dag. Det finnes da håndverkere, kjøreskoler og alt mulig annet som nyter godt av dette.
Og det er sannelig på tide at elbiler begynner å betale for seg, de også.
Mitt forslag er å beholde betalingstaket, og legge inn 50% bomavgift på elbilene, istedet for at de kjører gratis.

Nå må elbilfolket komme ned fra sin høye hest.
Hva foretrekker en by-astmatiker av en 2.5 tonns Tesla X på piggdekk versus en Nissan Micra på piggfritt?

Uten så ville de som passerer bommen ha en enda større gulrot ved å gå utslippsfritt. Spesielt håndtverkere som idag har mulighet til elektrisk varevogn som ikke lengre får tak ville muligens sett bedre økonomi ved å kun betale 5kr/passering fra 2019, det også uten betalingstak!

Piggdekk sine miljøutfordringer betales igjennom piggdekkavgift. Flere kjører nå piggfritt enn da ordningen ble innført. Det meste er jo selvfølgelig å kjøre elbilen med piggfritt, men enkelte kjører jo ikke bare i byene og kan ha andre behov.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA