Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Model S

Startet av madsscott, mandag 02. oktober 2017, klokken 02:42

« forrige - neste »

madsscott

Ser det er fler TMS 60 og 85 i hovedsak som ligger under 400',-. De har gått mellom 100 og 130' km.

Noen betenkeligheter med dette eller bare kjøre på. En "superbil" til mellom 350-400 er jo helt ålreit for å si det mildt.

Fordeler, ulemper, tanker og meninger tas i mot med takk. Noen bekymringer mtp at de har gått langt, eller det bare å kjøre på?

Espen Hugaas Andersen

#1
Eldre 60 kWh biler hadde ikke 8 år / ubegrenset antall km garanti på batteri/drivlinje, men har i stedet 8 år / 200.000 km. Ellers så er garantien på resten av bilen ute på 100.000 km.

Jeg vil si det er dette som er mest betenkelig. Man risikerer å ryke på en reperasjon på en del tusen, f.eks luftfjæringen, senterskjermen, dørhåndtak, e.l. Og kjøper man en 60 kWh bil som da når 200.000 km før den når 8 år, så tar man en risiko på feil på motor/batteri som jeg syns er unødvendig.

Muligheten for dyre reparasjoner er så klart ikke unik for Tesla, men det kan bli dyrere enn man er vant med hvis man kommer fra rimeligere bilmerker. Ellers så får man ikke med autopilot og ACC på de eldre bilene, om dette er noe man bryr seg om.

Personlig hadde jeg nok turt å kjøpe en eldre Model S, om dette passet bruksområdet mitt. Men man må bare være bevisst på at det ikke nødvendigvis blir billig å holde den i drift.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knut Røe

Ingenting av det du sier der er vel spesielt dyrt.
Se på den 85 kWh signatur bilen som ligger for salg. Byttet både batteri og motor.
DET koster penger det.
Tesla eldre enn 4-5 år og med over 100 tusen km skal jeg sky som pesten. Det kan bli ekstremt dyrt og uforutsigbart. Og særlig med de bruktprisene som er på de bilene. Risiko er overhode ikke tatt hensyn til i prissettingen

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tiger`n på mandag 02. oktober 2017, klokken 08:40
Ingenting av det du sier der er vel spesielt dyrt.
Se på den 85 kWh signatur bilen som ligger for salg. Byttet både batteri og motor.
DET koster penger det.
Tesla eldre enn 4-5 år og med over 100 tusen km skal jeg sky som pesten. Det kan bli ekstremt dyrt og uforutsigbart. Og særlig med de bruktprisene som er på de bilene. Risiko er overhode ikke tatt hensyn til i prissettingen.
Trolig er det snakk om hovedkontaktorene på batteripakken og manglende smøring på motorakselen. Dette er kjente feil på 2012-2014 Model S, som nå er rettet opp.

Går man f.eks for en S85 fra 2014, så har man garanti på batteri og motor til uti 2022. Da er ikke det en umiddelbar utfordring. Og de kjente problemene er som sagt rettet opp, så batteriet/DU som står i bilene nå bør ha god varighet. (Men så klart, man kan ha uflaks.)

Hvis man skal kjøpe bil der DU ikke er byttet, så ville jeg vært ekstra påpasselig med å lytte etter "klunk" fra DU i vekslingen mellom effektpådrag og regen. Dette er som sagt en kjent feil med manglende smøring, så om man har klunkelyden bør man få satt i gang bytte/reparasjon av DU snarlig. Man risikerer at bilen stopper plutselig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

NapoleonBorntoparty

Jeg har bestilt bruktbil gjennom tesla.com, s85, 2013, 118.000km. Grunnen til at jeg kjøpte gjennom de er at de fortalte at de går gjennom bilen og skifter ødelagte/slitte deler, sjekker batteriet og gir en bruktbilgaranti på minimum 2 år/100.000km. Det er klart at det fortsatt kan bli meget dyre reparasjoner når den garantien har gått ut, men slik er det jo med alle biler. Jeg har snakket mye med kolleger som har tesla, noen har kjøpt brukt (dog for noen år siden) og alle mente det var ingen grunn til bekymring pga. gjennomgangen av bilen før utlevering, at mange de eldste modellene allerede har fått skiftet mye deler (de var vel ikke de best sammenskrudde bilene til å begynne med, var det noen som sa), og at de opplever at Tesla ønsker å levere ut gode biler og å ta vare på eierne (selv om de på ingen måte er rigget for god kundebehandling med så mange biler de selger nå - de er for få ansatte til at det blir god kommunikasjon og behandlingstid).

Å kjøpe bil er en risikosport, både nybil og bruktbil, og det er umulig å forutsi om du får ett mandagseksemplar eller en bil som er ihjelkjørt. Og med teslas korte historier er det jo vanskelig å si hvordan bilene deres eldes. Mangelen på bevegelige deler gjør km-stand mindre relevant, men mengden elektroniske komponenter er mer grunn til bekymring. Hvordan eldes de, spesielt med tanke på norske vinterforhold?


MrOtto

Jeg vurderte det samme som trådstarter, men etter å ha lest igjennom denne tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10160.0.html så er jeg sikker på at en Model S eller annen Tesal uten garanti vil bli en dyr affære. Tråden gir et inntrykk at det er utrolig mange feil på Tesla. Men det er vel heller ikke uventet fra en så kortlevet bilprodusent.

Jeronan

Sitat fra: MrOtto på onsdag 11. oktober 2017, klokken 09:10
Jeg vurderte det samme som trådstarter, men etter å ha lest igjennom denne tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10160.0.html så er jeg sikker på at en Model S eller annen Tesal uten garanti vil bli en dyr affære. Tråden gir et inntrykk at det er utrolig mange feil på Tesla. Men det er vel heller ikke uventet fra en så kortlevet bilprodusent.

In Tesla's defense. That topic is now over 5 years old.

There are similar topics on other car manufacturer forums.

The BMW i3 had many issues the first two years as well.
The Renault Zoe had plenty of issues, etc, etc.

In other words. Even the well known old brands run into issues every time a brand new model is launched.

What is much more important, is the service you get and how issues are resolved!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Agmuns

Sitat fra: madsscott på mandag 02. oktober 2017, klokken 02:42
Noen betenkeligheter med dette eller bare kjøre på. En "superbil" til mellom 350-400 er jo helt ålreit for å si det mildt.
Tesla (og andre elbiler) er ikke annerledes fossile biler når du ser bort i fra drivlinjen. Når en bil nærmer seg 150 000 km, så er det mye som kan gå galt som er likt på både en elbil og en fossil bil. Spesielt da slitedeler som ingen garanti i verden dekker. Også er det jo som med alle andre merker: det er som oftest dyrere å reparere en premiumbil (som Tesla ønsker å være og også priser seg som) enn et mer folkelig merke.

Jeg prøver ikke på noen som helst måte å si at Tesla er et dårlig bruktkjøp, jeg bare sier at dette er ting du bør ha i bakhodet før du kjøper brukt premiumbil (uavhengig av hvilket premiummerke det er snakk om). Husk også at du ikke må se deg blind på antall km en garanti varer. Det er de 2 årene i 2/100 000-garantien som nevnes som betyr noe. En bil tåler å kjøre langt på kort tid, men tåler dårligere flere vintre på rad.

MrOtto

Sitat fra: Jeronan på onsdag 11. oktober 2017, klokken 15:42
Sitat fra: MrOtto på onsdag 11. oktober 2017, klokken 09:10
Jeg vurderte det samme som trådstarter, men etter å ha lest igjennom denne tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10160.0.html så er jeg sikker på at en Model S eller annen Tesal uten garanti vil bli en dyr affære. Tråden gir et inntrykk at det er utrolig mange feil på Tesla. Men det er vel heller ikke uventet fra en så kortlevet bilprodusent.

In Tesla's defense. That topic is now over 5 years old.

There are similar topics on other car manufacturer forums.

The BMW i3 had many issues the first two years as well.
The Renault Zoe had plenty of issues, etc, etc.

In other words. Even the well known old brands run into issues every time a brand new model is launched.

What is much more important, is the service you get and how issues are resolved!

The last reply is from yesterday so the thread is alive and cooking thanks to Tesla's poor build quality. Tesla is about technology and not reliability. Owners accept it because they are believers and it's the only car with that kind of range. Just like Tesla stock owners are believers even the company does not earn money. Taking in consideration the cost of the car, owners stories are shocking how poor the car is in term of reliability.

Jeronan

#9
Sitat fra: MrOtto på fredag 13. oktober 2017, klokken 11:27
Sitat fra: Jeronan på onsdag 11. oktober 2017, klokken 15:42
Sitat fra: MrOtto på onsdag 11. oktober 2017, klokken 09:10
Jeg vurderte det samme som trådstarter, men etter å ha lest igjennom denne tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10160.0.html så er jeg sikker på at en Model S eller annen Tesal uten garanti vil bli en dyr affære. Tråden gir et inntrykk at det er utrolig mange feil på Tesla. Men det er vel heller ikke uventet fra en så kortlevet bilprodusent.

In Tesla's defense. That topic is now over 5 years old.

There are similar topics on other car manufacturer forums.

The BMW i3 had many issues the first two years as well.
The Renault Zoe had plenty of issues, etc, etc.

In other words. Even the well known old brands run into issues every time a brand new model is launched.

What is much more important, is the service you get and how issues are resolved!

The last reply is from yesterday so the thread is alive and cooking thanks to Tesla's poor build quality. Tesla is about technology and not reliability. Owners accept it because they are believers and it's the only car with that kind of range. Just like Tesla stock owners are believers even the company does not earn money. Taking in consideration the cost of the car, owners stories are shocking how poor the car is in term of reliability.

Have you actually read the last couple of pages in the Model S forum? Only few small quality finish issues (which are quickly fixed) the last months and some software issues.

Have you seen the BMW i3 topic? For example.

The Renault Zoe also has more than enough issues to deal with (like failing heating pumps in winter time, etc).

Only Nissan Leaf has a better reliability track record (except for battery deprecation) , but then again.... the current Leafs are absolute barebones in technology and features. It doesn't even have any thermal management on the battery (hence the heavy battery deprecation).

Tesla is also one of the most sold Electric vehicles sold so far in Norway, next to the Nissan Leaf.
Norway is Tesla's second largest market.
The latest versions of the Model S are much better build, with much better build quality compared to the old ones.
It's the Model X that currently has quite a few issues (Falconwing doors for one), since it's a new model just on the market.
The same will happen with the Model 3 and it will take time to sort out the issues.

I am not excusing Tesla in any way. Just pointing out that even old school car manufacturers like BMW run into these issues!
The BMW i3 is made in a brand new production plant and as such had a lot of Quality issues, similar to Tesla, as well and it took BMW quite some time too to sort most of it out and it's still not 100% today. Unlucky few still receive the occasional "Monday" build car.

The more technology you put into a car, the more challenges you will run into.

Hell, a colleague of mine received a new XC90 with wrong color door lists lol. 1mil NOK car and Volvo can't even put the right color lists on. It happens to even the best.

What is more important is what level of service you get and how quickly they can sort out the issues they run into.

Renault, for example, has a terrible track record when it comes to customer service! (hence why we bought the BMW i3 and not the Renault Zoe (next to the 22kW fast charge limitation)).
In Norway, Volkswagen isn't too best either, since you have to deal with Møller who is both importer and dealer (terrible combination!).
I know several colleagues and friends who had to deal with Møller and it's service and will never buy another Volkswagen anymore.
So anybody buying an eGolf, don't buy at Møller if you can avoid it. Then your dealer can deal with them, instead of you. ;)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

MrOtto

I can understand how you want to justify the purchase of your undelivered car but this is making you biased.

Jalopnik: This Guy Documents Nearly A Year Of Quality Problems With His Tesla Model S. http://google.com/newsstand/s/CBIw6rC6jzo

Øyvind.h

Uanset hvordan man forsøker å vri og vende på ting.
Model S har nå  gjennomsnittlig+ kvalitet. Det ser vi i større undersøkelser. Å trekke frem enkelttilfeller som illustrasjon er bare misvisende.

Model X trekker ned Teslas samlede kvalitetsrating,, men forbedres løpende.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jeronan

Sitat fra: MrOtto på mandag 30. oktober 2017, klokken 09:30
I can understand how you want to justify the purchase of your undelivered car but this is making you biased.

Jalopnik: This Guy Documents Nearly A Year Of Quality Problems With His Tesla Model S. http://google.com/newsstand/s/CBIw6rC6jzo

It's worth noting that Martin lauded Tesla's customer support throughout the clip, and continues to love his car despite its copious flaws, telling viewers:
Despite all these little tiny problems that I've had, this is a fantastic car, and I've enjoyed driving it almost every single day.

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017


Elbil-Larsen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 02. oktober 2017, klokken 08:53
Sitat fra: tiger`n på mandag 02. oktober 2017, klokken 08:40
Ingenting av det du sier der er vel spesielt dyrt.
Se på den 85 kWh signatur bilen som ligger for salg. Byttet både batteri og motor.
DET koster penger det.
Tesla eldre enn 4-5 år og med over 100 tusen km skal jeg sky som pesten. Det kan bli ekstremt dyrt og uforutsigbart. Og særlig med de bruktprisene som er på de bilene. Risiko er overhode ikke tatt hensyn til i prissettingen.

så du mener at motorhavari er billig på fossilbiler? Eller at det er mindre sjangse for motorhavari på fossilbil?
Heldigvis så er elmotorer ganske enkle, batteriene byttes ut i Celler. Ikke hele pakka.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA