Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elsykkelmotor og sykkelvogn

Startet av oreokaka, tirsdag 20. mars 2018, klokken 17:50

« forrige - neste »

oreokaka

Hei!

Jeg skal til å kjøpe meg elsykkel, og har lest litt rundt forbi. MEN! Da jeg snakket med han ene i butikken ang den ene sykkelen som virka OK, så frarådet han meg å kjøpe en elsykkel som har motor på bakhjulet, da jeg skal trekke sykkelvogn med elsykkelen. Snakka noe om ubalanse for motoren eller noe sånt. Selv har jeg aldri lest noe ang dette, så ble litt usikker. Han virka litt interessert i å selge med diverse dyrere sykler da han prøvde å gå langt over hva jeg sa jeg ville bruke av penger på en sykkel, så jeg ble litt usikker på hvor sant det er han sier. Noen som har erfaring med dette? Kan man ikke ha elsykkel med motor på bakhjulet hvis man skal trekke sykkelvogn?

HCO

Dersom sykkelvognen er av type som festes til den ene siden av bakramma, kan man trekke bakramma skjev (har selv opplevd det på ikke-elektrisk sykkel). Men jeg kan ikke forstå at det har noe å si hvor motoren sitter.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Lurker

Ubalanse høres ut som en bløff!

Det som kan være en faktor, er at elsykkelmotoren bak må ha en "torque arm" for å få overført drivkraften. Denn kan muligens komme i konflikt med sykkelvogn-festet.

Her er et eksempel på en slik:


oreokaka

Ah! Takk for svar! Det var det jeg trodde, så da tror jeg vi kjører på med den elsykkelen. Er bare snakk om en billigsykkel, så ikke helt krise heller. Må nok gjøre litt om om sykkelvognfestet på sykkelen, men det er ikke noe problem. Det må man jo på vanlige sykler også noen ganger.  :+1:

Electrix

En ting å huske på er at sykkelvogner gir ekstra tyngde og rullemotstand i bakker, dermed kan en krankmotor som gires ned med sykkelgiret gi ekstra kraft i motbakker. Selv har vi mye bakker der vi bor og valgte derfor en krankmotor og navgir bak for lite vedlikehold. Den har bare 8 gir, men jeg har heller ikke følt behov for flere, den kommer fint opp de bratteste bakkene jeg trenger å sykle, selv med sykkelvogna, og jeg bruker nesten aldri øverste giret.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Øyvind.h

Sykkelvognen jeg kjøpte (Bumble bee eller noe sånt) krever at man tar ut akselen i navet bak slik at man tre festet på.

Noen vogner har vel feste som settes på rammen rett i forkant av navet slik at man ikke må ta ut akslingen.

Angående motor - som helårssyklist har jeg høyt forbruk av gir og kjede. Spesielt fordi jeg ikke vasker ofte. En krankmotor ville passet meg dårlig da jeg ville fått kraftig økning i slitasje på drivverk. For mitt bruk vil en navmotor bak antakelig være perfekt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Up_&_Away

Er på tredje året med motor på bakhjulet og barnehenger med (nå) 2 barn i.

Dette vogntoget er oppe i en totalvekt på ca 160-165 kg og det merkes - men det går greit fremdeles :)

Sykkelen er en Kalkhoff Pro Connect Deore 416Wh

For vår del måtte det bli denne da den kunne brukes både til sykkelvogn og barnesetet på bagasjebrett. Det gjorde det også veldig bra i en bakke-test.
VW e-Up! nybil fra august 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA