Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vadedybde

Startet av Tom E., søndag 01. oktober 2017, klokken 11:43

« forrige - neste »

Tom E.

Er for tiden flomrammet her i Agder. Alle veier har mye overvann, noen er sågar stengt. Hvor høyt vann kan jeg kjøre gjennom før noe alvorlig skjer?

Tom E.

Takk for rådet, men jeg tror jeg står over.

På vanlige biler kan mann som hovedregel kjøre i vann opptil underkant av hovedlyktene. Hvordan dette blir i en elbil med masse batterier under bilen lurer jeg fælt på?

lenny36

Ville IKKE prøvd å kjøre bilen med mye overvann.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Counterpointer

Generelt så skal komponenter være vanntette på biler.
RC biler går fint under vann fullstendig hvis en har tettet elektronikken. Motor og batterier tåler rent vann veldig bra. Problemet er møkkete vann som kan kortslutte elektronikk.
Firehjulstrekkere har jo egentlig bare snorkel til luftfilteret og er ellers like andre biler i forhold til vanlige biler.
Et poeng i negativ retning er at jeg har sett noen fullstendig ødelagte Tesla model S som er «flooded» men de har nok stått parkert og ikke kjørt det på seg.

Personlig ville jeg ikke tatt sjansen på noe mer enn 30 cm

bno

Det hadde jeg stått over ja.

Tom E.

Jeg tok ingen sjanser i dag. Det ble dieseldyret som ble valgt til jobben i dag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA